Sida 2 av 7

Postat: 19 okt 2012, 21:46
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skruva du dit cylindern och provkör som den är. det är möjligt att avgasporten är lite för hög men jag tror inte det.
även om våra mera seriösa och kunniga trimmare har vuxit ifrån :wink:
gammaldags bonnväss, så är pluggen ur och förgasaren borrad till 12-13 mm
ett beprövat fattigmans-trim från 70-talet. däremot är jag tveksam om det räcker till ärliga 45 i toppfart. däremot syntes det inte och lät inte så trimmat heller.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 okt 2012, 21:52
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kapade tråden lite mera som inspiration. Klart vi hjälper killen att få fart på en riktig motor. :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 okt 2012, 22:07
av Kirre
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min moppe behöver inte gå så fort men den får gärna vara stark, kommer ägna helgen åt att lära mig att mäta durationen
När man väl blir biten så är det ju ganska kul att fila lite bara för att se om det går :roll: sen om man åker ifrån någon zundapp med en "fet" gubbe på är ju bara bonus :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 okt 2012, 22:08
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men glöm inte fasa kanterna i portarna mot cylinderloppet. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 okt 2012, 23:25
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kirre skrev:Min moppe behöver inte gå så fort men den får gärna vara stark, kommer ägna helgen åt att lära mig att mäta durationen
När man väl blir biten så är det ju ganska kul att fila lite bara för att se om det går :roll: sen om man åker ifrån någon zundapp med en "fet" gubbe på är ju bara bonus :lol:
Det va just det som sporrade mig från början ,köra i från gubbar och andra moppar ,nu är man gubbe själv !!
Så inget översittar stuk ,absolut inte :D :D :D
Ville få dig att få till en vass Sachs som går som du vill, då blir det lite extra fix !!

Jag gillar raden du skrivit !!

kommer ägna helgen åt att lära mig att mäta durationen !

Det är rätta stuket !!!
Då kommer du att få till det,garanterat :wink: :wink:

Kan jag hjälpa så säg till :wink: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 okt 2012, 07:01
av f50glx
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->conrad nå tycker jag att det är dax att byta kompisar 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 okt 2012, 08:55
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Ägaren råkar vara min ungdomskompis sedan jag var 12 år.
Snurran sitter på en Tunturi.
Är inte det en finskt moped märke ??
Eller är jag helt fel ute. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 okt 2012, 09:08
av cobra karlsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja tunturi är finskt <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 okt 2012, 10:10
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->akta dig kirre, moppetrimning är lika vanebildande som tobak och alkohol.
mitt förra inlägg var inte ämnat som någon kritik mot dom som kom med seriösa råd.
med den begränsade kunskap vi hade här i stan på 70-talet så ansågs sachs orginalcylinder som hopplös att "bonntrimma" som vi sa. skulle man ha fart på en sån så var det till att jobba ihop pengar till en s.k. femhalva med tillhörande förgasare.
dom få som försökte fick oftast en moped som visserligen gick snällt och fint
men jag minns ingen som gick speciellt snabbt. skulle gissa 40-45 ärliga km/h
med pucharna var det tvärt om, där ansågs det meningslöst att köpa trimcylindrar. dom gick lika bra med trimmade orginalcylindrar.
och på den tiden viste man ju inte ens vad en dremel var. jag brukade bryta av en lagom bit av farsans kasserade sågkedjefil och sätta fast i borrmaskinen, om jag skulle justera något insug eller utblås.
eller använde rundfilen som den var avsedd att användas.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 okt 2012, 10:30
av Kirre
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle mycket väl kunna köpa en 5,5 hk med tillhörande förgasare men det är ju inte kul!
Jag är ju inte heller ute efter att vara snabbast på byn men att den går "bra" känns som ett trevligt sätt att uttrycka sig på.
Om jag får bråttom så får jag väl köpa en atena 80cc och krångla dit, skulle kunna se häftigt ut på en 1237 :shock: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 okt 2012, 11:23
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såhär krånglar man dit en Athena 80cc! :wink:
Förvisso är detta en Mahle 50cc. Dom satt original på Hecrules Supra 4 GP. Men det är samma storlek på cylindern.

Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 okt 2012, 14:05
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
f50glx skrev:conrad nå tycker jag att det är dax att byta kompisar 8)
Men den kraken till kompis fick ju en Puch av sina föräldrar 1962. Det var då han blev skadad.
Tunturin fick han som vrak av sin särbos son. Det är ju svårt att ändra på gammla vanor. :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 okt 2012, 10:26
av Kirre
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag mätt upp min cylinder :D
Bild
Det var väl så här du menade att jag skulle göra?

Värden som jag får fram är följande
Avgas 128 grader
Spol 80 grader den är ej bearbetad något (bara lite nertill)
Insug 126 grader Jag kan fila lite på kolven för att öka den något om det behövs.

Jag har även svarvat av planen på cylindern, 0,1 mm i botten och resten uppåt för den var så sönder repad, totalhöjden är 69,65.

Vad kommer motorn att få för karaktär med denna cyl om den funnkar?
Övrig setup är 12mm bing och original rör.

Bilder är alltid kul.
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 okt 2012, 11:00
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prova med att lyfta cylindern 4 mm och mät durationerna sedan. Kompensera insuget med en "lucka"
Ca 180 grader utblås
Ca 130 grader överströmmare
Ca 165 grader insug
Under bra förutsättningar bör den varva ca 9000
Sedan har areona stor betydelse. Förgasare och avgaspipa.
Justera överströmmaren nertill så den passar mot blocket. Dessutom slipa öveströmmaren nertill så sen blir vass emot cylinderväggen. Det blir virvlar och turbolens i alla kanter.
Fila en fasning i nederkanten på kolven ca 1mm, det hjälper till att trycka in olja mellan cylindervägg och kolv. Höj kompen, med löst förbränningsrum.
Det går att åka 90 med en enhästarscylinder. Det fins bilder på Hallsta moppers forum under moppar. På den motorn har jag andra spoltider. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 okt 2012, 11:06
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev: Men den kraken till kompis fick ju en Puch av sina föräldrar 1962. Det var då han blev skadad.
Tunturin fick han som vrak av sin särbos son. Det är ju svårt att ändra på gammla vanor. :D
Men det är väl gott med omväxling å se något annat för en gångs skull.
Sedan om du tycker allt är sämre på en Puchmotor är ju en annan sak.
(Fast något bra måste det väl finnas i de med?)


Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>