Sida 2 av 3
Postat: 13 mar 2013, 19:50
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JRA skrev:En fråga som kom direkt: Vilket håll går muttrarna åt? Vid svänghjulet? Lilla drevet? Kopplingskorgen? Kedjedrevet?
Ni ser... Nybörjare!

Flintamotor med kuggtrans:
Allt högergängat utom bulten till fläkten (Skoterett) som är vänstergängad
Flintamotor med tandrem/kedjetrans:
Allt högergängat utom svänghjulsmuttern som är vänstergängad M10x1

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 mar 2013, 19:59
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:JRA skrev:En fråga som kom direkt: Vilket håll går muttrarna åt? Vid svänghjulet? Lilla drevet? Kopplingskorgen? Kedjedrevet?
Ni ser... Nybörjare!

Flintamotor med kuggtrans:
Allt högergängat utom bulten till fläkten (Skoterett) som är vänstergängad
Flintamotor med tandrem/kedjetrans:
Allt högergängat utom svänghjulsmuttern som är vänstergängad M10x1

Tackar! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 mar 2013, 20:03
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Korrigering....
Har för mig den lilla skruven till snäckhjulet av nylon på drevaxeln är vänstergängad på alla modeller.
Rätta mig om jag har fel....

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 mar 2013, 15:41
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så... Nu är SKF lager, vev, packboxar och nya packningar inhandlade... Nu börjar"operationen"... Jag är nervös! Tänk om det blir en massa skruvar o skrot kvar när man fått ihop den...? Alla drev och vad som nu finns inuti ramlar ur i en hög..? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 mar 2013, 16:10
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bilder...
Använd bilder
Det lönar sig...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 mar 2013, 17:55
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Bilder...
Använd bilder
Det lönar sig...

Bra ide! Fota allt eftersom/innan man river

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 mar 2013, 18:49
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JRA skrev:Så... Nu är SKF lager, vev, packboxar och nya packningar inhandlade... Nu börjar"operationen"... Jag är nervös! Tänk om det blir en massa skruvar o skrot kvar när man fått ihop den...? Alla drev och vad som nu finns inuti ramlar ur i en hög..?
Man måste våga för att vinna.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 mar 2013, 18:53
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilo55cc skrev:JRA skrev:Så... Nu är SKF lager, vev, packboxar och nya packningar inhandlade... Nu börjar"operationen"... Jag är nervös! Tänk om det blir en massa skruvar o skrot kvar när man fått ihop den...? Alla drev och vad som nu finns inuti ramlar ur i en hög..?
Man måste våga för att vinna.

![cheers [cheers]](./images/smilies/slider_beersmiley1.gif)
<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2013, 09:34
av bryggaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Husqvarnamotorn är en av de enklaste mopedmotorerna konstruktionsmässigt, så jag tror du fixar det. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2013, 14:55
av flora
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:JRA skrev:En fråga som kom direkt: Vilket håll går muttrarna åt? Vid svänghjulet? Lilla drevet? Kopplingskorgen? Kedjedrevet?
Ni ser... Nybörjare!

Flintamotor med kuggtrans:
Allt högergängat utom bulten till fläkten (Skoterett) som är vänstergängad
Flintamotor med tandrem/kedjetrans:
Allt högergängat utom svänghjulsmuttern som är vänstergängad M10x1

Är det en handväxlad motor med kuggtrans är primärdrevet vänstergängat iallafall.. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2013, 16:17
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Säjer du det så är det så. Helt idiotiskt (onödigt) är det i alla fall...
Men det fanns det som var värre....
Dom första Volvo PV hade vänstergängade hjulmuttrar på ena sidan hur smart är det...?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2013, 16:31
av flora
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur som helst är flintan den enklaste motorn att renovera du plockar isär den och sätter ihop den på en timme med nya lager och packboxar. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2013, 17:59
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
Men det fanns det som var värre....
Dom första Volvo PV hade vänstergängade hjulmuttrar på ena sidan hur smart är det...?

Precis så har jag på min Willys MB 1945 också! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2013, 18:12
av HSE
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade en sådan PV...Stod i mörkret en kväll och försökte byta däck. Fick givetvis inte loss muttrarna så jag ringde en kompis som rykte ut med bättre verktyg, utan resultat. Vi gav upp och kom tillbaka nästa dag i dagsljus, kompisen sade, kanske vi skulle försöka åt andra hållet. Givetvis lossade muttrarna direkt! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 mar 2013, 06:51
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JRA skrev:56:an skrev:
Men det fanns det som var värre....
Dom första Volvo PV hade vänstergängade hjulmuttrar på ena sidan hur smart är det...?

Precis så har jag på min Willys MB 1945 också!
Och Plymouth Valiant...

<!-- </EdIndex> --></div>