Sida 2 av 3

Postat: 13 sep 2012, 14:50
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo som Trimmästarna säger egenbyggd aktiv pipa bäst thumb_up , men jag tycker inte det är så snyggt med ett ormbo till avgassystem... :sorry:
& som patrik skriver Jamarcolen har ju en tendes att hänga i backen på Raketarn iaf med en tjockis på.. :lol: överliggande en annan sak... :wink:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 sep 2012, 15:29
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:
Mats T skrev:
Coolvette skrev:
volvomannen skrev: Den där har du hämtat från en maxi ljuddämpare va? Har en sån på min maxi ochdet är stor skillnad mot original samt ennan effektljudis jag har liggandes
Ser ju kul ut, är det ett eftermarknadssystem eller något originaltillbehör?
Något man kan hitta beggat?

Är det ett sådant kanske?
http://www.jmpbparts.com/puch/motorisch/uitlaten/uitlaat-maxi-tecno-bos-chroom.html

Hur är det med rördimensionen, Maxi har väl inte större rör än 28?
I så fall fixar du aktivt som funkar på en gång och får klippet !
Om du nu kliver ifrån Orginal sleeper stuket.
Och då kan du ta i mer på ett annat vis i cyllen.Men ändå köra kyrk förgasare.Så ska du få se på grejor.

:wink: :wink:
OK, Mats, du har givetvis en poäng, jag lämnar ändå sleeperstuket med en sådan blåsa.

Får kanske se om jag kan inleda ett sammarbete med någon lokal plåtslagare/svetsare i vinter...
Bra beslut !
Man kan göra en snygg pipa som smälter in riktigt bra i stuket.Och har en bra ljudnivå.
:D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 sep 2012, 15:35
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Jo som Trimmästarna säger egenbyggd aktiv pipa bäst thumb_up , men jag tycker inte det är så snyggt med ett ormbo till avgassystem... :sorry:
& som patrik skriver Jamarcolen har ju en tendes att hänga i backen på Raketarn iaf med en tjockis på.. :lol: överliggande en annan sak... :wink:

Bild
Kol med "RAT FINK" stuk.
Har du kört cross eller.

:lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 sep 2012, 15:49
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev: & som patrik skriver Jamarcolen har ju en tendes att hänga i backen på Raketarn iaf med en tjockis på.. :lol:
Jag var 102kg smal sist jag vägde mig härom veckan och Jamarcolen på min Kroon har fått sig en och annan kyss,
har klurat på att göra ett cuttande i böjen å vinkla upp den lite fast det lutar ju åt riktig pipa på'n så småningom.
:)
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 sep 2012, 15:57
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mats T skrev:Kol med "RAT FINK" stuk.
Har du kört cross eller.
:lol:
Njae, Oktoberkåsan http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=2532&postdays=0&postorder=asc&start=60&mforum=raketsport det är annat än att åka på släta asfaltvägar.. staff_italiamac_fastidioso.gif :wink:

menade inte att du var tjock Patrik.. :oops: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 sep 2012, 16:18
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mats T skrev: Man kan göra en snygg pipa som smälter in riktigt bra i stuket.Och har en bra ljudnivå.
:D
Tycker Racepipe får till riktigt tjusiga diskreta pipor:
Bild
Bild

Kostar ju dock en slant.

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 sep 2012, 16:25
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:
menade inte att du var tjock Patrik.. :oops:

He he.. Nädå, ingen fara.
Skall man kika på sådan där BMI-tabell så ligger jag på 27 .

Undrar om man kan räkna om BMI till cc å se om man är berättigad en 65cc cylinder?

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 sep 2012, 18:04
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:
Mats T skrev:Kol med "RAT FINK" stuk.
Har du kört cross eller.
:lol:
Njae, Oktoberkåsan http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=2532&postdays=0&postorder=asc&start=60&mforum=raketsport det är annat än att åka på släta asfaltvägar.. staff_italiamac_fastidioso.gif :wink:

menade inte att du var tjock Patrik.. :oops:
Ballt !!
Men man väljer road racing eller cross !!!

