Blöt lägga lameller ??

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Men om Sachs kopplingen går i olja så slirar den. Vad beror det på ?
För mycket trim. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Även en enhästare slirar. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

Conrad Engström skrev:Men om Sachs kopplingen går i olja så slirar den. Vad beror det på ?
Kopplingskorgen, tryckplattan eller stållamellerna skeva, fjädrarna dåliga, hack i kopplingskorgen där stållamellerna skall löpa mm.

Jag har inga problem med min koppling efter att jag fått tag på hela och raka
delar att montera, slirar varken när jag kör eller när jag skall kicka igång motorn <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inget glidmedel så kommer man inte in, lite glidmedel så går det så där lagom. Mycket glidmedel så går det för fort och man känner inget!!!!

Är det inte samma med en koppling.

Men till frågan så behöver du inte olja lamelerna men det gör inget om du gör det heller.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

reggaefisken skrev:Inget glidmedel så kommer man inte in, lite glidmedel så går det så där lagom. Mycket glidmedel så går det för fort och man känner inget!!!!

Är det inte samma med en koppling.
Hehe... jo det stämmer, för mycket olja är inte bra :D <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Jag tycker det ligger något i vad ni säger, jag minns när Sachsarna var nya och dom slirade inte även om det var för mycket olja i motorn. Jag jobbade på en cykelverkstad om eftermiddagarna efter skolan och man kollade oljan genom att öppna S-luckan vid leveransservicen och det var ofta nästan upp till kanten vad jag vill minnas.... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ställde frågan för att få ett svar av dom som vet bättre.
Vi diskuterade våt koppling eller torr.
Om en Sachs har olja upp till kanten på luckan och är på 1 hp, så slirar den. Om man har 2 dl olja då ligger drevet i olja inte lamelern och då går lamellerna torra. Nivån som är ritad i ett tidagare inlägg gäller bara när oljan är nyss ifylld. När motorn startas ligger mesta delen av oljan mellan motorhalvorna. Därför sitter urtappningspluggen mitt under motorn.
Den som startade tråden undrade om man skall olja in lamellen innan montering. Det kan man göra men är onödigt. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, men det måste väl vara nån skillnad om allting är precis nytt?

.... eller som jerka59 säger att det åtminstone är helt och riktigt.

För min del tror jag det har betydelse om det är nya kopplingsfjädrar, nya lameller, nya stållameller, ny kopplingskorg osv.

Jag håller precis just nu på att sätta ihop Sigges sax och all erfarenhet jag samlat ihop här på forumet är mycket värdefull och kommer väl till pass nu. Ärligt talat har jag inte klyvt och satt ihop så jättemånga Sachsar i mitt tidigare liv, högst ett halvdussin, och det var på den tiden dom inte hade varit sönderplockade femtielva gånger eller sammansatta av ihopsamlade lösa delar... :wink:

För mig har det varit som och jobba med en gammal utombordsmotor som legat på sjöbotten en längre tid eller vad gör man med en kickfjäder som håller på att rosta av eller lagerullar som börjar se ut som fyrkantiga eller när när man sticker i drevaxeln och kan se solen som en ring i springan runt om det som ska vara tätningen. :roll:

Där gick gränsen jag orkade inte längre och förmodligen inte han som ska ha den heller. Jag ljummade tätningen lite och tog en fjäderring från en mindre radialtätning och snodde runt i spåret. Det verkar som smiter någorlunda tätt mot axeln, som jag fick byta för det rostat i lagersätet :? , jag tror det håller tätt annars får kedjan automatisk smörjning... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar