Bra val av motor!

Har en extra AM6 i hyllorna. Som ska på någon annan hoj i framtiden. <!-- </EdIndex> --></div>
Det låter proffsigt. för övrigt mkt snyggt bygge. <!-- </EdIndex> --></div>mocklarn skrev:tack för vackra kommentarer!
gaffelvinkeln vill jag ha snäv, snyggt! jag har lagt den på samma vinklar och försprång som en "yamaha R1 -04" vilken har 24 grader rake och 97 mm trail.
Motorcykeln blir då lättmanövrerad i både höga och låga farter samt att den följer med bra i kurvorna utan att någonsin bli vinglig.
bilden kan luras något ja!
Du det där blev jävligt bra! Skitsnyggt alltsammans. Jag är extra impad av det mycket manliga tilltaget att kapa i KS100-lamphuset.mocklarn skrev:hallå mina vänner! Nu har det hänt lite mer saker med dappen, inhandlat nya delar från bla mopedfantasterna i Hjo samt mopedteile-shop.de. även tillverkat förstärkning under motorn.
[img]bilder[/img]
selma skrev:Har helt ärligt aldrig sett en snygg zundapp,men här är du banne mej på rätt väg
Motorvalet får du en sådan här för![]()
![]()
Du det där blev jävligt bra! Skitsnyggt alltsammans. Jag är extra impad av det mycket manliga tilltaget att kapa i KS100-lamphuset.Lolalola skrev:mocklarn skrev:hallå mina vänner! Nu har det hänt lite mer saker med dappen, inhandlat nya delar från bla mopedfantasterna i Hjo samt mopedteile-shop.de. även tillverkat förstärkning under motorn.
[img]bilder[/img]
Hade uppskattat enormt om du orkade svara?jonTe-Zündapp skrev:
1. Hur gjorde du för att få kedjan att spåra rätt mot motorn?
2. Insvetsningen av gaffeln/kronan. Hur valde du gaffelvinkel och hur riktade du in så gaffeln hamnade rakt mot ramen? Vill ju gärna att det spårar.....
3. Hur kortade du gaffeln?
Hej jonas , du kanske missade mitt tidigare inläggjonTe-Zündapp skrev:Hade uppskattat enormt om du orkade svara?jonTe-Zündapp skrev:
1. Hur gjorde du för att få kedjan att spåra rätt mot motorn?
2. Insvetsningen av gaffeln/kronan. Hur valde du gaffelvinkel och hur riktade du in så gaffeln hamnade rakt mot ramen? Vill ju gärna att det spårar.....
3. Hur kortade du gaffeln?
mvh Jonas
<!-- </EdIndex> --></div>mocklarn skrev:
gaffelvinkeln vill jag ha snäv, snyggt! jag har lagt den på samma vinklar och försprång som en "yamaha R1 -04" vilken har 24 grader rake och 97 mm trail.
mopeden blir då lättmanövrerad i både höga och låga farter samt att den följer med bra i kurvorna utan att någonsin bli vinglig.
bilden kan luras något ja!
Angående att få motor rätt i förhållande till bakdrev så riktar du in bahjulet rakt i svingen
Sedan använder du en stålskala som du lägger mot sidan av bakdrevet , nu är det bara att placera motorn så att motorn drev linjerar mot stålskalan så att säga . Blev lite rörigt kanske fråga om du undrar något mer.
// mocklarn
att korta gaffeln var en riktig procedur, slå isär gaffelbenet och begränsa dess utfjädring med distanser. sedan även korta fjädern lagom mycket.
för att få ramen rakt i förhållande till gaffeln föreslår jag en ramjigg
jag använde dock digital vinkelmätare och rätskiva för att få det rakt så att hjulen spårar.