Sida 2 av 2
Postat: 23 maj 2012, 11:12
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tag ur tändstiftet och ta i svänghjulet Vrid motorn så kolven vänder i toppläge. Tag en skrumejsel och tryck ner kolven, håll fortfarande i svänghjulet. Om det säger klonk eller man känner att kolven går ner utan att hjulet rör sig, är det glappt.
Annars kör!
Sachsmotorerna vill ha belastning för att gå tyst. Byt drev är en metod, alltså höj utväxlingen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 maj 2012, 14:27
av Dan L
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Havre i lådan skulle hjälpa har jag hört

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 maj 2012, 14:40
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en motor som skramlar riktigt den har kolvringar likt ugnsfolie

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 maj 2012, 15:22
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sachs = motor med klipp i.
jag minns det ochså som att alla sachsmotorer rasslade när jag var ung. men dom motorer jag skruvar ihop som återfallsmopédist, och shimsat in enligt spec går tyst och fint. jag tror att på fabriken i tyskland så sa många som monterade motorerna så här: det är tillräkligt nära, den duger att skicka till sverige.
om du kollar allt som nämts tidigare och inte hittat något fel så kolla axialspelen på axlarna i växellådan. speciellt om utgående är glapp så dreven ligger och fladdrar i sidled där så borde det rassla.
enn annn orsak som inte är lika uppenbar är om man har stort kolvspel (0,15mm eller större ungefär) så får man brytningar i kolvringarna och kolvringspåren glappar upp, sedan slits kolvringarna ut fruktansvärt fort.
med rassel som följd.
jag började köra på gatan med en racingpreparerad lotusmotor en gång i tiden. efter 3000!! mil var det bara sopor av kolvar och kolvringar. och dom som byggt motor hade honat cylindrarna till stora spel för att minska friktionen. med dagens kunskap hade man antagligen haft rätt spel och special tunna kolvringar istället.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 maj 2012, 15:24
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:shimsat in enligt spec går tyst och fint. jag tror att på fabriken i tyskland så sa många som monterade motorerna så här: det är tillräkligt nära, den duger att skicka till sverige.
erlan

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 maj 2012, 15:34
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Minarelli motorn har jag bra erfarenheter av, då min son körde 50cc cross så körde han en Testi med Minarelli motor, alldrig ett ras på 2 år, emedan många Sachsar rasade och det var dyrt också, så när det gäller 50 cc crossen så var dom inte så bra i hållbarhet men, har det ju också att göra med sköttsel (särskillt på sandbana), det var bara det att dom var (många) så ute på banorna fanns hur mycket delar som helst, det var inte någon konst att byta motor mellan kval och final. min son körde en cykel från Nisses MC, och han fanns alltid ute på banorna, om man behövde någon hjälp, men lyckligtvis gick det bra, så länge han körde 50 cc, sen blev det 125 KTM,
med det var en annan sak.

När det gällde klipp i motorn så är det inte helt det man är beroende av i cross, utan att vara vältränad i övrigt.

<!-- </EdIndex> --></div>
Skakande läsning.
Postat: 24 maj 2012, 20:40
av Mobylette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inte bara nackdelar med Sachsens skakningar. I boken â€Tretti knyck†finns olika recept på mopedmatlagning. Stekt falukorv på avgaskröken och Bullens pilsnerkorv i ljuddämparen. Sist en fotnot: â€Ett extra tips till dig som kör Sachs. Du kan erhålla en fräscht nyskapad mjölkdrink efter bara ett per mils körning, om du på lämplig plats surrar fast en plåtmugg med mjölk, socker, favoritbär och iskross. Smaklig resa!†<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 maj 2012, 06:50
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Dan L skrev:Havre i lådan skulle hjälpa har jag hört

Köttfärs hade man i tråget på T-ford. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 maj 2012, 11:11
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Köttfärs hade man i tråget på T-ford.
Usch, så äckligt...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 maj 2012, 21:01
av flora
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glappar kolven i bussningen brukar det rassla eller slamra när man kör. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 jun 2012, 21:15
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kom på en till anledning till skrammel. Kicken anslagsgummi har förbrukats, slamret slutar när du håller in kopplingen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 jun 2012, 21:19
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Jag kom på en till anledning till skrammel. Kicken anslagsgummi har förbrukats, slamret slutar när du håller in kopplingen.
Men då är det ju svårt att köra

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 jun 2012, 22:40
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Jag kom på en till anledning till skrammel. Kicken anslagsgummi har förbrukats, slamret slutar när du håller in kopplingen.
plast/gummi-plutten där tålde oljorna på 70-talet. kommer inte ihåg att jag såg en enda dålig sån då. om det är oljorna som förändrats eller om det helt enkelt är tiden som gjort sitt ska jag låta vara osagt. men eftersom man aldrig ser någon nos plutt på t.ex tradera så var det förmodligen ingen efterfrågan när motorerna var moderna.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 jun 2012, 23:00
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Plast åldras. I våras köpte jag en äggmotor på Tradera och tandrem saknas stod det i annonsen...
När jag lossat transkåpan höll jag på att få en chock. Där innanför var en gulaktig kletig blandning av gammal olja och upplöst plast. Erfarenheten har lärt mig att öppna kartongerna utomhus men även i friska luften var stanken som slog emot mig fruktansvärd

. Jag lyckades torka och skrapa bort det värsta men efter en stund gav jag upp och satte dit kåpan igen och bar ner motorn i pannrummet. Senare skulle jag gå ner och elda och möttes av stanken i källardörren. Jag slet genast ut motoraset i trädgården och där ligger den fortfarande väl gömd under en stor gran.

<!-- </EdIndex> --></div>