Sida 2 av 3

Postat: 12 sep 2012, 07:24
av blyfot
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror att hölet i cylindern på sista bilden har skrämt bort dom :lol:
Jag kanske plockar fram skarven igen, meningen är att den ska få riktig lack i vinter, den är bara "grundmålad" <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 sep 2012, 08:01
av Puchlasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som känd orginalgubbe och stofil så lät jag bli att kommentera, just därför att jag inte skulle kunde skriva en kommentar utan att nämna skarven. :D

Annars tycker jag du gjort ett bra jobb. Alla gamla Dakota är värda att räddas. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 sep 2012, 08:06
av HSE
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt jobbat! Jag har en Eira Ducati ram stående som är lika rostig, har gått utan innerskärm där bak så det sprutat in grus och vatten rätt upp på insidan. Den plåtramen ser ju väldigt lika ut och jag har funderat på om det är värt jobbet att byta all upprostad plåt men man blir onekligen inspirerad av dina bilder. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 sep 2012, 09:34
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man har väl gett sig på rostigare saker än en mopperam
det gäller att göra det lätt för sig... :wink:


Bild


lagade 14 rost 2or med en plåtbit :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 sep 2012, 14:57
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så där ska det se ut, Braxen du är bara så j-a säker, varför får man inte vara granne med dej :P 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 sep 2012, 15:12
av blyfot
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet inte vad jag är mest imponerad av? Att du fått ihop det där eller att du faktiskt har hittat en så stor bit gammal volvo utan rost :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 sep 2012, 20:24
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är en galvad underdel från en smälld -92 som jag köpte på skroten
Jobbigt att jag inte har tak i verkstaden :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 sep 2012, 20:29
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bygg ett garaget då... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 sep 2012, 21:03
av 60 cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Caddylasse skrev:Som känd orginalgubbe och stofil så lät jag bli att kommentera, just därför att jag inte skulle kunde skriva en kommentar utan att nämna skarven. :D

Annars tycker jag du gjort ett bra jobb. Alla gamla Dakota är värda att räddas.
Skarven är helig, precis som vinkeln, det bara är så. :D För att inte tala om folk som sågar av innerskärmen när de byter skärmslut :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 sep 2012, 09:30
av blyfot
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får kanske göra något åt den där skarven :D
Är det ingen som har sett att det är fel färg på kedjeskyddet och att det sitter en dakota dekal på tanken? det ska inte va så heller på denna årsmodellen, sen så ska det vara en ljuddämpare som är vinklad uppåt mm... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 sep 2012, 10:04
av Puchlasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kedjeskyddet var det svårt att se att det var i fel färg, då du inte visat nån bild med kedjeskyddet på.
Dekalen på tanken, handtagen, styret och avgassystemet såg jag, men jag tycker nog att det är roligare att berömma än att kritisera.

Hade du däremot frågat vad som är rätt eller fel på en 70 dakota, då hade du fått en lång utläggning.

Dessutom var det ju så att nästan alla vi som hade blå Dakota på 70talet bytte styre och avgassystem, så helt fel kan det ju inte vara. Alla kan ju inte vara petorginal då blir det tråkigt.

Avgassystem finns nytillverkade om du vill ha uppsvängt. 1400 kr kostar de, i mycket hög kvalitet. Kan sätta dig i kontakt med tillverkaren om du vill.

Men ta gärna fram skarven, det är snyggare. Annars tänker man bara spackel... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 sep 2012, 10:55
av blyfot
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har sett att det finns uppsvängt på blocket men ja kan inte tänka mig att betala 1400:- för bara kröken, då ska man nog ha ett utgångobjekt med lite mer matching numbers.
Min tanke var inte att den skulle vara helt orginal, det finns ju dom som har objekt med lite bättre förutsättningar för det.
Jag försökte tänka tillbaka till då man va 15 och återskapa en dakota efter det istället.
Jag lovar dock att jag ska göra ett seriöst försök att ta fram skarven så det blir snyggt innan den riktiga lacken :)

Jag vet inte men jag kan känna att det många ggr är historien bakom som är lika intressant, som orginalutseendet från fabrik, att ta fram
Vad objektet varit med om och så. Det kan även återspeglas i restaureringen. Denna moppe har stått orörd sedan 1985 och tänker man på skicket som den var i redan då så har den nog hårdkörts och varit med om en del och den var extremt nära att dö och glömmas bort för evigt, ren tur att jag gav den nya vingar så den kan få nöta vägen och uppleva nya äventyr några år till.
Det är så jag tänker. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 sep 2012, 21:27
av 60 cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
blyfot skrev:Jag har sett att det finns uppsvängt på blocket men ja kan inte tänka mig att betala 1400:- för bara kröken, då ska man nog ha ett utgångobjekt med lite mer matching numbers.
Min tanke var inte att den skulle vara helt orginal, det finns ju dom som har objekt med lite bättre förutsättningar för det.
Jag försökte tänka tillbaka till då man va 15 och återskapa en dakota efter det istället.
Jag lovar dock att jag ska göra ett seriöst försök att ta fram skarven så det blir snyggt innan den riktiga lacken :)

Jag vet inte men jag kan känna att det många ggr är historien bakom som är lika intressant, som orginalutseendet från fabrik, att ta fram
Vad objektet varit med om och så. Det kan även återspeglas i restaureringen. Denna moppe har stått orörd sedan 1985 och tänker man på skicket som den var i redan då så har den nog hårdkörts och varit med om en del och den var extremt nära att dö och glömmas bort för evigt, ren tur att jag gav den nya vingar så den kan få nöta vägen och uppleva nya äventyr några år till.
Det är så jag tänker.
Det är rätt. Man kan smycka sin Dakota som man vill. Sätta på störtbåge, högt buffalo - de var 30-35 cm då inte småfisiga som de är nu, ryggstöd och en massa smålampor som jag själv gjorde 76/77. Och krydda med ett italienskt effektrör som var snett avhugget i änden bak. Om den har uppsvängt avgasrör eller inte spelar ingen roll. (Många såldes med rakt även om de hade uppsvängda i broschyren runt 70, vad jag vet) Och att du räddat en ram som de flesta skulle ratat är beundransvärt. Tycker jag.
:D
Ps. Hemma i min barndomsstad såg jag aldrig någon Dakota eller Florida med uppsvängt avgasrör. Man hade sett bilder, men ingen jag kände då hade sett ett sådant. Så ibland undrar man faktiskt hur många som såldes med dessa uppsvängda system. Ds <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 okt 2012, 19:28
av blyfot
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick lite skruvnojja och micklade fast nya motorn på dakotan i all hast. Mikuni 24:an från Roffe VRM kom hem idag och nu sitter allt på plats lite provisoriskt iaf. Jag måste ta det lungt bara och köra in den ordentligt innan jag finjusterar munstyckena
Jag har bara känt försiktigt på gasen än men det här kommer nog att bli kul :wink:

En liten bild kommer här.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 okt 2012, 19:42
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:headbang: ....... slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>