Dakota 3000 originalrenovering [KLAR]

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ola O skrev:Jag tror inte riktigt på att det finns 100-tals firmor som kromar ordentligt med surkoppargrund först. I Malmö hade vi Diamantkrom som lade kromet direkt på järnet t.ex.
Nej, det är riktiga krav nu förtiden att få ha förkopprings anläggning :?

JK : Jätte snyggt blir det :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JK
Inlägg: 200
Blev medlem: 02 nov 2012, 00:00
Ort: Norra Skåne

Inlägg av JK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så trött man blir, när man äntligen ser fram emot montering av nya fina delar blir det bara skit av alltihop.

Moppen var utrustad med sidostöd istället för det originalmonterade centralstödet så jag tog hem nya grejjer för att bygga om till centralstöd,

Men naturligvis var stödbågen tillverkad av någon liten vindögd stackars slavarbetare borta i yttre kinesien så det passade naturligtvis inte, efter att ha pressat, bänt och böjt var jag rädd för att bryta sönder skräpet och gav upp, enda möjligheten är att svetsa om det.

Och inte bara det, jag pressade även i nya skinande silentblock i min nylackade sving, tyvärr mätte jag inte bussningarna INNAN jag pressade i dem och upptäckte försent att de gissningsvis är tillverkade av samma synskadade slavarbetare och är nästan 4mm för korta, alltså totalt 8mm fel!!

Kul start på något man länge sett fram emot.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fy:fn :shock: Men dom i yttre Kinesien är inte å leka med :no_no:

:lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ola O skrev:Jag tror inte riktigt på att det finns 100-tals firmor som kromar ordentligt med surkoppargrund först. I Malmö hade vi Diamantkrom som lade kromet direkt på järnet t.ex.
det var inget snack om surkoppar, eller ordentligt krom
jag tror nog att han egentligen menar firmor som man kan lita på och som gör ett bra jobb.

jag har inte räknat alla men det finns fler än man tror.
jag känner då till ett 10-tal bara i mitt område som gör
s.k. "treskiktskrom"
dalakrom, Lisjö krom, kromteknik, Excellent m.fl. är några exempel på firmor man kan lita på. :wink:

ett flertal delar på mina mopeder har inget annat än nickel o krom på sig t.ex styren o övriga rördelar <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kejsaren skrev:
Ola O skrev:Jag tror inte riktigt på att det finns 100-tals firmor som kromar ordentligt med surkoppargrund först. I Malmö hade vi Diamantkrom som lade kromet direkt på järnet t.ex.
det var inget snack om surkoppar, eller ordentligt krom
jag tror nog att han egentligen menar firmor som man kan lita på och som gör ett bra jobb.

jag har inte räknat alla men det finns fler än man tror.
jag känner då till ett 10-tal bara i mitt område som gör
s.k. "treskiktskrom"
dalakrom, Lisjö krom, kromteknik, Excellent m.fl. är några exempel på firmor man kan lita på. :wink:

ett flertal delar på mina mopeder har inget annat än nickel o krom på sig t.ex styren o övriga rördelar
Det där var intressant ! :roll: Hmm.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JK
Inlägg: 200
Blev medlem: 02 nov 2012, 00:00
Ort: Norra Skåne

Inlägg av JK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har lyckats knäppa några bilder med dålig mobilkamera,

Har äntligen fått ihop ramen och svingen med de alldeles för små bussningarna, pressade in silnetblocken någon mm till och satte brickor mellan ram och sving.
Bild

Tycker även att pulverlacken blev riktigt lyckad, och slitstarkt är det också.
Bild

En halvt komplett gaffel, nya packboxar, oringar och filtringar, blästrade och lackade gaffelben, även kronan är pulverlackad.
Bild

Nya fina sulor till mina nya ännu ej monterade fälgar, kommer bli smutt!
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
tture
Inlägg: 1408
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av tture »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Däcken ser fina ut är det .KKS 10 2.75-17 RF TT 47J Continental :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JK
Inlägg: 200
Blev medlem: 02 nov 2012, 00:00
Ort: Norra Skåne

Inlägg av JK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha, ja det stämmer, här hade vi bra koll på beteckningarna :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JK
Inlägg: 200
Blev medlem: 02 nov 2012, 00:00
Ort: Norra Skåne

Inlägg av JK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Suck, är det bara Puch som var totalt galna i M7 när det begav sig eller gäller detta andra märken också? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1191
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Zündapp har en förkärlek för det också <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Karlpedal
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 nov 2012, 00:00
Ort: Älvdalen

Inlägg av Karlpedal »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JK skrev:Haha, ja det stämmer, här hade vi bra koll på beteckningarna :)
Har du köpt däcken på Puchverkstan? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JK
Inlägg: 200
Blev medlem: 02 nov 2012, 00:00
Ort: Norra Skåne

Inlägg av JK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, de är köpte via en leverantör jag har på jobbet, ska kanske vara glad att jag inte köpt dem från PV med tanke på kvaliten på vissa av deras detaljer .. <!-- </EdIndex> --></div>
Karlpedal
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 nov 2012, 00:00
Ort: Älvdalen

Inlägg av Karlpedal »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JK skrev:Nej, de är köpte via en leverantör jag har på jobbet, ska kanske vara glad att jag inte köpt dem från PV med tanke på kvaliten på vissa av deras detaljer ..
Jaha ok
Lennart hade ju Semperit förrut vilket satt på Pucharna original, sedan ersattes dessa utav just Continental, jag har inte beställt dessa från Puchverkstan men dom du har bild på såg ju riktigt trevliga ut, tom slangarna är Continental :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JK
Inlägg: 200
Blev medlem: 02 nov 2012, 00:00
Ort: Norra Skåne

Inlägg av JK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, puchverkstans slangar är från kinesien och min leverantör hade Conti, så valet var inte direkt svårt :)

Det som bekymrar mig mest just nu är färgvalet på tank och kåpor, hur tror ni att VAG-lacken Nordic Gold Metallic hade funkat?
http://gtcarlot.com/colors/car/19349382-4.html

Här är en broschyrbild på en 3000:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
60 cc
Inlägg: 148
Blev medlem: 01 okt 2010, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av 60 cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tja varför inte.
Vad jag hört så är lackerna på "The new generation" omöjliga att återskapa. Det finns en expert - kallar sig Atomheart på nätet - som vet allt som är värt att veta om dessa modeller. Du hittar honom här http://www.puchjournalen.se/

Micke <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar