Sida 2 av 2

Postat: 29 okt 2012, 14:12
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trevligt att kunna provstarta en motor man skruvar med åt någon annan innan dom får komma och hämta den utan att behöva ha hela moppen hos sig - sparar plats och underlättar transporterna. Inte för att jag inte litar på mekkunskaperna, utan att jag litar på Murphys lag - den gången man litar på att allt är rätt utan att faktiskt kolla är den gången nått inte fungerar som det ska... 8)

Funderat på att bygga nått slags testbänk, men aldrig riktigt fått tummen ur. Helst vill jag ha nått som det även går belastningstesta motorn med. <!-- </EdIndex> --></div>

Inte så avancerad

Postat: 29 okt 2012, 14:30
av Puchlasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den här provbänken är inte så avancerad, har nog bara lagt 5 timmar på den. Blev nån timme till i natt med eldragning och vajerdragning. Tänkte prova den ikväll.

Nos Bigger och NOS glas och krom till framstrålkastaren gör ju det lilla extra, och de är ju bara att plocka av och byta ut när jag behöver grejorna. Tänkte först använda strålkastare från en 66a Dakota med grå mätare, men jag insåg då att mina Puchpolare kanske tar illa upp ?

Dakotadekaler blir det dock på tanken, även om det inte är helt rätt.

Ramen jag kapade var ett ordentligt vrak där jag redan snott 2 fästen och nästan hela bakdelen.

Och viktigast av allt, Ett stort tack till Kejsaren som fick igång mig. Delägare självklart, kom hit och prova dina Puchmotorer bara. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 okt 2012, 15:30
av Sven
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja en provbänk kan vara bra att ha
jag har en ide :om man monterar en generator tex ifrån en lastbil till motorn
belastar generatorn med någon typ av last ex. ett element i lagom storlek så kan man mäta effekten på motorn . koppla på en voltmeter och en ampärmeter så ser man effekten motorn avger.

exempel: generatorn ger 24 volt * 30 amper =720 watt
om du dår andrat något på motorn, tändning ,munstycke osv. så kan man se om den ger mer eller mindre effekt

detta var bara en ide om det fungerar vet jag inte <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 okt 2012, 16:16
av mallgroda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->****fränt Caddylasse :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 okt 2012, 16:40
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Generator har jag också funderat på. Fast den måste man koppla på vevaxeln, för att få upp varvet. Eller från drevet och en utväxling därefter. Belastning av generatorn kan man ha i en vattentunna, med plåtar. Man höjer och sänker plåtarna i vattenytan.
Jag har en likströmmare på 30 volt och 200 amper och den är för klen. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 okt 2012, 16:50
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lasse, grymt bra :P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 okt 2012, 16:53
av Dan L
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trevligt med provbänk :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 okt 2012, 17:39
av HSE
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag testade fabriksnya bilar på rullande landsväg 1974 så andvändes vatten till belastningen. Systemet innefattade en vattenpump så en provbänk för mopedmotorer behöver inte vara mer komplicerad än en vattenpump som kopplas till motorn, en behållare för vattnet samt en manometer och en ventil som man stänger gradvis. Ju högre tryck motorn orkar bygga upp på manometern: ju starkare motor. För övrigt gick jag -74 sedan över till att testköra bilarna på landsväg istället, det gav mycket mer data....Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>