Sida 2 av 2

Postat: 30 jan 2013, 13:45
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Monark-Crescent sålde dom svarta tandremmarna som reservdel men det var rena skiten. Man var tvungen att ha en särskild singelolja men ändå blev oljan svart efter ett tag och det har jag konstaterat beror på remmens konstruktion av pressat gummi med vävinlägg som finns på ytan av innersidan och slipar bort kuggarna på tandrullen som då slits ned i förtid. Det svarta i oljan är alltså material från tandrullen.

Det ska vara den vita Synchroflexremmen av polyuretan http://sv.wikipedia.org/wiki/Polyuretan som var originalmonterad och om nytillverkas idag. Dom remmarna är armerade med mycket tunna wirar i som ligger i ett band bredvid varandra runt om. Den här remmen skadar inte tandrullen.

Man kan idag hitta en motor där en sådan rem ligger i smulor men då måste man tänka att remmen ifråga kan vara 50 år gammal och långt, långt över den livslängd som var tänkt. Om en sådan rem håller hälften av tiden, 25 år, så är det mycket bra och det gör den också har jag sett exempel på. Miljön för materialet är ju egentligen sämsta tänkbara, ständigt i olja, ömsom varm ömsom kall och i ett utrymme som saknar ventilation. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 jan 2013, 21:02
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Egentligen skulle remmen kunna gå tårrt. Det gjör ju alla kamremmar. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 jan 2013, 22:02
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har nån motor med brunrem. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 jan 2013, 22:09
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade en gång i tiden röda (eller rödbruna) remmar, och dom var då helt värdelösa, såg ut som dom moderna synkroflexremmarna, men annan färg.
Man kunde köra, sen helt plötsligt lät det som man poppade popcorn innanför kåpan, då var det remmen som for.
Dom svarta har jag aldrig haft problem med. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 jan 2013, 22:15
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja visst det... Det speciella med JLO och tandremmen är att det var en helt ny innovation då vad jag förstår och det är väl därför den har så udda kuggdelning. Det stämmer inte alls med dagens standard på kuggremmar. Förmodligen därför standarden kom långt senare.

JLO var nog lite före sin tid där.... :wink:


Amarace,

Det kan ha varit så det funnits olika fabrikat och utföranden på de svarta remmarna, men har en tandrulle slitits sönder så är det alltid en svart rem som varit boven :wink:

Jag menar då dom svarta remmarna som MCB sålde i grön/vita avlånga kartonger... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 jan 2013, 22:17
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Jag har nån motor med brunrem.
Var nog ljus när den var ny... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>