Crescent 1145. under omvårdnad
- JanneHagnell
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tackar för tipset janne. de blir att mäta de hela innan den skall återmonteras. allt skall lackas först som sagt. även ramen skall få ny färg o befrias från rost. kan man skilja på om det är NV eller Crescent? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->närmare inspektion av mopeden har påbörjats. kollade lite smått på motorn förut. fortfarande pluggad samt komplett paddförgasare i fint skick med filter samt hjärtfjäder. oljan såg som ny ut efter många år i vila. men motorn skall rengöras rejält samt gås igenom så den känns pålitlig. kan man få reda på årsmodellen på denna? skall börja klä av all plåt inom kort. såg för övrigt att den lilla fläktkåpan på cylinderns högra sida saknas, sen hade den lutigt topplock med flänsarna på tvären mot en vanlig topp. få se om man skaffar ngn trevlig cylinder som passar bra ihop med 12mm förgasarn eller ta ur pluggen i den som finns. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bara att gratulera
Kör på så originallik renovering du bara kan tycker jag.
Förmodligen har den kedjetransmission och cylindern borde vara en 0,8 hk och de hade ingen plugg mig veterligen så det är nog bytt lite grejer genom åren. Har du riktigt (o)tur så har motorn lameller med korkinlägg också
NOS vevar med lilla tappen fanns ju hos Rösebäckens till fyndpriser vill jag minnas. <!-- </EdIndex> --></div>

Förmodligen har den kedjetransmission och cylindern borde vara en 0,8 hk och de hade ingen plugg mig veterligen så det är nog bytt lite grejer genom åren. Har du riktigt (o)tur så har motorn lameller med korkinlägg också

NOS vevar med lilla tappen fanns ju hos Rösebäckens till fyndpriser vill jag minnas. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
hr den såna lameller så skall man mig veterligen kunna montera vanliga lameller. så där är ja inte orolig alls. angående cylindern så kan den ju vara bytt men de e inte säkert. ja försöker nu så gott ja kan stämma av med fakta på ätet om det är NV eller Crescent. ja tror det är crescent. denna har tex ej flödaren uppe vid styret vad ja kunnat se. sen ej sett ngt lås på verktygslådan utan den stängs med en slags skruv. vore skoj o se mer bilder på dessa. <!-- </EdIndex> --></div>Pälle skrev:Bara att gratuleraKör på så originallik renovering du bara kan tycker jag.
NOS vevar med lilla tappen fanns ju hos Rösebäckens till fyndpriser vill jag minnas.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla på ramnumret vad det är för årsmodell så vet du om det är en NV eller Crescent, 1956-57 fanns bara Crescent. Är första siffran 4 eller 5 så är det en -54 eller -55. Under 1955 fanns både Crescent och NV, det är nämligen detta år alla NV mopeder byter namn till Crescent. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
-
skall kika efter ramnumret när ja kommer hem så får det utvisa årsmodell. <!-- </EdIndex> --></div>Raketsport skrev:Kolla på ramnumret vad det är för årsmodell så vet du om det är en NV eller Crescent, 1956-57 fanns bara Crescent. Är första siffran 4 eller 5 så är det en -54 eller -55. Under 1955 fanns både Crescent och NV, det är nämligen detta år alla NV mopeder byter namn till Crescent.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kollade lite i morse på mopeden o flödarplaceringen finns. men den är ur funktio så dem har gjort en fin öpning i ena motorplåten som ja kommer behålla och använda då delar till dessa är svårt. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja då har demonteringen påbörjats av detta objekt. ramen har väl sett bättre dagar men ja knacka o skrapa lite varstans o den verkar okej och hoppas den tål bad o bläster. sen får den ny lack. ramnumret fann ja me N618**3 nämner ej hela då andra kkan finna det o försäkra på det kanske. av &:an att dömma borde det vara 1956 års modell. skärmstumpen som sitter under karossen var inget o ha precis. men aars verkar övriga delar ha överlevt ganska bra. karossen tar ja med till jobbet för vidare isärtagning.

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
Crescent 1145. demontering påbörjad.
<!-- </EdIndex> --></div>NiklasHögberg skrev:Ja då var man ägare till något ja alltid velat ha! en mer fulsnygg moppe finns inte! att dömma av skicket så e den kanske inte mkt för världen i nuläget men den skall få ny färg hela mopeden. kanske trista färger men den skall bli grå/vit som de ser ut just nu. sen till priset då! Jag gav 3000:- hoppas man inte gjort bort sig nu inför er alla. den har paddförgasaren kvar. rätt avgassystem. sen även båda motorplåtarna med hela gångjärn. siktar att ha den med till mellsta men lovar inget då det kan dra ut på tiden.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis till den gamla Älgen !!!
<!-- </EdIndex> --></div>

Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
- pangerva
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj oj oj Niklas. Här behövs klöver till att få liket på fötter!
Du kommer väl ihåg att jag lagt ett bra bud på din Maraton.
<!-- </EdIndex> --></div>

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
den är inte så illa som den ser ut. ja säljer absolut inte min Maraton för o fixa denna. sen minns ja ej vad du gett för bud?! <!-- </EdIndex> --></div>pangerva skrev:Oj oj oj Niklas. Här behövs klöver till att få liket på fötter!
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->arbetet fortskrider. bakpartiet har delats upp nu till sina 6 bitar. sen fortsatte ja med lite mer när ja kom hem från jobbet. så inom kort kör ja lasset med plåt inklusive ram till målning. framskärmen skal kollas lite mer på innan ja lämnar bort den. sen var det ett litet rosthål på en bakdelplåt men de svetsar lackeraren igen. annars får bitarna duga, ja skall ju våga använda den när ja e klar.

Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248