<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Boshboo skrev:Att det ska vara jämt är en STOR gammal skröna. Alla moderna motorer har lite mindre förgasare, insprutnings insug jämfört med toppen eller cylindern i detta fall.
Ursäkta för ytterligare en kapning i tråden men insåg precis att jag måste kommenterar ovanstående...
Fråga:
Avser du helt vanliga standardmotorer i dagens bilar eller menar du maskiner byggda för prestanda?
Om det är det senare så håller jag inte med alls. Samtliga racemaskiner jag tittat in i, både från förr och nu, turbo och sug, har i princip en trattform hela vägen från luftburken in till ventlien.
Att man kan hitta det du nämner med steg på insug på standardmotorer har i de fall jag studerat berott på att man har en befintlig motorfamilj utvecklad med vissa mål som sedan ska tjänstgöra på andra ställen i modellfloran med andra krav. Tilltaget blir tämligen yxigt ibland då man tex monterar ett nytt insug med små kanaler på en topp med stora hål.
Moderna insug i plast = totalt billigare lösning
Topp i alu som "redan finns" = Inget du vill ändra i med tanke på hur många bearbetningsteg och toleranskjedjor det finns i ett modernt topplock.
Resultatet för ovan = Vridstarkare motor som blir "bra nog" för sitt nya ändamål till minsta möjliga kostnad.
Se gärna mitt förra inlägg om detta med steg i kanaler och vad jag anser vara pragmatiskt för de flesta av oss.
Sorry JRA för att jag sabbat din tråd men kunde inte låta bli då jag ansåg att vissa påstående krävdes att bemötas/få svar på.
Hoppas du hittar en bra cylinder imorgon och får fart på Flintan. Du får berätta mer om hur du gjorde och hur det blev efteråt. <!-- </EdIndex> --></div>