Insug/Förgasare

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har jag ju gjort... :roll: och om du gör som jag sagt och den inte går bra så tar jag tillbaka mitt "tips" och sällar mig till novisernas skara. :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan bara hålla med Boshboo, även en 60hk 125:a har steg.
Här mellan cyl o avgasfläns.
http://www.servimg.com/image_preview.php?i=176&u=14826776 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bryggaren skrev:Har jag ju gjort... :roll: och om du gör som jag sagt och den inte går bra så tar jag tillbaka mitt "tips" och sällar mig till novisernas skara. :oops:
Ok! Hoppas jag kan hitta en ny beg.cylle i morgon i V-ås! Sen ska jag prova att göra som du skrev. Behöver jag inte göra något åt toppen? Inget åt kolven heller alltså.., Tror jag skall byte upp en kugg på framdrevet oxå, varvar ju rätt bra redan nu i 30 km/h.... <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Användarens profilbild
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Skunkworkz skrev:Kan bara hålla med Boshboo, även en 60hk 125:a har steg.
Här mellan cyl o avgasfläns.
http://www.servimg.com/image_preview.php?i=176&u=14826776
Nja, stegat utblås är ngt som förekommer på fryrtaktare där det ev kan finnas belägg för att det kan funka. Vilka egenskaper som premieras/försämras vet jag dock inte.

På cylinder i din bild är det meningen att avgassystemet ska gå in i hålet och stoppa mot kanten. Rörväggen ska således vara exakt så tjock att ingen skarv uppstår mellan cylinder och pipa. Vidare brukar det vara rätt vanligt att man även har en yttre rörbit som går utanpå cylindern/avgsstosen. Det blir som ett dubbelväggigt rör att "stoppa ner" cylindern i.

För att inte vingla ifrån ämnet än mer så skulle jag säga att så länge man inte har RIKTIGT bra koll på ämnet motorer så gör man bäst i att låta saker ha jämna övergångar samt att inte ändra tvärsnittsarea på alla kanaler för abrupt.

Sen finns det saker att vinna på många uderliga ställen i en motor, men då pratar om så små saker att det först och främst kräver mätutrustning som få har tillgång till, oändligt med resurser vad det gäller prototyptillverkning samt personer med en väldigt hög kunskapsnivå.

Med detta inte sagt att man inte ska prova galenskaper hemma i garaget i bästa gettostil, men man ska nog inte välja bruksåket för dom projekten. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
AndreasL

Re: Portmacha eller bondtrimma !!!

Inlägg av AndreasL »

Boshboo skrev:Att det ska vara jämt är en STOR gammal skröna. Alla moderna motorer har lite mindre förgasare, insprutnings insug jämfört med toppen eller cylindern i detta fall.
Ursäkta för ytterligare en kapning i tråden men insåg precis att jag måste kommenterar ovanstående...

Fråga:
Avser du helt vanliga standardmotorer i dagens bilar eller menar du maskiner byggda för prestanda?

Om det är det senare så håller jag inte med alls. Samtliga racemaskiner jag tittat in i, både från förr och nu, turbo och sug, har i princip en trattform hela vägen från luftburken in till ventlien.

Att man kan hitta det du nämner med steg på insug på standardmotorer har i de fall jag studerat berott på att man har en befintlig motorfamilj utvecklad med vissa mål som sedan ska tjänstgöra på andra ställen i modellfloran med andra krav. Tilltaget blir tämligen yxigt ibland då man tex monterar ett nytt insug med små kanaler på en topp med stora hål.

Moderna insug i plast = totalt billigare lösning
Topp i alu som "redan finns" = Inget du vill ändra i med tanke på hur många bearbetningsteg och toleranskjedjor det finns i ett modernt topplock.

Resultatet för ovan = Vridstarkare motor som blir "bra nog" för sitt nya ändamål till minsta möjliga kostnad.

Se gärna mitt förra inlägg om detta med steg i kanaler och vad jag anser vara pragmatiskt för de flesta av oss.

Sorry JRA för att jag sabbat din tråd men kunde inte låta bli då jag ansåg att vissa påstående krävdes att bemötas/få svar på.

Hoppas du hittar en bra cylinder imorgon och får fart på Flintan. Du får berätta mer om hur du gjorde och hur det blev efteråt. <!-- </EdIndex> --></div>
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På cylinder i din bild är det meningen att avgassystemet ska gå in i hålet och stoppa mot kanten. Rörväggen ska således vara exakt så tjock att ingen skarv uppstår mellan cylinder och pipa.

Nej, röret går inte ända in till kanten. Kanten är där för
att minska andelen avgaser som trycks tillbaka in i cyl. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

JRA skrev:
bryggaren skrev:Har jag ju gjort... :roll: och om du gör som jag sagt och den inte går bra så tar jag tillbaka mitt "tips" och sällar mig till novisernas skara. :oops:
Ok! Hoppas jag kan hitta en ny beg.cylle i morgon i V-ås! Sen ska jag prova att göra som du skrev. Behöver jag inte göra något åt toppen? Inget åt kolven heller alltså.., Tror jag skall byte upp en kugg på framdrevet oxå, varvar ju rätt bra redan nu i 30 km/h....
Större framdrev kan du laborera med om den varvar för mycket, absolut. Hör gärna av dig om resultatet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Skunkworkz skrev:Nej, röret går inte ända in till kanten. Kanten är där för att minska andelen avgaser som trycks tillbaka in i cyl.
Är det ett rör framtaget i alla avseende till just den cylindern som en kombination?

60hk 125cc betyder att det mest troligt är en cylinder till en fabriksutvecklad produktionsracer för RR. Om så är fallet så faller det in bra i vad jag skrev ovan angående utveckling på absoluta toppnivån. Men fortfarande anser jag att för de flesta "vanligt dödliga" är risken att det bara blir sämre för stor i förhållande till vad man ev kan vinna. Men ska man vinna VM kan man såklart inte ge bort ngt. Skillnader på 0,5hk har väl ansetts som "stora" inom 125cc så allt man kan måste tas till.

Den lösning jag beskriver är den jag har sett som vanligast och finner mest trolig, men att den skulle vara alenarådande våre bara dumt av mig att påstå.

Som även sagt tidigare, på 4-takt har jag sett det och kan mer direkt se en ev fördel. På en tvåtaktare blir jag mer fundersam iom återmatningen av färskgaser (inte avgaser) från pipan.

Ngn där ute som kan presentera lite bevis/fakta bakom dessa teorier på just tvåtaktare för det vore intressant att läsa om.

Vetenskap utan siffror är bara en åsikt som en klok man en gång sa. :D
Jag ska leta lite själv om jag hittar ngt.
Jag är ju tämligen novis inom ämnet så jag lär mig gärna av de med bättre insikt. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar