planade toppar

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
HSE

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Påminner mig om en gammal speedwayförare som hade MC verkstad när jag var grabb, han hävdade att ökad komp inte gav fler hästkrafter men bättre ax på speedway motorerna. Jag var skeptisk, bättre ax borde bero på mer efekt tyckte jag. Men slipa ned topplocket på mopedmotorer gav mig inte mer efekt så jag kom fram till att man i så fall får svetsa i mer gods i förbränningsrummet och sedan slipa fram en efektivarare form på detta. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HSE skrev:...han hävdade att ökad komp inte gav fler hästkrafter men bättre ax på speedway motorerna. Jag var skeptisk, bättre ax borde bero på mer efekt tyckte jag...
Kan mycket väl hänga på att folk i allmänhet (och tyvärr många som borde vara mer kunniga) verkar tro att effekt på högvarv är effekt, och effekt på lägre varvtal är vridmoment. Kan mycket väl tänka mig att toppeffekten inte ökade av kompressionshöjningen, men att man däremot fick en effektökning på lägre varvtal - eller kanske nått i stil med att man fick motorn att gå bättre på delgas, och därmed kom iväg bättre när man började gasa. Det finns många funktioner på ett järnspett...

För övrigt finns det nog en anledning till att man frångick hemisfäriska förbränningsrum för ganska länge sedan. Det finns fortfarande varianter kvar, men då med vår goda vän squish tillagd... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Förgasare

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min F50GLX 80cc.....valt en mindre förgasare än vad flera andra skulle göra... :roll:

Men är inte ute efter Topp max varv....utan vill ha bra drag på låga varv där av
valt en mindre förgasare...som jag tror ger bra gas & ork på låga varvtal.... 8)

Finns det nån logik i detta eller är jag ute¨å cycklar nu... slider_anon.gif <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror du är helt rätt ute där billykid. Själv tänker jag i precis samma banor, att det gäller att ha tillräckligt med undertryck och gashastighet i förgasarhalsen för att få en bra förgasning så motorn går rent även i lågvarvsregistret och inte bluddrar och har sig...

1970 års Zündapp KS125 hade en strypning genom mindre förgasare men dom gick banne mig riktigt bra ändå! :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man skulle ha 2st på
En liten och en stor
Sen en anordning som gör att den lilla öppnar först och sen kommer den stora
Då får man både bra lågvarv och toppeffekt (precis som på en 2-stegs till en bil)
Men har man aldrig varit i munstycksträsket förut så... <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det är nog inte helt enkelt att få en rätt bestyckning så där på direkten. Fiat hade det konceptet på nästan alla sina 60- och 70-talsbilar. Weber är namnet och ofta 28/36 vill jag minnas.

Även på motorcyklar har det förekommit och Bing 18/18/1 (HVA Silver- och Guldpilen) eller Bing 17/18/5 (Drömbåge Sport) är väl det mest kända exemplet.

Hur som helst rönte det ingen framgång och varför jag vet inte, kanske för krångligt?

Silverpilstrottlarna blev i.a.f. väldigt fort slitna och det var ovanligt hårda trottelfjädrar i dom förgasarna. Man kunde direkt känna i gashandtaget när sekundärtrotteln öppnade då primärtrotteln nått halvvägs... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar