puch fan vill inte!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja denna tråd är rörig, borde radera hela tåden, Jag hade ett problem som jag löste själv, var lite uppe i varv och inget funka. sen blev det en liten trim tråd.

Så bäst att låta denna tråden dö bort om ingen vill radera den så börjar vi om.
:D <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
reggaefisken skrev:ja denna tråd är rörig, borde radera hela tåden, Jag hade ett problem som jag löste själv, var lite uppe i varv och inget funka. sen blev det en liten trim tråd.

:D
ja de e nog likaså bra. vart conrad kom in i bilden fatta ja inte riktigt. men de kanske e ngn kommentar som saknas som ja missat att läsa. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

NiklasHögberg skrev:
reggaefisken skrev:ja denna tråd är rörig, borde radera hela tåden, Jag hade ett problem som jag löste själv, var lite uppe i varv och inget funka. sen blev det en liten trim tråd.

ja de e nog likaså bra. vart conrad kom in i bilden fatta ja inte riktigt. men de kanske e ngn kommentar som saknas som ja missat att läsa.
Just det. Om man inte står upp för en sak, tar man bort det.
Inlägget fans strax åvanför där jag skrev, svammel. <!-- </EdIndex> --></div>
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

reggaefisken skrev:Vem tillverkar den 70cc cylindern till puch? kan bara hitta den på trimbutiken.se

Har inte läst om någon som testat den heller, känns lite så där att lägga ut lika mycket pengar på en cylinder som moppen är värd utan att veta om det håller??
Jag vet faktiskt inte exakt märke, släng ett mejl till han på trimbutiken. Som jag förstått det så är det en maxicylinder som han låter någon svarva ner flänsarna på, därav det höga priset. Många pengar är det och det är klar att det är stort sett lika mycket som en gilardoni 74cc men då kan man ju inte ha fläktkylningen kvar. Jag har köpt en gila som jag håller på att bygga en ny motor till. Mycket vill ofta ha mer och då är det lika bra att lägga pengarna på det värsta som finns direkt. Fast jag hade hellre velat ha ett metrakit (jag är en rookie på reeds) men det verkar ju inte gå att få tag i längre.

@conrad, synd att det blev som det blev, jag hade gärna lärt mig något nytt istället.
Och klart att jag står för vad jag skrev så här kommer en kortversion
1. Man ska räkna med att om man ska börja porta cylindrar så kommer man att göra av med några under resans gång.
2. Puch aka 60cc har dåligt matchade portar från fabrik och går inte bättre än en bonntrimmad 50cc.
3. Billigaste sättet att öka insugsdurationen är att göra en lucka i kolven, fall att man tar för mycket så e det bara att köpa en ny kolv, jag rekommenderade 5-8mm.
4. Man kan tillverka en spacer under cylinderfoten och svarva ner cylindern i toppen för att höja avgas och spolportarna.
5. Höjer man avgasporten så varvar motorn mer men tappar ork i lägre register.
6. Det går att "höja" spolportarna genom att fila ner kolven på ovansidan mot desamma.
7. När man portar ska man sikta på att få portarna att jobba mot samma arbetsvarv.
8. Insuget ska vara lite grovt i ytan och utblåset polerat för soten inte fastnar lika lätt på en blank yta
9. Matcha insuget mot förgasaren och gör det gärna lite trattformat. (Jag har fått lära mig någonstans att smala kanaler med högre gashastighet ger mer botten men lite mindre toppeffekt)
10. Kommer inte ihåg mer kan va något som jag missat.

Har du en färdig portmap för puch 60cc som ger gött ryt i spisen så tar jag gärna emot det via pm. Då kan jag jämföra med min portning och se hur mycket det skiljer, det vore lärorikt. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

Conrad Engström skrev:
NiklasHögberg skrev:

ja de e nog likaså bra. vart conrad kom in i bilden fatta ja inte riktigt. men de kanske e ngn kommentar som saknas som ja missat att läsa.
Just det. Om man inte står upp för en sak, tar man bort det.
Inlägget fans strax åvanför där jag skrev, svammel.
verkar lite som blyfot försöker slå trimdoktorn Engström på fingrarna. men då har han nog o göra en stund. sen tycker ja de lät på han som att du skulle va komplett tokig med de du säger! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag försökte inte slå nån på några fingrar, sån e inte jag. Jag tycker att det är bättre med ju fler perspektiv man kan få. Man brukar se mer av sanningen då. Men jag vet fortfarande inte vad som är fel i det jag skrev så jag får väl famla vidare i mörkret. :wink: tokig som ett utbränt tält på hultsfredsfestivalen <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar