Sida 2 av 2

Postat: 28 maj 2012, 21:31
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild
Här ser du plåten mellan cylinder och förgasare. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 maj 2012, 22:26
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där är en gammel motor med tandrem eller rullkedjetransmission för det ser jag på kåpornas form att motorn går medsols sett från den här sidan. Jag har fått för mig att dom hade effektivare kylning genom bättre form på luftkanalen, dvs. "snäckan" i periferin innanför kåpan.

Sedan kom kuggtransmission och omvänd rotationsriktning varför luftkanalsystemet fick byggas om innanför kåporna men jag tycker inte det ser så logiskt ut, utan snarare som "vi gjorde så vi kunde". <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 maj 2012, 05:48
av Lenne
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, det såg lösbart ut med en egentillverkad plåt. Jag tror att jag har den motorn i mopeden. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 maj 2012, 06:38
av Wiklund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror jag har en sån där originalplåt ligger. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 maj 2012, 08:26
av hampasragnar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det någon som har ett avgassystem som bara ligger och kan tänka sig att sälja av det. Det behöver inte vara toppskick på något sätt, enbart fungera. Känns trist att býta ut "paddan" men tills jag fått öppnat och rengjort det ordentligt kanske det kan vara värt att byta ut det så att motorn fungerar bättre.

En sådan kylplåt mellan förgasaren och cylindern är även den av intresse.

/Hampus <!-- </EdIndex> --></div>