Sida 2 av 3
Postat: 27 apr 2013, 16:17
av Puchlasse
Ha, jag bor nästan i Norrland, inte illa...
Postat: 27 apr 2013, 16:24
av johan_puch
Puchlasse skrev:Ha, jag bor nästan i Norrland, inte illa...
När jag läste i Lund hette det att allt norr om Laholm var Norrland så vi kanske är bor där nästan alla=) Du har ingen tom Puchpärm över Lasse? Fick tag på hela innanmätet till 12M reservdelskatalogen NOS idag.
Postat: 27 apr 2013, 16:28
av Puchlasse
Aha, förstår att du träffat på Moppehörnan i Jonsered. Köpte 4 st 12 M av honom i Västerås, så jag fyllde mina tomma pärmar.
Tyvärr, men jag kan hålla utkik.
Trevliga fynd du verkar ha gjort annars.
Postat: 27 apr 2013, 16:30
av johan_puch
Puchlasse skrev:Aha, förstår att du träffat på Moppehörnan i Jonsered. Köpte 4 st 12 M av honom i Västerås, så jag fyllde mina tomma pärmar.
Tyvärr, men jag kan hålla utkik.
Trevliga fynd du verkar ha gjort annars.
Tackar! Ja inga för häftiga priser heller. Känner mig mycket nöjd.
Postat: 27 apr 2013, 16:37
av johan_puch
Alabamakåpan med hasighetsmätaren för 30kr kändes verkligen som ett fynd.
Postat: 27 apr 2013, 18:26
av kshudik
Svetsade motorhalvan i dag (någon har hamrat rejält på den) Skickar den i början av veckan sen kan du montera i hop Racing motorn
Postat: 27 apr 2013, 18:55
av johan_puch
kshudik skrev:Svetsade motorhalvan i dag (någon har hamrat rejält på den) Skickar den i början av veckan sen kan du montera i hop Racing motorn
Tack! Du är en klippa. Ringer dig i veckan.
Postat: 08 maj 2013, 16:34
av johan_puch
Hämtade ut lite paket förut.
Nysvetsade blocket, en ny svänghjulskåpa och packningar till "mellanstycket". Snart dags att sätta ihop allt, men först ska det beställas ett gäng ruskigt dyra lagerbanor.

Puch m50 racing
Postat: 08 maj 2013, 17:05
av puch m flera
Varför vill du nya lagerbanor? Det är sällan fel på dem, om man inte har kört
motorn utan olja eller om de av någon anledning har rostat.
Jag har fina begagnade om du kan tänka dig det. Pm a mig så kan det nog lösa sig, utan att kosta så mycket.
Postat: 08 maj 2013, 17:10
av billykid
johan_puch skrev:Hämtade ut lite paket förut.
Nysvetsade blocket, en ny svänghjulskåpa och packningar till "mellanstycket". Snart dags att sätta ihop allt, men först ska det beställas ett gäng ruskigt dyra lagerbanor.

Svetsen ser bra ut....men krävs det ingen bearbetning av typ lager ytor & infästning för att återställa rakhet + mått....
Hålet måste väl vara oval å snett nu.. alldrig sett nån som lyckas svetsa så nära en lager passaning å få det bra utan bearbetning..

Postat: 08 maj 2013, 17:44
av johan_puch
billykid skrev:johan_puch skrev:Hämtade ut lite paket förut.
Nysvetsade blocket, en ny svänghjulskåpa och packningar till "mellanstycket". Snart dags att sätta ihop allt, men först ska det beställas ett gäng ruskigt dyra lagerbanor.

Svetsen ser bra ut....men krävs det ingen bearbetning av typ lager ytor & infästning för att återställa rakhet + mått....
Hålet måste väl vara oval å snett nu.. alldrig sett nån som lyckas svetsa så nära en lager passaning å få det bra utan bearbetning..

Jag var oxå inne på detta, kan dock inte se mer än några hundradelar när jag mäter på ovaliteten och trepunktsmätte djupet i färhållande till packningsytan. Detta får nog anses ligga inom felmaginalen.
Postat: 08 maj 2013, 17:49
av kshudik
Du kan använda den lagerbana som satt i den knackade jag ur när motorblocket var ca 100 grader den verkade helt felfri kolla lager rullarna så dom är o skadade . jag gjorde även en prov montering av alla axlar allt ska vara rakt och riktigt kör på ! ! / kjell
Postat: 08 maj 2013, 17:51
av billykid
johan_puch skrev:billykid skrev:johan_puch skrev:Hämtade ut lite paket förut.
Nysvetsade blocket, en ny svänghjulskåpa och packningar till "mellanstycket". Snart dags att sätta ihop allt, men först ska det beställas ett gäng ruskigt dyra lagerbanor.

Svetsen ser bra ut....men krävs det ingen bearbetning av typ lager ytor & infästning för att återställa rakhet + mått....
Hålet måste väl vara oval å snett nu.. alldrig sett nån som lyckas svetsa så nära en lager passaning å få det bra utan bearbetning..

Jag var oxå inne på detta, kan dock inte se mer än några hundradelar när jag mäter på ovaliteten och trepunktsmätte djupet i färhållande till packningsytan. Detta får nog anses ligga inom felmaginalen.
Du har nog helt rätt....några hundra delar fel är också rakt..man behöver inte vara för petig.
De e bra prova att köra är nåt över gränsen, då blir de glapp å oljud ganska snart skulle jag tro..

Postat: 08 maj 2013, 17:58
av johan_puch
Jag känner mig helt lugn inför det. De toleranserna lär duga gott i växellådan på en otrimmad mopedmotor. Jag byter dock lagerbanan eftersom härdningen kan vara lite känslig för säkerhets skull.
Postat: 10 maj 2013, 14:35
av johan_puch
Fick till instrumenteringen något sånär. Hade velat ha lite mindre blank färg på ringen till varvräknaren men riktigt svårt att hitta en bra nyans. Får polera rejält på hastighetsmätaren så ska det nog bli bra. Rejält mycket bättre än innan i alla fall.
