App för att beräkna oljeblandning
-
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Nu är ju inte alla lika duktiga så jag tycker att du skall låta oss som är lata (okunniga?) ta till enkla hjälpmedel som appar och excelfiler för att göra sådant om vi vill, du kan fortsätta briljera med dina kunskaper ändå.OutbackJack skrev: men hjäääääälp!!!
Måste man ha en Excelfil eller ens en kalkylator för att räkna ut oljeinblandningen...?
Detta är ju simpel basal huvudräkning!

Jag kör så det ryker...
-
Inte ryka, inte lukta bränd olja men ändå god smörjning då är jag nöjd.
Måste ge en bakgrund. I somras vad jag med på min första mopedkortege och något försynt placerade jag mig i slutet av karavanen men det skulle jag aldrig ha gjort för istället för frisk luft fick jag andas bränd illaluktande olja.
Vid första stopp lärde jag mig läxan och placerade mig omedelbart efter ledarmopeden och det kunde jag tack vare gubbens JLO monarped som är ganska rask jämfört med andra otrimmade eller "nästan" mopeder.
Det vet jag en gubbe som gjorde för ett femtontal år sedan på sin Compact och det resulterade i svart bakfälg och geggamojja ljuddämparn.bigge skrev:man kan ju också göra så att man häller bara i oljan mellan tummen å pekfingret

Inte ryka, inte lukta bränd olja men ändå god smörjning då är jag nöjd.

Måste ge en bakgrund. I somras vad jag med på min första mopedkortege och något försynt placerade jag mig i slutet av karavanen men det skulle jag aldrig ha gjort för istället för frisk luft fick jag andas bränd illaluktande olja.

Vid första stopp lärde jag mig läxan och placerade mig omedelbart efter ledarmopeden och det kunde jag tack vare gubbens JLO monarped som är ganska rask jämfört med andra otrimmade eller "nästan" mopeder.

-
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hm, kanske lite i onödan, men.... 
Om man vill göra en blandning innehållande 4% olja, så kan man inte
ta t.ex. 1 liter bensin och blanda i 4 cl. olja, det blir INTE 4%, men bra nära.
Summan blir ju 104 cl. totalt.
Men om man tar 96cl. bensin och sedan tillför 4cl. olja, då har man 4%.
Eller t.ex. 4.8 liter bensin + 20cl. olja, blir också en blandning på 4%.

(Men 1 liter alkohol blandat med 1 liter vatten blir faktiskt inte 2 liter, men det är ett annat kapitel..)

Om man vill göra en blandning innehållande 4% olja, så kan man inte
ta t.ex. 1 liter bensin och blanda i 4 cl. olja, det blir INTE 4%, men bra nära.
Summan blir ju 104 cl. totalt.
Men om man tar 96cl. bensin och sedan tillför 4cl. olja, då har man 4%.
Eller t.ex. 4.8 liter bensin + 20cl. olja, blir också en blandning på 4%.

(Men 1 liter alkohol blandat med 1 liter vatten blir faktiskt inte 2 liter, men det är ett annat kapitel..)

men dom är så svåra att få ner i packväskan
sedan kräver dom mat och regelbundna toalettbesök
så en App är nog bäst i alla fall
Jag har ett par sånna där ocksåPatrik skrev:App ? Nja, jag brukar få hjälp med blandningen ändå så:
Igår blandade hon till 4% åt mig, tänk vad de lär sig på dagis nu förtiden.
/ P
så en App är nog bäst i alla fall

Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
- SachsMekarn
mvh P <!-- </EdIndex> --></div>
He he...disktant skrev:Jag har ett par sånna där ocksåPatrik skrev:App ? Nja, jag brukar få hjälp med blandningen ändå så:
Igår blandade hon till 4% åt mig, tänk vad de lär sig på dagis nu förtiden.
/ P

Please consider the environment before printing this message.
-
Därför ryker inte moppen mera än en 4taktare i samma cc storlek och luktar heller inte mera. Samt att den inte sotar.
Compacten som detta körs i ska snart få en genomgång med honing och ny kolv, och sedan ska vi utvärdera hur det har funkat. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag och chefen håller för närvarande på att testa Triboron i våra moppar, för att eventuellt tillhandahålla den i reservdelsluckan. Den blandas 1%, och är inte en olja, utan ett smörjmedel. Precis som att bromsolja inte är olja, utan rätt ska benämnas bromsvätska.56:an skrev:Inte ryka, inte lukta bränd olja men ändå god smörjning då är jag nöjd.![]()
Därför ryker inte moppen mera än en 4taktare i samma cc storlek och luktar heller inte mera. Samt att den inte sotar.
Compacten som detta körs i ska snart få en genomgång med honing och ny kolv, och sedan ska vi utvärdera hur det har funkat. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
-
ser fram emot en rapport då min lokale mcmek tillhandahåller sån. <!-- </EdIndex> --></div>Nymans2013 skrev:Jag och chefen håller för närvarande på att testa Triboron i våra moppar, för att eventuellt tillhandahålla den i reservdelsluckan. Den blandas 1%, och är inte en olja, utan ett smörjmedel. Precis som att bromsolja inte är olja, utan rätt ska benämnas bromsvätska.56:an skrev:Inte ryka, inte lukta bränd olja men ändå god smörjning då är jag nöjd.![]()
Compacten som detta körs i ska snart få en genomgång med honing och ny kolv, och sedan ska vi utvärdera hur det har funkat.
Monark 1237 -74, 44 kmh