Men ska sanningen fram så skulle man inte komma långt där.
Får nog först komma till och ha luftfilter typ,och inga metal blåsor efter backen.

:D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 sep 2012, 18:48
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:menade inte att du var tjock Patrik.. :oops:
Nej nu ska du inte beskylla andra här är det jag som är tjock :wink:
Men det bjuder jag på 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 sep 2012, 19:20
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag syftade naturligvis på mig själv...Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 sep 2012, 21:04
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:
zappafan skrev:menade inte att du var tjock Patrik.. :oops:
Nej nu ska du inte beskylla andra här är det jag som är tjock :wink:
Men det bjuder jag på 8)
Bra att du står för din välbyggda kropp :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 sep 2012, 22:02
av Zwap
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen som har lust att gå tillbaka till ursprungsfrågan?

Jag tycker den är ganska relevant för oss som inte är invigda och som söker tips och råd. (Jag förstår om ni behöver lufta ett och annat, men det finns vad jag har läst mycket kompetens på detta forum)
Min undran är vid vilket varvtal man skall räkna ut en pipa när man egentligen inte vet vid viket varvtal motorn arbetar bäst? varvräknare på moppar och som stämmer är väl ganska lätträknade.

Att plocka ut effekt ur en universal pipa borde väl inte vara omöjligt, man kan väl rulla en pipa ganska universal om man håller sig till en vettig diffusorviknkel vilket vissa av tillverkarna av universal piporna gjort och sedan ha olika mått på belly och baffle? Avgasdurationen på en någorlunda standard trimcylinder ligger väl inom ett visst spann så vid något varvtal borde väl en universalpipa kunna ge effekt om man anpassar headern/kröken efter totallängd på systemet? Självklart inte optimalt , men någon effekt finns det kanske att hämta eller är jag helt ute och cyklar?

Det är väl egentligen det som själva ursprungsfrågan handlar om?
Finns det någon mer som kan ge tips och råd på detta? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 sep 2012, 04:47
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Zwap skrev:Ingen som har lust att gå tillbaka till ursprungsfrågan?

Jag tycker den är ganska relevant för oss som inte är invigda och som söker tips och råd. (Jag förstår om ni behöver lufta ett och annat, men det finns vad jag har läst mycket kompetens på detta forum)
Min undran är vid vilket varvtal man skall räkna ut en pipa när man egentligen inte vet vid viket varvtal motorn arbetar bäst? varvräknare på moppar och som stämmer är väl ganska lätträknade.

Att plocka ut effekt ur en universal pipa borde väl inte vara omöjligt, man kan väl rulla en pipa ganska universal om man håller sig till en vettig diffusorviknkel vilket vissa av tillverkarna av universal piporna gjort och sedan ha olika mått på belly och baffle? Avgasdurationen på en någorlunda standard trimcylinder ligger väl inom ett visst spann så vid något varvtal borde väl en universalpipa kunna ge effekt om man anpassar headern/kröken efter totallängd på systemet? Självklart inte optimalt , men någon effekt finns det kanske att hämta eller är jag helt ute och cyklar?

Det är väl egentligen det som själva ursprungsfrågan handlar om?
Finns det någon mer som kan ge tips och råd på detta?
Tack Zwap,
Jag har inget emot trådkapningar men grunden till min tråd intresserar mig mer än stickspåren här ovan... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 sep 2012, 07:15
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom som är riktigt haj kan visst göra tvärt om, ha en bra pipa & justera cylindern efter den istället... 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 sep 2012, 07:42
av Zwap
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Dom som är riktigt haj kan visst göra tvärt om, ha en bra pipa & justera cylindern efter den istället... 8)
Det hade varit mycket intressant att få tips om hur man räknar ut det "baklänges"! <!-- </EdIndex> --></div>