Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Amarace
Inlägg: 2189 Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport
Inlägg
av Amarace » 09 dec 2012, 19:15
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lagret i kåpan brukar jag bara värma kåpan o sen slå den lätt mot en träkloss så brukar det trilla ut.
Men ska testa Pangervas tips nästa gång, ser ju smidigt ut
<!-- </EdIndex> --></div>
Mopedersen
Inlägg: 146 Blev medlem: 25 jun 2012, 23:00
Ort: Horten, Norge
Inlägg
av Mopedersen » 09 dec 2012, 20:13
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alle tips tas i mot med stor takk.
Jeg får se i morgen hva det blir til. <!-- </EdIndex> --></div>
1957 Tempo-Lett Comfort 170
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
Mopedersen
Inlägg: 146 Blev medlem: 25 jun 2012, 23:00
Ort: Horten, Norge
Inlägg
av Mopedersen » 09 dec 2012, 22:14
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jeg tenkte å lakkere mopeden så likt original som mulig. Er det noen som har forslag til fargekode på lakken? Rød og grå. På bildet er den malt med pensel utenom bensintanken, sadelstolpen og felgene
<!-- </EdIndex> --></div>
1957 Tempo-Lett Comfort 170
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
Mopedersen
Inlägg: 146 Blev medlem: 25 jun 2012, 23:00
Ort: Horten, Norge
Inlägg
av Mopedersen » 10 dec 2012, 21:45
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev: Vevaxellagrena kan du försiktigt ta bort med två mejslar.
Det andra lagret kräver en avdragare om man inte gör en sådan som jag gjort. Bilder finns någon annanstans på forumet. Ska leta.
Takk til Per Angervall. Nå er lagrene løsnet. Fikk av veivaksellagrene også.
<!-- </EdIndex> --></div>
1957 Tempo-Lett Comfort 170
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840 Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Inlägg
av pangerva » 10 dec 2012, 21:56
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
NiklasHögberg
Inlägg: 6334 Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län
Inlägg
av NiklasHögberg » 11 dec 2012, 08:55
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
de va en slipad möbelskruv va? antar man får slipa lite i taget o prova sig fram? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Mopedersen
Inlägg: 146 Blev medlem: 25 jun 2012, 23:00
Ort: Horten, Norge
Inlägg
av Mopedersen » 11 dec 2012, 14:24
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jeg hadde ikke noen møbelskrue, men brukte en annen jeg hadde liggende. Måtte slipe litt og litt og prøve. Det blir nok mindre sliping om du har en møbelskrue. Når jeg hadde fått den til å passe inn i lageret gikk det lekende lett. Bare å skru ut. Måtte bare holde igjen skruen med en tang så den ikke gikk rundt.
<!-- </EdIndex> --></div>
1957 Tempo-Lett Comfort 170
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
Mopedersen
Inlägg: 146 Blev medlem: 25 jun 2012, 23:00
Ort: Horten, Norge
Inlägg
av Mopedersen » 13 dec 2012, 20:39
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nå er alt rengjort og det er klart for å skru sammen motoren igjen.
Sylinderen må jeg sende til borring og nytt stempel (kolv) må kjøpes.
<!-- </EdIndex> --></div>
1957 Tempo-Lett Comfort 170
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130 Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Inlägg
av 56:an » 13 dec 2012, 21:50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Legg tennplate i svinghjulet for å beskytte magnetene
google oversett....
<!-- </EdIndex> --></div>
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443 Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna
Inlägg
av billykid » 13 dec 2012, 21:54
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser kämpe bra ut.....
<!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334 Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län
Inlägg
av NiklasHögberg » 14 dec 2012, 08:40
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->oj oj oj vilken ordning på sakerna! när man ser detta känner man sig bra slarvig med sina saker!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Mopedersen
Inlägg: 146 Blev medlem: 25 jun 2012, 23:00
Ort: Horten, Norge
Inlägg
av Mopedersen » 14 dec 2012, 09:54
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får jo prøve å holde litt orden når kameraet kommer fram. Det er ikke like god orden i resten av verkstedet. <!-- </EdIndex> --></div>
1957 Tempo-Lett Comfort 170
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
NiklasHögberg
Inlägg: 6334 Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län
Inlägg
av NiklasHögberg » 14 dec 2012, 09:56
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mopedersen skrev: Får jo prøve å holde litt orden når kameraet kommer fram. Det er ikke like god orden i resten av verkstedet.
okej det är så man gör alltså!
skall bli mycket trevligt att se din moped växa fram till ett fint skick!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Mopedersen
Inlägg: 146 Blev medlem: 25 jun 2012, 23:00
Ort: Horten, Norge
Inlägg
av Mopedersen » 15 dec 2012, 22:50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jeg trodde vel jeg hadde en ILO G50 Piano, men på skiltet på motoren står det TYP E50/A. Noen som vet noe om dette?
<!-- </EdIndex> --></div>
1957 Tempo-Lett Comfort 170
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130 Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Inlägg
av 56:an » 15 dec 2012, 23:53
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ser ut att vara en industri/inbyggnadsmotor då effekten anges som "kurzleistung" eller korttidseffekt.
Kan motorn ha sitt ursprung från en jordfräs?
Det är också ett annat prefix på motornumret. Mopedmotorer, i.a.f. de svenska, brukar ha 481 <!-- </EdIndex> --></div>