Sida 2 av 4
Postat: 30 jun 2012, 19:47
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Levve skrev:Det är minst lika viktigt att inte ge moroten för lite soppa. Det kyler kolven lite för lite då.
Det där tror jag är viktigt att tänka på och det är nog lätt att man fixeras vid max. hastighet.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 jun 2012, 20:05
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bigge skrev:Skunkworkz skrev:Rolle skrev:...Och blyad bensin finns fortfarande.
Inte på mackar iallafall,finns väl bara till flyg o
race soppa.
vad har blyn för funktion?
Bly smörjer

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 jun 2012, 20:21
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:bigge skrev:Skunkworkz skrev:Rolle skrev:...Och blyad bensin finns fortfarande.
Inte på mackar iallafall,finns väl bara till flyg o
race soppa.
vad har blyn för funktion?
Bly smörjer

Men huvudsaken med bly är väll att höja oktanet har jag för mig

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 jun 2012, 20:25
av Skunkworkz
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Skunkworkz skrev:Rolle skrev:...Och blyad bensin finns fortfarande.
Inte på mackar iallafall,finns väl bara till flyg o
race soppa.
Nej, inte rent officiellt. Men för den som kan tillverka tetraetylbly, så är det inte några problem. Vilket många nog inte vet...
Hur menar du? Det klart att det går att tillverka om
man vet hur man skall göra.Berätta gärna hur man
gör. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 jun 2012, 20:39
av sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag kör med 4% motul 100 mineral
funkar perfekt och jag kör mycket ca 1000 mil om året och även på vintern <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 jun 2012, 21:28
av Jerka_59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ett dokument som avhandlar tvåtaktsolja, är inte riktigt säker men tror att det är skrivet av en Roffe som finns på detta forum, det beskriver olika typer av oljor och deras användningsområde mm, klistrar in det här nedan, tror att jag blev lite klokare iaf.
Tvåtaktsoljor dokument:
Först och främst så är det flera parametrar som måste beaktas innan man bestämmer mängden 2-taksolja som skall blandas tillsamman med bränslet.
Det som bestämmer procenten är :
Omsättningshastighet.
Belastningsfaktorer.
Trimningsgrader.
Luftkylt
Vattenkylt
Toleranser.
Kvalitet på oljan.
Om man ha en lågt varvande motor tex. Husqvarna rödmyra, Sachs standard mopedmotor,en gammal jordfräs Crescent 4 hk utombordare eller liknande motorer som används till att bara åka omkring med fungerar 2% inblandning av god kvalitet alldeles utmärkt.
Det beror på att belastningen är relativt låg.
Värmeutvecklingen inte akut samt att färsk gaserna i vevhuset har inte så bråttom..
Om man däremot däremot har en motor med hög belastning på grund av trimningsgrad eller ni väger alldeles för mycket krävs en högre kvalitet och mängd olja för att livslängden skall upprätthållas.
Det beror på att vid högre effektuttag så alstras mer värme vilket gör att det ställs högre krav på mängden olja men även Carboniseringsfaktorn är en viktig kugge för överlevnaden.
Vad är då carboniseringsfaktorn frågar ni då!!?
Joooooo
Det är den gräns den specifika 2 taktsoljan övergår från smörjande funktion till att förångas.
Det betyder i klartext att :
Om kolven och cylinderväggens temperatur överskrider det värde fabrikanten har gett den oljan ni har tankat i er moppe så tar det tvärstopp!!
Temperaturvärden som används bland dom olika fabrikaten varierar mellan 80 upp till ca 250 grader.
