Sida 2 av 4

Postat: 09 mar 2013, 12:27
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag sotat, cylinder topp avgasrör och allt! Ställt tändningen men inget hjälper... Den är slöare än jag vet inte vad!!! Den varvar bra när man står still och gasar men så fort den belastas så storknar den.... Soptippen nästa känns det som! Vad ska jag göra??? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 mar 2013, 12:34
av cobra karlsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->får den bensin så det räcker <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 mar 2013, 12:38
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
cobra karlsson skrev:får den bensin så det räcker
Har haft isär fuggen och gjort rent den så gått det går också.... Nä, en handgranat i röret så det blir tvärrent :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 mar 2013, 18:30
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hur är det med husqvarnas gamla akilleshäl:vevstakslagret.
vill minnas att dom gick dåligt om dom blev glappa.
och kom ihåg att det bara är 0,8 hk i en sån maskin.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 mar 2013, 18:34
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="erlan"]hur är det med husqvarnas gamla akilleshäl:vevstakslagret.
vill minnas att dom gick dåligt om dom blev glappa.
och kom ihåg att det bara är 0,8 hk i en sån maskin.

erlan[/quote
Ny vevaxel behövs då eller...? slider_help2.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 mar 2013, 10:51
av bryggaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->-kolla om den tar tjuvluft. cylinderfot, insug eller vevaxeltätningar t.ex.
-kolla tändningen, dvs. brytaravstånd och tändförställning.
-testa att ställa tändförställningen utan krysskilen genom att flytta svänghjulet och dra fast det i olika lägen. mät med t.ex. en indikatorklocka i tändstiftshålet.
-gör ren förgasaren noga. kolla om du har ställbart munstycke att det inte är för hårt draget så att hålen blivit ovala/hoptryckta
-om vevlagret är dåligt, låter det illa. om det är dåligt, så är det bara att byta. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 mar 2013, 00:58
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett vanligt problem med Rouletten är att chokeventilen inte håller tätt så motorn får för mycket bensin. Det hände att man istället började greja med munstycket men felet var inte där.

Choken på Rouletten kan liknas vid ventilkäglan på en gammal vattenkran och gärna med den kända "Kulokäglan". Liksom gamla vattenkranar med tiden börjar läcka är det likadant med choken på Rouletten och i båda fallen beror det på en packning som med tiden blir dålig.

Principen är identisk det är mest bara storleken som skiljer. Chokeventilen är pytteliten och packningen som finns i nedtryckt i ventilkäglan till vänster kunde jag mäta till 6,5 - 7 millimeter i diameter. Tjockleken här var 4 millimeter.

Choken på bilden nedan tillhör Bertils gamla Roulette som jag fick köpa av honom för så där fem år sedan. Packningen på bilden gjorde jag åt Bertil när han körde med mopeden och det är säkert över trettio år sedan. Man kan se jag har stansat ut den lilla "pluppen" ur en bit vävarmerad gummiduk. Helt säkert inget utvalt material utan endast något där måttet (tjockleken) och att den var någorlunda mjuk. Från början vill jag minnas sitter den ljus "plastplupp" liknande materialet till ett invändigt kicksstopp till Sachs. Hur som hels verkar "pluppen" på bilden fortfarande intakt

Förslagsvis prova med att stansa ut en gummiplupp, eller mjuk plastplupp, med en sjumillimeters hålpipa och tryck sedan ned den i fästhålet på ventilkäglan.

Viktigt är givetvis att vajern går lätt och att spel finns så käglan når botten och kan täta med fjäderns hjälp.

Den cylindriska hylsan mellan ventilkäglan och fjädern har till uppgift att hålla vajernippeln på plats i käglan och med käglan blir den också en styrning i hålet på förgasaren. Jag har för mig det också kallas choke-kolv så vad är en kolv utan cylinder? :roll:


Bild
  • Bild
<!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 mar 2013, 09:46
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Ett vanligt problem med Rouletten är att chokeventilen inte håller tätt så motorn får för mycket bensin. Det hände att man istället började greja med munstycket men felet var inte där.

Choken på Rouletten kan liknas vid ventilkäglan på en gammal vattenkran och gärna med den kända "Kulokäglan". Liksom gamla vattenkranar med tiden börjar läcka är det likadant med choken på Rouletten och i båda fallen beror det på en packning som med tiden blir dålig.

