Sida 2 av 5
Postat: 07 okt 2012, 18:48
av posch
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
VPower skrev:Halvars skrev:Hittade något liknande i garaget, men den står det KTM på
Uploaded with
ImageShack.us
KTM har svetsat ramen har jag för mig. Står KTM på min hastighetsmätare, så dom har kanske plockat fler delar från KTM än ramen.
Är det inte så att det är en KTM tillverkad moped helt och hållet som Rex
sålde med sina dekaler på. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 okt 2012, 19:14
av VPower
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
posch skrev:VPower skrev:Halvars skrev:Hittade något liknande i garaget, men den står det KTM på
Uploaded with
ImageShack.us
KTM har svetsat ramen har jag för mig. Står KTM på min hastighetsmätare, så dom har kanske plockat fler delar från KTM än ramen.
Är det inte så att det är en KTM tillverkad moped helt och hållet som Rex
sålde med sina dekaler på.
Hittade detta:
Rex lanserade 1937 den klassiska transportcykeln med pakethållare fram. 1937-1955 använder fabriken motorer från Villiers, Victoria och Zündapp till motorcyklarna.
Valsade cykeldelar var på 1950-talet fabrikens specialitet. Det gjorde att alla cyklar i Sverige, utom Monark, hade fälgar tillverkade av Rex.
Den 23 maj 1952 kom beslutet att cyklar med hjälpmotor skulle fritas från registrerings-, skatte-, försäkrings- och körkorts bestämmelserna. Den 1 juli samma år trädde det i kraft och mopeden var född. Rex-fabriken började tillverka mopeder och utvecklade en egen gren på företaget. Namn som Royal, Scotoped, Fleetline, Sachsmaster, Zündapped, Rexoped, Sportmaster var olika mopedmodeller som tillverkades under åren. KTM i Österrike blev 1971 till 1980 leverantör av färdiga mopeder till Rex, där förutom motorn endast dekalerna skilde från fabrikens egna tillverkning.
<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 okt 2012, 22:44
av VPower
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blästrad och väntar på modifierat motorfäste.
Saknar 23,1x28 shims. Men 25x34 från tools får duga. Hur fan kan man sätta ihop en låda med 2mm glapp mellan dreven?
Sen behöver jag en gummistav till kickstoppet också. Snart klar

*öööön-öööön*

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 okt 2012, 23:12
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ä de int lite skönt om det int är för tajt

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 okt 2012, 21:04
av VPower
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:Ä de int lite skönt om det int är för tajt

Lite friktion har aldrig skadat. Det sliter in sig. Notera 5-56:en. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 nov 2012, 22:45
av VPower
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn är ihopskruvad och shimsad. Koppling och svänghjul är fortfarande inte på plats. Motor-dummie tillverkad, så nu är det bara att kapa, flytta motorfästet och svetsa dit det på rätt plats. På fredag skall ramen in med dom andra delarna till lackeraren. *Weeee*

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 nov 2012, 13:12
av VPower
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ramen direkt från lackeraren

På måndag kommer resten. Det är nu det roliga börjar.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 nov 2012, 15:08
av f50glx
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jaha då var det snart dax för prov tur .det blir fin det där

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 nov 2012, 15:18
av VPower
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hopas bara att den är klar innan snön kommer. Annars får den stå i vardagsrummet till våren. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 nov 2012, 19:48
av VPower
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så var allt klart. Var skall jag nu hitta sadelöverdrag

Alltid är det nått som skall kludda.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 nov 2012, 20:38
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
VPower skrev:Så var allt klart. Var skall jag nu hitta sadelöverdrag

Alltid är det nått som skall kludda.

Det där ser ut att kunna bli riktigt snyggt....

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 nov 2012, 20:45
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Va lyxigt,egen byggsats i vardagsrummet
Ser ut att bli riktigt vackert

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 nov 2012, 20:53
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
VPower skrev:Så var allt klart. Var skall jag nu hitta sadelöverdrag

Alltid är det nått som skall kludda.
Inga problem
http://www.mopedsadel.se/ <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 nov 2012, 21:04
av JK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snuskigt snyggt, vad är det för lack?, Candy på silverbas? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 nov 2012, 22:23
av VPower
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Slår lego
Lasse väss skrev:VPower skrev:Så var allt klart. Var skall jag nu hitta sadelöverdrag

Alltid är det nått som skall kludda.
Inga problem
http://www.mopedsadel.se/
Sweet

skall kolla upp det.
JK skrev:Snuskigt snyggt, vad är det för lack?, Candy på silverbas?
Tackar!
Jag gick igenom färgkartorna efter något som låg i närheten av originalorange i basfägen. Fastnade för en Honda färg med lite guld i. <!-- </EdIndex> --></div>