Zündapp KS50 -69 Hopaplock

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske är bilden som luras, men gaffelvinkeln ser lite kort ut? Ser ut som att den är krockad på bilden!

Bra val av motor! :wink: Har själv en F50 med AM6 motor, snart med R/T 70cc.
Har en extra AM6 i hyllorna. Som ska på någon annan hoj i framtiden. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallo.....stört fränt.....slider_victory.gif slider_score.gif mistick_yes.gif mistick_yes.gif


Har inte gillat den där Zyndapp KS50 modellen nåt vidare. Men ditt bygge är ju kanon... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
mocklarn
Inlägg: 148
Blev medlem: 30 okt 2008, 00:00
Ort: Tidaholm

Inlägg av mocklarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack för vackra kommentarer! slider_thankyou.gif

gaffelvinkeln vill jag ha snäv, snyggt! jag har lagt den på samma vinklar och försprång som en "yamaha R1 -04" vilken har 24 grader rake och 97 mm trail.
mopeden blir då lättmanövrerad i både höga och låga farter samt att den följer med bra i kurvorna utan att någonsin bli vinglig.
bilden kan luras något ja!

att korta gaffeln var en riktig procedur, slå isär gaffelvenet och begränsa dess utfjädring med distanser. sedan även korta fjädern lagom mycket.
för att få ramen rakt i förhållande till gaffeln föreslår jag en ramjigg :roll:
jag använde dock digital vinkelmätare och rätskiva för att få det rakt så att hjulen spårar. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mocklarn skrev:tack för vackra kommentarer! slider_thankyou.gif

gaffelvinkeln vill jag ha snäv, snyggt! jag har lagt den på samma vinklar och försprång som en "yamaha R1 -04" vilken har 24 grader rake och 97 mm trail.
Motorcykeln blir då lättmanövrerad i både höga och låga farter samt att den följer med bra i kurvorna utan att någonsin bli vinglig.
bilden kan luras något ja!
Det låter proffsigt. för övrigt mkt snyggt bygge. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ramen blev kanonsnygg! <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt jobbat, schyssta idéer thumb_up

Det är kul och inspirerande med hemmabyggen man blir sugen på nåt vis... <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jättekul bygge! Gillar det skarpt trots motorvalet :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 3143
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mocklarn skrev:hallå mina vänner! Nu har det hänt lite mer saker med dappen, inhandlat nya delar från bla mopedfantasterna i Hjo samt mopedteile-shop.de. även tillverkat förstärkning under motorn.

[img]bilder[/img]
Du det där blev jävligt bra! Skitsnyggt alltsammans. Jag är extra impad av det mycket manliga tilltaget att kapa i KS100-lamphuset. thumb_up

Men bra att du berättade om vedermödorna med gaffeln. Jag har nämligen ett eget projekt som skall få grejor från en äldre japansk 125:a men när jag såg din i förra veckan så började jag tänka om... tänka på upsidedown-gafflar och sånt, men nu är jag inne på 125:a igen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8562
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
selma skrev:Har helt ärligt aldrig sett en snygg zundapp,men här är du banne mej på rätt väg :thumb:

Motorvalet får du en sådan här för slider_score.gif :lol: :lol:

absolut här kommer det ännu en fullpoängare för det riktiga motorvalet..... slider_score.gif ska bli kul att se den komma till liv.... 8)

och risken att du ska få växelbenet ur led försvinner ju oxå... evildevil <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
mocklarn
Inlägg: 148
Blev medlem: 30 okt 2008, 00:00
Ort: Tidaholm

Inlägg av mocklarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lolalola skrev:
mocklarn skrev:hallå mina vänner! Nu har det hänt lite mer saker med dappen, inhandlat nya delar från bla mopedfantasterna i Hjo samt mopedteile-shop.de. även tillverkat förstärkning under motorn.

[img]bilder[/img]
Du det där blev jävligt bra! Skitsnyggt alltsammans. Jag är extra impad av det mycket manliga tilltaget att kapa i KS100-lamphuset. thumb_up

A man gotta do what a man gotta do :wink: Kul att du gillar projektet!


"Raketarn" ja detta kommer bli kul, just nu letas avgassystem och lurar på drevning? Funderar på 14/48 vilket ger sluthast upp mot 90+
Kommer ha fullt upp med att växla den saken är säker :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I^love this :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Inlägg av jonTe-Zündapp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jonTe-Zündapp skrev:
1. Hur gjorde du för att få kedjan att spåra rätt mot motorn?
2. Insvetsningen av gaffeln/kronan. Hur valde du gaffelvinkel och hur riktade du in så gaffeln hamnade rakt mot ramen? Vill ju gärna att det spårar.....
3. Hur kortade du gaffeln?
Hade uppskattat enormt om du orkade svara? :)

mvh Jonas <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
mocklarn
Inlägg: 148
Blev medlem: 30 okt 2008, 00:00
Ort: Tidaholm

Inlägg av mocklarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jonTe-Zündapp skrev:
jonTe-Zündapp skrev:
1. Hur gjorde du för att få kedjan att spåra rätt mot motorn?
2. Insvetsningen av gaffeln/kronan. Hur valde du gaffelvinkel och hur riktade du in så gaffeln hamnade rakt mot ramen? Vill ju gärna att det spårar.....
3. Hur kortade du gaffeln?
Hade uppskattat enormt om du orkade svara? :)

mvh Jonas
Hej jonas , du kanske missade mitt tidigare inlägg :wink:
mocklarn skrev:
gaffelvinkeln vill jag ha snäv, snyggt! jag har lagt den på samma vinklar och försprång som en "yamaha R1 -04" vilken har 24 grader rake och 97 mm trail.
mopeden blir då lättmanövrerad i både höga och låga farter samt att den följer med bra i kurvorna utan att någonsin bli vinglig.
bilden kan luras något ja!

Angående att få motor rätt i förhållande till bakdrev så riktar du in bahjulet rakt i svingen
Sedan använder du en stålskala som du lägger mot sidan av bakdrevet , nu är det bara att placera motorn så att motorn drev linjerar mot stålskalan så att säga . Blev lite rörigt kanske fråga om du undrar något mer.

// mocklarn

att korta gaffeln var en riktig procedur, slå isär gaffelbenet och begränsa dess utfjädring med distanser. sedan även korta fjädern lagom mycket.
för att få ramen rakt i förhållande till gaffeln föreslår jag en ramjigg :roll:
jag använde dock digital vinkelmätare och rätskiva för att få det rakt så att hjulen spårar.
<!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Inlägg: 3240
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->HALLO DÄR !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! JAG VILL SE DEN RÖDA CRESCENT 2000 SOM SKYMTAR BAKOM KS50 IN <!-- </EdIndex> --></div>
mocklarn
Inlägg: 148
Blev medlem: 30 okt 2008, 00:00
Ort: Tidaholm

Inlägg av mocklarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

här kommer en bild på crescent 2000 som syntes i bakgrunden på en av bilderna. den är lite moderniserad med skivbromsar fram å bak samt fyrtaktsmotor. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar