erlan skrev:det är inget stort problem att borra i härdat med rätt verktyg.
en skarkslipad s.k. intalatiosborr eller betongborr brukar fixa det mesta.
finns en firma som säljer dom färdigslipade, dom brukar stå på mässor och marknader och demoborra i gamla filar.
erlan
Ja, det där är ett gammalt knep med skarpslipat installationsborr/betong/koromantborr.
Grejen är också att det fordrar högt varvtal, minst högsta hastigheten på en pelarborr MK3 vid ett hål på 10 mm eller däromkring.
Därför blir det varmt, mycket varmt. Spånorna blir blå och kanske röda.
Tror du det skulle gå att borra ur en plugg på en mopedcylinder på det viset eller kan det nypa fast? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Därför blir det varmt, mycket varmt. Spånorna blir blå och kanske röda. " Man får givetvis kyla med en svag vattenstråle eller ennu bätre skärvätska. Mvh HSE. det <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu börjar det skena iväg med funderingar om det går att borra upp insugsröret eller inte. Det är redan borrat, inga problem alls med en pelarborrmaskin men problemet med misständning kvarstår? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svänghjulet sitter nog som det ska för krysskilen ( pinnen) är på plats. Motorn tänder sen blir det inte så mycke mer än lite misständning och att den dör när man slutar trampa. Jag har en ställning så jag kan trampa igång den i garaget.Problemet är att jag får inte fram rätt förtändnig för att hålen räcker inte till. Nu förlängde jag hålen men då blir fältbrytningsavståndet helt fel. Jag tänkte jag skulle slippa köpa nya elkomponenter men det är nog bara att köpa och prova sig fram. Köpte ett komplett tändsystem av veteranladan men det blev bara fiasko, det jag fick av honom vete faan va det är till, kolven han skicka med är i alla fall till flintamotorn <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade väldiga problem med tändningen den starta och gick 20minuter stanna trampa tills blodsmaken kom inte ett liv höll på så ett tag bytte allt i tändningen fungera lite bättre men svänghjulet var lite glappt på axel pinnen glappade i spåret,tog bort pinnen slipade in axel och kona med slippasta blev myckett bättre men sedan när den nya spolen gav upp bytte jag till bosch system.Fick tillverka en ny pinne gjorde den exentisk för att flytta tänd punkten lite sedan ingett problem varvar hur myckett som helst. <!-- </EdIndex> --></div>
vulcan* skrev:Tänkte få lite fart på en gammal novolette. Jag borrade upp insugsröret 2mm och gjorde ett litet jack i kolven, effekten blev att den misständer och inte vill starta. Har provat alla brytaravstånd från 0,25-0,50 sen tog intresset slut, någon som har lösningen?
Hmmm... kolla om du hittar ett stift som kan ge 2-3 gnistor samtidigt. Är inte så säker att det hittas ett sådant till mopeder, men vi hade en tuff tuff inombords motor i båten som betedde sig likadant och det avhjälptes med ett sådant tändstift. Tror att dom i tiden kallades för ( halv diesel stift ?? ) <!-- </EdIndex> --></div>
Vill man så kan man.
Tacksam ägare till Crescent 1148 1961.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, det fanns sådana tändstift förr men skilj mellan tändstift till Hesselmanmotorer och de stiften som fanns med tre sidoelektroder, jag tror de var av fabrikatet LODGE och hade rött porslin.
Stiften till Hesselmanmotorerna var väldigt mjuka och var väl i första hand avsedda för starten på bensin innan man stängde det extra förbränningsrummet och slog över på diesel. Det var långa elektroder som stack ut ungefär som på en gaffel man äter med.
Jag ligger lite lågt nu har fått en infektion i kroppen och jag tror det är den som gjorde jag fick ont i högra benet. Det känns som värk som vandrar runt i kroppen. Och så blir man så orkeslös. Jag går med hål i tänderna också har varit hos tandläkaren idag och fått en tand provisoriskt lagad. Hela behandlingen kostar flera tusen vill inte tänka på det...
En rotfyllning fyra och ett halvt och det får man en bra moped för....
Det är inte min tandvärk brukar man säga men nu är den min... <!-- </EdIndex> --></div>
vulcan* skrev:Svänghjulet sitter nog som det ska för krysskilen ( pinnen) är på plats. Motorn tänder sen blir det inte så mycke mer än lite misständning och att den dör när man slutar trampa. Jag har en ställning så jag kan trampa igång den i garaget.Problemet är att jag får inte fram rätt förtändnig för att hålen räcker inte till. Nu förlängde jag hålen men då blir fältbrytningsavståndet helt fel. Jag tänkte jag skulle slippa köpa nya elkomponenter men det är nog bara att köpa och prova sig fram. Köpte ett komplett tändsystem av veteranladan men det blev bara fiasko, det jag fick av honom vete faan va det är till, kolven han skicka med är i alla fall till flintamotorn
Jag tror du behöver träffa mig. Fältbrytningsläget har inget med förtändningen att göra det läget är fixerat mellan magnetpoler och brytarnock. Det enda man kan ändra på där är brytaravståndet men det har endast marginell betydelse på abrissavståndet.
Jag funderar lite här... Har du rätt svänghjul?
Något som underlättar kommunikationen är tydliga närbilder. Är du bra på digitalkameran? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Digitalkamera kanske om tanten hjälper till. Svänghjulet har jag inte funderat om men dom andra tändningsdelarna har jag varit skeptisk till om allt är rätt.Jag har haft igång den och kört med den men den har varit slö och inte velat varva riktigt men nu efter viktkompensation så verkar det helt kört. Jag tycker jag har provat allt som man tycker kan va fel. Nästa steg är att börja byta ut delar i tändsystemet. Jag tycker jag har lagt så mycket tid på denna moped så man vill ju gärna ha igång den men just nu är det bara motigt. Det smidigaste för mig är att köra hem den till dig (56;an) och sen ringer du mig när den fungerar så kommer jag och betalar och hämtar den!! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja så kan vi göra, ska bara ha Sigges moppe klar först och det bör bli inom en vecka. Orkar jag, lite dålig nu, ska jag fixa med ved i helgen... Bor du i stan eller utanför? Nu börjar det här falla utanför allmänintresset så vi kanske bör fortsätta kontakten via PM? <!-- </EdIndex> --></div>