Principen är identisk det är mest bara storleken som skiljer. Chokeventilen är pytteliten och packningen som finns i nedtryckt i ventilkäglan till vänster kunde jag mäta till 6,5 - 7 millimeter i diameter. Tjockleken här var 4 millimeter.

Choken på bilden nedan tillhör Bertils gamla Roulette som jag fick köpa av honom för så där fem år sedan. Packningen på bilden gjorde jag åt Bertil när han körde med mopeden och det är säkert över trettio år sedan. Man kan se jag har stansat ut den lilla "pluppen" ur en bit vävarmerad gummiduk. Helt säkert inget utvalt material utan endast något där måttet (tjockleken) och att den var någorlunda mjuk. Från början vill jag minnas sitter den ljus "plastplupp" liknande materialet till ett invändigt kicksstopp till Sachs. Hur som hels verkar "pluppen" på bilden fortfarande intakt

Förslagsvis prova med att stansa ut en gummiplupp, eller mjuk plastplupp, med en sjumillimeters hålpipa och tryck sedan ned den i fästhålet på ventilkäglan.

Viktigt är givetvis att vajern går lätt och att spel finns så käglan når botten och kan täta med fjäderns hjälp.

Den cylindriska hylsan mellan ventilkäglan och fjädern har till uppgift att hålla vajernippeln på plats i käglan och med käglan blir den också en styrning i hålet på förgasaren. Jag har för mig det också kallas choke-kolv så vad är en kolv utan cylinder? :roll:


Bild
  • Bild
Kanon! Supertack för hjälpen! Skall leta mtrl och sen stansa ut en sån liten"plupp"
Mvh Leif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 mar 2013, 20:09
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag gjort ett litet ryck med Rouletten.. Gjorde en ny choke"plutt"enligt tips från 56:an så nu verkar den gå lite bättre! Dock fortf.svag... Kollade gnistan i brytarspetsarna när den går på tomgång... Mesta tiden ser man ingen gnista alls men då och då så gnistrar det till! Gnistan kommer då inte mellan spetsarna utan far omkring rung själva brytstället! Kan det vara kondensatorn som spökar? Det är Bosch med lödd konding, går det att sätta dit en med skruv i stället? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 mar 2013, 09:21
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JRA skrev:Nu har jag gjort ett litet ryck med Rouletten.. Gjorde en ny choke"plutt"enligt tips från 56:an så nu verkar den gå lite bättre! Dock fortf.svag... Kollade gnistan i brytarspetsarna när den går på tomgång... Mesta tiden ser man ingen gnista alls men då och då så gnistrar det till! Gnistan kommer då inte mellan spetsarna utan far omkring rung själva brytstället! Kan det vara kondensatorn som spökar? Det är Bosch med lödd konding, går det att sätta dit en med skruv i stället?
Ingen...? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 mar 2013, 23:59
av Svartsjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det låter som om du har överslag i själva brytaren?!? Jag brukar alltid byta allt som har med tändystemet att göra när jag startar upp ett gammalt lik. Det är aldrig 100% säkert att kinaskiten som säljs idag fungerar perfekt men oftast bättre än gamla spolar å kondingar med överslag. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 mar 2013, 08:22
av HSE
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du filat brytarspetsarna? Gammal oxid och olja kan ge dålig kontakt annars. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 mar 2013, 13:26
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går inte att fila brytarnas kontakter dom är av för hårt material.

Enda bra sättet är att slipa och då på en finkornig skiva och den lösa armen går bra att slipa på en bänkslip och kontakten på den fasta delen brukar jag slipa med lilla vinkelslipen och då håller jag i kontakten med en fixtång. Inte fingrarna så nära slipskivan det är farligt... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 jun 2013, 17:48
av JRA
NU har jag tagit ur motorn... Bytt packboxar till veven, gjort hålet i sliden liiite större.... Väntar på en nos packninssats sen skruvas den ihop igen! Skulle byta kolvringar också men jag hade bara två nya hemma... Törs man chansa och byta 2 av 3?

Postat: 08 jun 2013, 17:53
av erlan
byt dom 2 övre i så fall.
det borde bli bättre än gamla ringar.

erlan