Sida 2 av 2
Postat: 19 nov 2012, 21:53
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har trampat mycket Novolette med trillskande spolar men det går att hitta Bosch system med lilla konan dom tidiga äggmotorerna har dom med 54cc på spolarna sedan dess går den riktigt bra.Använder styvare plast embalage sticker mellan spole och magnet lossar skruvarna spolen fastnar mot magneten dra åt skruvarna ta bort plasten klart. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 nov 2012, 00:02
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Jag har trampat mycket Novolette med trillskande spolar men det går att hitta Bosch system med lilla konan dom tidiga äggmotorerna har dom med 54cc på spolarna sedan dess går den riktigt bra.Använder styvare plast embalage sticker mellan spole och magnet lossar skruvarna spolen fastnar mot magneten dra åt skruvarna ta bort plasten klart.
Nu förstod jag inte riktigt vad du menade. Menar du att man ska ta svänghjulet från bosch istället för stefa? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 nov 2012, 00:19
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Det står, Det är gnista när tändhatten är borta. Men när tändhatt och stift är där är det ingen gnista. J
Jag misstänker att det är en tändhatt med störningsskydd. Eller ett stift med överslag. Byt tändhatt och stift.
Håller med.....kanske en tändhatt utan motstånd i....

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 nov 2012, 00:36
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NRoos skrev:HUSQVARNA SPORT skrev:Jag har trampat mycket Novolette med trillskande spolar men det går att hitta Bosch system med lilla konan dom tidiga äggmotorerna har dom med 54cc på spolarna sedan dess går den riktigt bra.Använder styvare plast embalage sticker mellan spole och magnet lossar skruvarna spolen fastnar mot magneten dra åt skruvarna ta bort plasten klart.
Nu förstod jag inte riktigt vad du menade. Menar du att man ska ta svänghjulet från bosch istället för stefa?
Jag tror han menar att med Bosch svänghjulet kan man använda dom vanliga tändspolarna som sitter på Sachs, Zündapp och Puch...
... och dom spolarna brukar ju sällan gå sönder...
Jag har vulcan* Novolette hos mej nu och här har jag fått lite tips jag ska spinna vidare på bland annat kolla så det inte är för hårt tändstift.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 nov 2012, 20:41
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NRoos skrev:HUSQVARNA SPORT skrev:Jag har trampat mycket Novolette med trillskande spolar men det går att hitta Bosch system med lilla konan dom tidiga äggmotorerna har dom med 54cc på spolarna sedan dess går den riktigt bra.Använder styvare plast embalage sticker mellan spole och magnet lossar skruvarna spolen fastnar mot magneten dra åt skruvarna ta bort plasten klart.
Nu förstod jag inte riktigt vad du menade. Menar du att man ska ta svänghjulet från bosch istället för stefa?
Nä både platta och svänghjul. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 nov 2012, 00:02
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nya tester är gjorda! Mycket riktigt så var det en dålig tändhatt och nu får vi gnista till stiftet. Konstigt nog fanns det inget stift att få tag i på macken. Problemet som är nu är att gnistan kommer och går som den vill. Ibland är den konstant men sen gör den ett uppehåll och kommer tillbaka igen. Jag märkte att det är en bula utåt på kondensatorn. Jag ska ta och dra igång spolprovarn och kolla tändspole och kondensatorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 nov 2012, 00:09
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Avbrott i tändkabel och tändhatt är inte så bra det kan ge upphov överslag inuti tändspolen och på så sätt sabba den

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 nov 2012, 18:57
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vevade igång min spolprovare. Jag har aldrig riktigt använt den förut och tydligen så slår man på den och sen slår man av den och då uppstår en gnista inuti maskinen. Mycket konstigt tycker jag för det borde ju bli gnista då man har igång den och inte när man stänger av den. Iallafall så var det en grymt minimal gnista från spolen så den är sannerligen kass. Provade med en spole från en zündapp och den gjorde minst 5 mm ( provade inget mer på den ). <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 nov 2012, 01:38
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Å vad gör du nu, ny kinaspole eller Boschtändning?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 nov 2012, 12:46
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NRoos skrev:Jag vevade igång min spolprovare. Jag har aldrig riktigt använt den förut och tydligen så slår man på den och sen slår man av den och då uppstår en gnista inuti maskinen. Mycket konstigt tycker jag för det borde ju bli gnista då man har igång den och inte när man stänger av den. Iallafall så var det en grymt minimal gnista från spolen så den är sannerligen kass. Provade med en spole från en zündapp och den gjorde minst 5 mm ( provade inget mer på den ).
Va är det för provare. Kör du den med batteri eller transformator ?
Jag har en Stefa och den skall ha transformator och växelström. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 nov 2012, 17:40
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är en Philips och den ska köras med batteri.
Här är en bild på den:
http://imageshack.us/photo/my-images/821/tndspoleprovare.jpg/
Om det är nån som har en manual skulle det vara kul att få kika i den

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 nov 2012, 21:59
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den såg kul ut jag har inte sett någon sådan tidigare det verkar som den är batteridriven... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 nov 2012, 09:38
av HSE
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar testa tändspolarna med en batteriladdare, fungerar som den testapparaten men om man vill ha en sådan låda kan man bygga den själv. Nackdelen med dessa provningar är att tändspolarna oftas funkar bra när de är kalla men när de blivit varma så blir det överslag i dem och när de kallnat så funkar de igen! Så helst skall man värma dem i ungnen innan testen, det kan bli bra varmt under svänghjul och motorkåpor.Därför föredrar jag att bygga om till utvändig tändspole om jag behöver röra i systemet. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>