Sida 2 av 2

Postat: 24 aug 2012, 12:14
av Skunkworkz
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:
Skunkworkz skrev:
volvomannen skrev:
Tillman skrev:så med 3,5 cylindern går det lite snabbare men mindre bottenvrid?
och i orginalcyllen är det lite bättre botten?
men visst går det att sätta på en 12mm förgasare på orginalcyllen utan att den dränks?
Om det är en pluggad cyl är det väl meningslöst. Tänk på att en smalare insugskanal ger högre gashastighet vid lägre varv därav ett bättre bottenvrid.
Iprincip har du rätt, men det lilla hålet som en 1 hk
cylle har är förlitet även på låga varv. Kolla på en
2,9hk , den har ju ett fint bottendrag.
Javisst men du kan inte jämföra olika cyllar med varann. På en o samma cyll ger en mindre gasare bätre bottenvrid men dålig topp och vice versa. Se på en del mc motorer från 90 talet de hade två olika insugsrör med olika diameter. Samt de nya vtec motorerena de utnyttjar bara en insukgsventil på låga varv men två på högre varv, samma princip som stor eller lite gasare
Stämmer bara till en viss gräns, 1hk cyllen har för litet hål för alla användbara varvtal. Ett annat exempel, Zundapp 70cc får inte bättre
botten med en 15mm förgasare än 20mm.Vad det gäller motorer som misständer var annat varv så är det mest för emmisioner o förbrukning
som man gör så.Variabla kamtider o insugsrörs längd gör dock gott för
bottenregistret. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 aug 2012, 21:52
av Tillman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->blir mer och mer förvirrad... :P kan någon hjälpa mig reda ut det här med alla olika sachs cylindrar? :) tänker mest på de fläktkylda modellerna då..
det är ju en hel djungel av olika information där ute
:lol: <!-- </EdIndex> --></div>