Varför dådå undrar ni nu då???
Jooooo
Det finns flera orsaker.
Men det är som med bilar som med oljor, det finns bra bilar och dåliga bilar.
Det finns miljöbilar och så finns det dom som inte är det...
Oljor som har låg carboniseringsfaktor är betydligt mer miljöriktiga och brinner dom upp vid ca 80-100 graders temperatur så är dom betydligt mer miljöriktiga på grund av låg emission.
I den kategorin har vi typ OK outboard 2 stroke oil..
Brinner upp ganska lätt och mördar inte Aborren på direkten..
Sen har vi då oljor på den andra sidan av den här skalan med extrem carboniseringsfaktor och som tål väldigt hög belastning och temperatur.
Där har vi tex MOTUL 800 och liknande oljor som kostar en del men är klart nödvändiga för att en racingmotor ska överleva.
Den oljan är ett miljöproblem om den används på en standardmotor på grund av att oljan förbränns inte alls..
Men toleranser då??
Joo man brukar säga så här..
Varje hundradel av tolerans mellan kolv och cylinderdiameter är ca 10 graders temperaturskillnad mellan kolv och cylindervägg.
Det betyder att om man har en motor med 5 hundradelars tolerans så kan kolven vara 49 grader varmare än cylinderväggen.
Vid 50 grader är det TVÄRSTOPP!!!
Och det kan gå JÄKLIGT snabbt!!
Det klassiska felet många gör, är att man sparkar igång sin kalla moppemotor.
Fräser iväg så att gruset yr och hundra meter bort mot korvmojjen har moppen nupit...
Va i Helvete!!???
Joooooooo
Den stackar kolven har legat och slummrat och helt plötsligt har ni sparkat den i arslet låtit den varva iväg i panik
Blivit akut skitvarm medan cylleväggen är skitkall..
Och värst så är förhållandet Aluminiumkolv/Gjutjärnscylle..;=/
Finns INGEN olja i hela världen som kan hjälpa er motor då..
En del påstår glatt att ju mer olja i desto sämre går den!
Relaterat på att det är mindre mängd bensin i blandningen.
Finns INGA belägg för det då en motor med mera 2 taktsolja är tätare och har högre effekt på grund av det.
Fördelen med mer olja är bättre smörjning och längre livslängd!
Sen har vi det där med motoreffekt!
Varför vi faktiskt kommer framåt, beror uteslutande på hur snabbt tillförda mängden färskgaser i förbränningsrummet utvidgar sig och
hur varm den blir.
Det förhållandet benämns BMEP och ju högre BMEP desto varmare motor.
Det är relaterat till avgivna värmeförluster ut i cylinderväggar och motorblocket.
En vätskekyld motor kan ha en betydligt högre BMEP på grund av att kylsystemet är effektivare att transportera bort överskottsvärmen från cylinder och topp.
Vad ska man blanda i då frågar ni i kör nu då???
Lite förenklat så kan man säga att:
Ju mer effekt och varv desto mer procent och kvalitet!
Skitsmart tycker en del...
Mmmmmmmm
Visst!!
Om jag säger så här då!!
Standardmoppar bra olja 2-3%
Moppar luftkylda hårt trimmade minst 4% väldigt bra till bästa kvaliteten.
Vattenkylda moppar 2-3% bra olja
Vattenkylda kittrimmade motorer 3-4 % Väldigt bra olja.
50 cc Racing 15-16000 varv. 4% av den bästa typen av olja.
100 cc kartmotor 20000 varv 6-7 %
Alkoholmotorer Etanol Metanol 5-10% Specialolja.
Alkohol+Nitro etcetera.
Special Motul olja 10-15% iblandning.
OK
Jag har skrapat lite på ytan här, men jag hoppas att ni har fått en lite djupare och bredare kännedom om vad ni ska välja till just er motor.
Och allt det här tycker just
Roffe
Slut dokument. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 jun 2012, 23:35
av bigge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
disktant skrev:pangerva skrev:bigge skrev:Skunkworkz skrev:
Inte på mackar iallafall,finns väl bara till flyg o
race soppa.
vad har blyn för funktion?
Bly smörjer

