Sida 2 av 2

Postat: 05 feb 2013, 10:41
av Johan Lat
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade denna infon från gurun VRM Roffe

Så här är det!

Vi börjar med cylinderrörtyper:
Det finns tre typer av ytor som förekommer:
Gjutjärn
Nicasil
Chrome

Förr i tiden så använde till exempel Zündapp med förkärlek ett Chromat cylinderrör.
Chromad beläggning har INGEN porositet, och därför så bär den typen av cylindervägg ingen oljefilm.

Gjutgjärnscylindrar finns i en uppsjö av kvaliteter i det avseendet att man gjuter med järn med olika egenskaper och tillsatser, för att tillgodose slitage och smörjegenskaper.
Om man synar en gjutjärnsvägg så ser man alla håligheter och det är där oljan finns som ska ge det skyddande lagret av oljefilm mellan kolv och rör.

Nicasil är en beläggning som som är en förening av bland annat Nickel Chrome silikater med en porositet som ett nät över det mjuka cylinderröret.
Den typen av förening finns i två olika appliceringsformer som varm och kallfussion.
Idag så är den varma typen mest förekommande.
I mikroskopet kan man tydligt se att slitytan ser ut som ett nätverk och kan därför bära oljefilmen i alla porer som finns

Om vi går tillbaka och tittar på till exempel den där Zündapp 70 cc kolven på en annan tråd så har den gjutjärnsringar.
Det var dom som bar oljefilmen i cylinderröret istället för väggen i dom andra fallen.
Kolvarna på den tiden hade även dom en annan struktur och porositet än dagen moderna kolvar som har andra egenskaper.

Nackdelen med den typen av ringar är att dom är bräckliga.

Gjutjärnsringar kan användas i ALLA typer av cylinderrör.

Chromeringar är en mera modern företeelse som är väldigt stryktåliga, flexibla och kan göras betydligt smalare utan att ställa till problem för ägaren.

Chromeringar används idag i Nicasilrör och Gjutjärnsrör.

Den har INGA absorberande och smörjande egenskaper vilket gör att den är TOTALT förbjuden att befinna sig i ett Chromat lopp.

Däremot så trivs den bra i ALLA andra kombinationer..
<!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 feb 2013, 12:35
av Skunkworkz
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Provade detta med kromring i kromlopp ( ofrivilligt).
Tog ca 15-20 sek tomgångs körning innan man hörde
att något var fel. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 feb 2013, 13:11
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för den upp lysningen Johan Lat....från gurun VRM Roffe. thankyou_blue

Klart som tusan, varför & vad som gäller.... :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 feb 2013, 18:34
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja, och man måste alltså ha ett mikroskop för att se vad mn har för lopp, om man inte vet.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 feb 2013, 19:56
av simme42
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:ja, och man måste alltså ha ett mikroskop för att se vad mn har för lopp, om man inte vet.

erlan
Mikroskop ja då vart det ju solklart hur jag ska få veta.blir inte kromring iallafall som det var tänkt den hamnar i Athena cyllen.Tack för inlägg kunde gått riktigt illa OM jag har kromlopp. <!-- </EdIndex> --></div>