Sida 2 av 2
Postat: 07 aug 2012, 12:24
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
reggaefisken skrev:Det roliga är inte att köra i 90 utan vägen dit

Min tanke när jag bygger mina leksaker är, går det och hur går det. Men ofta tar det tid att justera in det sista.
EX 1209 spesial som jag byggde i vintras, har nyss blivit "färdigjusterad"
Den är ganska orolig i själen, för det lilla svänghjulet. det betyder att alla spel måste vara minsta möjliga, för att slippa ryck när man vrider på och av.
Kopplingen jag tillverkade i aluminium, sade olykskorparna att plåtarna skulle äta in sig i aluminiumen. Men det blev motsatsen plåtarna slits och blir en del i alla spel. Nu är det eliminerat och hela bygget fungerar.(just nu)
Men som jag skrev, Det är en viss känsla att få det att fungera. Dessutom tycker jag att det skall fungera även länge med hård körning. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 aug 2012, 12:31
av <50_cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad har du visat hur du filat? det vill jag se, var hittar man det?
Jag satt hela kvällen igår och letade på hallsta forumet.
Men du har kanske lagt det någon annan stans.
Den röda moppen som du höll på med såg mycket fin ut, hoppas den går lika bra som den ser ut.
pipan blev jag avundsjuk på, gör du dom eller köper du den färdig.
Fan att man måste jobba jag har så många frågor, ska du till Mellsta om ett par veckor? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 aug 2012, 13:06
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På hallsta moppers hemsida, under moppar, skrolla ner till Cresent 1126. där fins lite bilder. Och sedan fråga. Jag delar gärna med mig. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 aug 2012, 13:55
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Levve skrev:nissebro1 skrev:Conrad Engström skrev:Jag har filat lite

Men bonntrimmat tror jag inte. Det fins bilder på Hallsta moppers .se Forumet under moppar 1126
Den har cylinder som var orginal 1 hp på Cresent F 50 glx och Champion.
Numera åker jag 90 km /tim med den. Motorn treväxlar samma som flakamotorn men utan fläckt.
Kolvdiameter 41 mm slaglängd 42. Topplock från Sachs EKF med hemmbyggt förbränningsrum och extra kylfläns, förgasare Tillottson, tändsystem Kokusan, avgas en vanlig Jamarcoldämpare 32 mm Som annpassats mor 28 mm röret. Varvar 11500 på trean. Porttidetna slipade för det varvet.
Varför? Måste vara bättre att köpa motorcykel.

Att ställa den frågan till en av dom skickligaste sachstrimmarna är det samma som att fråga te.x en bergsbestigare:
Varför köper du inte en helikopter?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 aug 2012, 22:26
av Vegge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har lekt lite jag med till och från. Info om tre av dem;
En 2pet med filad stor stdcylinder 49cc och bing 17 ubåt: 81,4km/h enl GPS. Varvade dock inte ur helt.
En 3pet med filad liten stdcylinder 47cc och bing 13 "garageport": 68,9km/h. Ville efterlikna sachs egna 3,8hk, för vilken förgasaren är avsedd, med denna. Lyckades bra.
En 2pet med filad liten päron, 55,4cc, saknar kickdrev och svänghjul.
Riktigt hastbygge, både mopeden och motorn/cylindern. 58km/h.
http://www.youtube.com/watch?v=it6Sp7CD9z8 <!-- </EdIndex> --></div>
Filade orginalcyllar
Postat: 08 aug 2012, 13:15
av <50_cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag måste be sueco om ursäkt då jag postade mina inlägg i hans tråd, blev bara överaskad över conrads resultat.
Jag har filat en 38mm stdcylle och fått den att gå rätt bra på min gamla compact (tror det är en 1248)
Med cykeldator på framhjulet gjorde den 69 - 70 knyck förra året då vi var ute och åkte med Hallsta grabbarna på fredagen i Mellsta, fan va dom körde!
mycke landsväg blev det så på några fina raksträckor låg jag på den hastigheten.
Mitt recept är vanlig trepet med fasta lager filad cylle för maxeffekt runt 7-8000 varv duration ca 178 grader, svetsad stor stdtopp med centralt tändstift tight squish ca 0,8mm hemfilat förbränningsrum( med nålfil?) volym ca 5cc
8,5 stdförgasare som var borrad till 12 mm, den portade jag upp till nästan 14 mm i bägge ändar kapade trotteln lite i överkant för att få full gas.
32mm avgasrör kortat så mycket som möjligt har inte kollat vilken längd och jamarcol 32mm dämp med lite justerad insats.
kokusantändning 12v drevning 12 32 och 17" bakhjul.
Som Reggaefisken sa det roliga är inte att köra fort utan vägen dit

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 aug 2012, 15:10
av sueco
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hehe! Det är lungt!

Är det någon som har "portmap" till 3,8HK cylindern? Eller lite bilder? Alltid kul att se!

Jag har filat min avgaspoet 14mm x 23mm med rätt stor radie för att vara snäll mot kolvringarna. Filade även ner 2mm på kolventoppen för överströmmarna, då dom öppnade bara halva... Har inga bra verktyg att porta upp dom med!

Putsa till överströmmarna från undersidan och kolven är "jackad" 3mm. Insuget minns jag inte måtten på men är ca 22-23mm x 12mm. Förgasaren är borrad till 12mm. Är det värt att fila den fyrkantig? Typ 13 x 13mm? Toppen är Sachs original, dock bytte jag till nyare modell då den gamla var helt rund i förbräningsutrymmet. Nu behöver en flaka kanske inte gå så mycket fortare än 50km/h... Men men, det är ju kul att få lite ork i grejerna!

Tack till er som svarat! Intressant! =) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 aug 2012, 22:33
av Vegge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Portarna på en 3,8 är liknande 4,3an men med mindre förgasare.
Har inte mätt höjden på portarna, mäter duration istället. Dock så kan du gå upp till 24 i bredd på både avgas och insug.
Får du upp förgasaren till 13x13 så ökar arean med 49% från 12mm rund så det är definitivt värt det.

Kolla även att du har höjda trottellocket på förgasaren så trotteln kan öppna fullt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 aug 2012, 22:53
av sueco
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okey! Tack för svaret, Vegge! Får nog lyfta av cylindern igen och justera lite till!

Även förgasaren ska få omgång!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 aug 2012, 11:43
av <50_cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så det finns trottel-lock som är högre ....? det skulle man ju haft för jag fick kapa totteln lite i överkant.
4,3 och 3,8 cylinder inte 3,5 hmm hur är dom gjorda , jag menar hur ser insug resp avgasportar ut vad skiljer ?
Kul med forum det går att lära sig något varje dag.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 aug 2012, 20:50
av Skunkworkz
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
nissebro1 skrev:Conrad Engström skrev:Jag har filat lite

Men bonntrimmat tror jag inte. Det fins bilder på Hallsta moppers .se Forumet under moppar 1126
Den har cylinder som var orginal 1 hp på Cresent F 50 glx och Champion.
Numera åker jag 90 km /tim med den. Motorn treväxlar samma som flakamotorn men utan fläckt.
Kolvdiameter 41 mm slaglängd 42. Topplock från Sachs EKF med hemmbyggt förbränningsrum och extra kylfläns, förgasare Tillottson, tändsystem Kokusan, avgas en vanlig Jamarcoldämpare 32 mm Som annpassats mor 28 mm röret. Varvar 11500 på trean. Porttidetna slipade för det varvet.
Varför? Måste vara bättre att köpa motorcykel.
På vilket sätt skulle en motorcykel vara ett substitut
till att trimma en moppe? <!-- </EdIndex> --></div>