Men huvudsaken med bly är väll att höja oktanet har jag för mig

Pangerva - njaa trorjag inte
diskant - hm ok men då vart la bensinen lägre i oktan å så höjde dom med bly <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2012, 00:48
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon gång på det glada tidiga 1900-talet började man använda blytetraetyl för att höja oktantalet, raffineringen av bensin hade väl inte utvecklats så mycket att man enkelt kunde få särskilt höga oktantal. Man märkte sedan att ventiler och ventilsäten i fyrtaktsmotorerna helt plötsligt höll mycket längre när man använde blyad bensin, och konstaterade att blyet även hade bieffekten att smörja dom så livslängden ökade ganska ordentligt. På senare år har blyet av miljöskäl helt försvunnit eller minskats så mycket som möjligt utan att avliva ventiler/säten i motorer som förtfarande behöver bly. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2012, 05:36
av cobra karlsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag åker då med 4% motul 800 i mina moppar kostar javisst men vad kostar ett ras då men dom är trimmade så i en org räcker det med 2- 2,5 % hälsn cobra <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2012, 08:32
av Rolle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Skunkworkz skrev:Rolle skrev:Skunkworkz skrev:Rolle skrev:...Och blyad bensin finns fortfarande.
Inte på mackar iallafall,finns väl bara till flyg o
race soppa.
Nej, inte rent officiellt. Men för den som kan tillverka tetraetylbly, så är det inte några problem. Vilket många nog inte vet...
Hur menar du? Det klart att det går att tillverka om
man vet hur man skall göra.Berätta gärna hur man
gör.
Jag vet inte hur man gör. Skulle bara påpeka att det inte är "utrotat" från marknaden, så att säga. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2012, 09:20
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
För att undvika missförstånd, TEL har vi ingen nytta av i våra tvåtaktare.
Man kan ju nämna i förbifarten att TEL är "skapligt ohälsomsamt", inte bara för hälsan utan även för motorer. I början på 70-talet när soppan var riktigt blystinn, 100 oktansoppan låg väl på kring 1 g TEL/ liter!
Dagens 100LL (flygsoppa) innehåller i runda slängar mindre än hälften...
Avslutningsvis, bensin med mycket TEL skapade ofta problem i form av avlagringar både här o där, inte minst på tändstift, där man under ogynnsamma förhållanden kunde få en otrevlig blybeläggning som orsakade misständningar. Faktum var att använde man bensin med högt "blyinnehåll" så förkortades motorns livslängd... (Det sägs att lagom är bäst)
TEL är ett påfund som härstammar från GM. (som hittade på det i början på 20-talet)

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2012, 10:34
av bigge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:Någon gång på det glada tidiga 1900-talet började man använda blytetraetyl för att höja oktantalet, raffineringen av bensin hade väl inte utvecklats så mycket att man enkelt kunde få särskilt höga oktantal. Man märkte sedan att ventiler och ventilsäten i fyrtaktsmotorerna helt plötsligt höll mycket längre när man använde blyad bensin, och konstaterade att blyet även hade bieffekten att smörja dom så livslängden ökade ganska ordentligt. På senare år har blyet av miljöskäl helt försvunnit eller minskats så mycket som möjligt utan att avliva ventiler/säten i motorer som förtfarande behöver bly.
åfan

tack för infot! då vet man <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2012, 11:20
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mannen som uppfann blytetraetyl var samme man som kom på att man kan använda freon i kylskåp. Då han senare i livet får problem att ta sig i och ur sängen bygger han ett system med rep och taljor som skall hjälpa honom med detta. En dag finner man honom död i denna maskin, strypt av repen. Kan detta vara 1900-talets mest misslyckade uppfinnare? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2012, 11:27
av bigge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Norman skrev:Mannen som uppfann blytetraetyl var samme man som kom på att man kan använda freon i kylskåp. Då han senare i livet får problem att ta sig i och ur sängen bygger han ett system med rep och taljor som skall hjälpa honom med detta. En dag finner man honom död i denna maskin, strypt av repen. Kan detta vara 1900-talets mest misslyckade uppfinnare?
blyn va ju en bra sak

samma med freon fast inte i längden
hans sängsystem va lite dummare kanske hehe;) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2012, 14:31
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bigge skrev:Norman skrev:Mannen som uppfann blytetraetyl var samme man som kom på att man kan använda freon i kylskåp. Då han senare i livet får problem att ta sig i och ur sängen bygger han ett system med rep och taljor som skall hjälpa honom med detta. En dag finner man honom död i denna maskin, strypt av repen. Kan detta vara 1900-talets mest misslyckade uppfinnare?
blyn va ju en bra sak

samma med freon fast inte i längden
hans sängsystem va lite dummare kanske hehe;)
Nja, både blytillsatsen i bensin och freonet i kylskåp och som drivgas i mm har ju visat sig vara två av de mest miljövidriga ting mänskligheten har lyckats prestera. Helt fantastiskt att både kom från samma hjärna... <!-- </EdIndex> --></div>