Sida 2 av 12

Postat: 08 jun 2009, 14:36
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis till en fungerande Scoterette! :D Jag kan VERKLIGEN intyga att Flintan är lynnig, inte minst på den inbyggda Scoteretten där kylningen måste funka annars blir det bara pulver och en metallplatta kvar av toppackningen...
Intressanta starttips, jag har själv följt instruktionsboken och liknande tips och liksom du kört med "startgas" (≈1/4) och choke när kall, men vad jag hade förstått skulle stargasen vara även när den är ljummen och varm? Har haft mest problem att åter starta just när den är varm, därefter ljummen och lättast kall, men när jag väl får snurr på Flintan igen ska jag testa din fullgasmetod, tackar! :D
Den blåmetallic färgen man ser på frampartiet, det är alltså inte orginalblå? Den var vit från början (blå o vit var ju de två färger som fanns, vad jag förstått)?
När det gäller Tradera vore det kul om slagsmålet minskat om Flintadelarna. Jag har bara ropat in några saker men släppt desto mer som jag tyckt rusat iväg alldeles. Ropade nu in lite grejer till min "nya" Sachsmotor och där fick jag två OK cyllar MED topplock för 75 spänn... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 jun 2009, 14:51
av Hank
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:en ny fjäder till stödet är på väg hem.
Får man fråga var du fick tag på den? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 jun 2009, 15:19
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hank skrev:
Pälle skrev:en ny fjäder till stödet är på väg hem.
Får man fråga var du fick tag på den?
Du får PM om detta. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 jun 2009, 08:07
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fröken Skroterett fick lite kärlek igår. Bytte oljan, den gamla såg ut som kolasås ungefär, ljusbrun och krämig. Kedjan fick sig en justering och smörjning.

Plockade loss stödet och riktade detta. Har inte kommit på hur jag ska göra när jag ska byta fjäder. Mitt på stödet sitter en pinne som låser fjädern i sidled. Den pinnen sitter som berget, några tips?

Konstaterade att fästena för stödet nog var hembyggda av fyrkantrör. De var ojämnt slitna vilker förklarar den konstiga lutningen när den står på stödet. Antingen gör jag nya fästen eller så får jag svetsa på lite mer material så de blir likvärdiga.

Inledde mekkvällen med en liten tur, full choke och startgas krävdes. När jag väl fått liv i henne ville hon ha full choke för att gå. Visade sig att munstycket var för snålt ställt. :shock: Har aldrig varit med om en moped som är så känslig för bränsle-/luftblandning. Behöver tydligen rejält med extra bränsle när hon är kall.

Nästa steg på servicelistan blir nytt stift, ny sotningssats, nya kolvringar och en rejäl sotning. Då får jag samtidigt se om vevstaken är glapp.

Reservmotorn skulle visst komma från Umeå idag :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 jun 2009, 10:20
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tycker det låter som en/ett sliten/t förgasare/munstycke... Har haft liknande problem vad gäller inställning av munstycke och i de flesta fallen har antingen förgasaren varit dålig i "munstyckshålet", eller munstycket slitet. Om du har möjlighet att prova med en annan förgasare eller ett nytt munstycke skulle jag rekommendera dig att göra det innan du gör nåt annat med motorn. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 jun 2009, 11:26
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min Flinta är också väldigt känslig för blandningen och jag har sotat den (utan att byta kolvringar, dock) och det hjälpte inte så att felet ligger i förgasaren kan nog stämma. Har själv funderat på att skaffa en annan förgasare att testa med, det är ju inte värre än att man säljer den igen om felet inte ligger där. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 jun 2009, 11:33
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sotningen eller byte av ringar osv tror jag inte påverkar känsligheten för blandning.

Jag tänker som så att det är väl bara att lära sig hur Fröken vill bli behandlad och köra på det viset. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 jun 2009, 17:58
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja såhär står hon och avklädd och naken :D och väntar på att jag ska montera tillbaka stödet.


Bild

Och här har vi den något ramlagerglappa drivkällan;



Bild

Vad skulle man gissa på för årsmodell på Fröken? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 jun 2009, 00:24
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fröken är tillverkad mellan 1967-70. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 jun 2009, 11:09
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha, var det mellan -64 och -70 de tillverkades?

Fick min "nya" motor levererad till jobbet idag så nu har jag en Flintamotor i en kartong under skrivbordet. Helst av allt skulle jag vilja slänga upp den på skrivbordet och kolla ordentligt men jag vill inte bli totalt idiotförklarad :D

Totalt glappfri vev hade den iallafall :lol: och det lilla jag har sett i övrigt ser lovande ut. Känns som att det var väl investerade 350 spänn. En bra vev verkar ju vara svårt att hitta. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 jun 2009, 11:20
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Äsch, den åkte upp på skrivbordet iallafall. :) Allt såg ok ut vad det gällde gängor o dyl. När man snurrar vevaxeln så går det lite tungt på ett ställe och det är inte vevstaken. Ungefär som att nåt skräp har fastnat i ett drev. Får hoppas på det då...

Helt klart är att motorn är delad nån gång men veven känns riktigt riktigt bra!! Resten är väl bara standardlager och packboxar, kan ju inte vara några problem att fixa till en sån här bara man har en frisk vev...eller?

Kanske enklare att göra översyn på denna och stoppa in den i Fröken istället för att renovera den befintliga spisen? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 jun 2009, 11:34
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta dig tid att göra en ordentlig genomgång, då vet du att du har en frisk motor. Det är som du säger bara standardlager och dito packboxar i en sån här motor. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 jun 2009, 15:41
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, satsa på att ha en fungerande motor i så kan du renovera den andra i lugn och ro. Slitdelar är inga problem att hitta till Flintan. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 jun 2009, 17:59
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo det är så jag har tänkt. Den som sitter i funkar ju trots glappande ramlager. Den får bara lite service tills vidare och så får jag renovera extramotorn senare. Förhoppningsvis blir det omlackering nån gång och då passar det ju bra att byta motor då jag ändå river isär den. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jun 2009, 20:02
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dessutom grattis till att få fatt i en Flinta för 350 kr! På en marknad hittade jag en som de ville ha 3500 för - orenoverad... :shock: :evil: <!-- </EdIndex> --></div>