G-son skrev:
Sant. Men sedan får man också fråga sig om man vill anpassa cylindern efter EN kolv, eller om det ska vara fritt att byta kolv i framtiden.
Nu vet jag inte riktigt hur du tänkte ...
Om man mäter en potentiellt feltillverkad kolv och borrar cylindern till att passa den står man där med en cylinder som har mer eller mindre fel diameter för alla andra kolvar som finns att köpa. Om man istället borrar cylindern till standardstorleken och ser till att kolven man fått tag i (och som man kan få tag i fler av) har rätt diameter för cylindern så är det bara att smacka i nya kolvar på löpande band om man skulle känna att det vore roligt.
Nu utgår jag från att man faktiskt kontrollmäter kolv och cylinder före montering för säkerhets skull, jag gör det alltid efter att en kompis köpte en ny trimcylinder med kolv som hade nästan obefintligt kolvspel - startade fint, nöp ganska omgående... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo så är det ! Men Bennströms i Västerås viste inte vad det var för kolv man skulle ståppa i efter borrning, därför ville han ha kolv med. Samma för mig.
Förr fans det kolvar på var 25/100 till Sachs. Idag är det på halva millimetrar. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad tar man för borrning då ?? säg att jag vill borra min gjutjärnscylle till första över dimension den är 38,20 nu??? det är väl så att det blir dyrare att borra mer ????
finns det inte några bättre kolvar i den klassen får man väl fundera på att hitta något först och sen hitta någon som borrar så det passar den lite roligare kolven.....som det förhoppningsvis finns fler av fall man varvar sönder den <!-- </EdIndex> --></div>