Sida 2 av 9

Bilder från ihop monteringen.

Postat: 28 jan 2013, 21:10
av Astanius
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter nermontering, rengöring, slipning och lackering var det äntligen dags att börja montera.
Bild
Nya sadeln åter på plats tillsammans med de nya dämparna. Dessa hittade jag på Trimmbutiken i Töreboda. Ställbara och två cm längre än orginal dämparna vilket passade bra då jag vill ha en försiktig höjning av mopeden. Kröken ligger lite för nära marken. Tyvärr så förde detta med sig att verktygslådan tog i ljuddämparen när den var monterad på undersidan av svingen. Blev till att flytta den till ovansidan.
Bild
Bild på montaget av framgaffeln från Suzukin. på bilden syns även hjningen av framgaffeln med hjälp av förhöjningssatts från en Honda MT5. Dessa kortades till en längd av 35 mm. De nya hållarna till framlampan är också på plats.
Bild
Närbild på montaget av framhjulet. Låsningen av bromsskölden löstes med en rör klamma. Någon som har förslag på en snyggare lösning?
Orginal framskärm och skärmfästen användes. Det som återstår är att korta skärmen då den går väl långt ner bakom hjulet.
Bild
Som den står på bänken idag. Nu är det dags för motorn.
Bild
Där ligger den utspridd.
Bild
Ska nog gå att få ordning på! Bilder på detta kommer.[/img] <!-- </EdIndex> --></div>

Leverans av nya insugningsröret i veckan. Måste prova!

Postat: 02 feb 2013, 17:38
av Astanius
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har gjort ett nytt rör i rostfritt som har polerats. Det nya är gjort så att förgasaren ska hamna innanför motorn. Tycker inte det ser bra ut när den sticker utanför motorn i 45 grader som det gamla gjorde. Är efter provmontaget mycket nöjd med resultatet. Det nya röret är längre, får se till våren hur det påverkar motorgången. Finns en kortningsmån om 7-10mm. :D :D :D
Bild
Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 feb 2013, 17:57
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser bra ut, det där!
Håller med om att det inte ser kul ut med en förgasare som sticker ut på snedden. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 feb 2013, 20:44
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett fäste som går från stänkafästet ner förbi bromsskölden. Men det måste vara en till "fästpungt" nedanför mot centrum av skölden. <!-- </EdIndex> --></div>

Renoveringen av motorn är försiktigt påbörjad.

Postat: 07 feb 2013, 20:42
av Astanius
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har börjat att montera ihop motorn efter rengöringen. Nya lager och packboxar. Sedan inschimsning. Den gamla veven får ta pension. Något säger mig att lagerrullarna ska inte ut den vägen, :shock:
Bild
Den nya kopplingskorgen med rakskurna drev på plats. :D
Bild
Den nya veven och axlarna passas in.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 feb 2013, 21:37
av Cobra5000
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kedjan kommer inte att spåra med 4-växlad motor, bakdrevet måste "ut" 7mm.
Men det har du väl redan koll på. :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 feb 2013, 21:53
av Astanius
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Cobra5000 skrev:Kedjan kommer inte att spåra med 4-växlad motor, bakdrevet måste "ut" 7mm.
Men det har du väl redan koll på. :)
Hej! Nej, det hade jag inte koll på. :cry: Blir att lägga det till "att göra listan". Du har möjligtvis inte förslag på lösning? :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 feb 2013, 21:55
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mmmmm fin kopplingskorg :shock: Rakskuret. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 feb 2013, 22:02
av Astanius
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Mmmmm fin kopplingskorg :shock: Rakskuret.
Kraften ska raka vägen ur motorn! :D :D Ska bli spännande och höra hur det kommer låta. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 feb 2013, 22:04
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det låter trevligt och påkostat. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 feb 2013, 22:47
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket snyggt, vacker kopplingskorg! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 feb 2013, 22:56
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blir ju kanonfint!! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 feb 2013, 07:38
av jonTe-Zündapp
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det är ju så man dregglar.....
Rev precis min 3växlade o där var kopplingskorgens axel av på baksidan.
Kan inte fatta att den har funkat överhuvudtaget. Suktat efter en sådan där rakskuren men en original får duga då det bara är reservmotorn.
Såg ju onekligen rätt trevlig ut iaf! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 feb 2013, 07:48
av Cobra5000
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Astanius skrev:
Cobra5000 skrev:Kedjan kommer inte att spåra med 4-växlad motor, bakdrevet måste "ut" 7mm.
Men det har du väl redan koll på. :)
Hej! Nej, det hade jag inte koll på. :cry: Blir att lägga det till "att göra listan". Du har möjligtvis inte förslag på lösning? :D
Har ej utfört denna operation på någon Mamba, endast Mustanger med 5-bultade Grimeca-nav.
Har då använt bakdrev från någon Puch (troligtvis Monza) vars kupning var just 7mm och efter lite övertalning i svarv och pelarborr så passade det som hand i handske :D

Annars kan man tillverka en spacer till navet så att man flyttar ut hela drevet, men då kan det nog bli trång mellan drev och skruven till kedjeskydd/stötdämpare.

Edit: En annan variant är väl att modifiera befintligt drev, tillverka en distans och flytta själva kuggkransen 7mm utåt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 feb 2013, 10:43
av Astanius
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Cobra5000 skrev:
Astanius skrev:
Cobra5000 skrev:Kedjan kommer inte att spåra med 4-växlad motor, bakdrevet måste "ut" 7mm.
Men det har du väl redan koll på. :)
Hej! Nej, det hade jag inte koll på. :cry: Blir att lägga det till "att göra listan". Du har möjligtvis inte förslag på lösning? :D
Har ej utfört denna operation på någon Mamba, endast Mustanger med 5-bultade Grimeca-nav.
Har då använt bakdrev från någon Puch (troligtvis Monza) vars kupning var just 7mm och efter lite övertalning i svarv och pelarborr så passade det som hand i handske :D

Annars kan man tillverka en spacer till navet så att man flyttar ut hela drevet, men då kan det nog bli trång mellan drev och skruven till kedjeskydd/stötdämpare.

Edit: En annan variant är väl att modifiera befintligt drev, tillverka en distans och flytta själva kuggkransen 7mm utåt.
Underbart med den snabba återkopplingen och förslag på lösningar. Jag återkommer med redovisning om hur jag går till väga. :D :D :D <!-- </EdIndex> --></div>