Sida 2 av 2

Postat: 13 maj 2013, 14:06
av HSE
När jag var grabb lät jag en kille provköra min tvåväxlade Puch, han försökte lägga in den obefintliga treans växel...Kommer inte ihåg detaljerna men jag vill minnas att skadorna den gången inte var så stora, jag fick riva kåpan men behövde inte klyva motorn. Kan vara värre i det här fallet!

Postat: 13 maj 2013, 18:48
av johan_puch
Vill det sig illa så har han nog krökt växelgafflarna där inne. Första åtgärd är nog att tappa ur oljan och öppna transmisionskåpan och se om man blir något klokare av det. Annars är det nog bara att klyva motorn är jag rädd för. Risken är nog att gafflarna eller växelklockan tagit stryk eller hoppat ut sina lägen.

Postat: 13 maj 2013, 21:43
av PUCH-60
Den motorn har ingen växelklocka, och bara en växelgaffel.
tappa av oljan, och demontera "punglådan" som sitter under
motorn, då kan du nog se vad som hänt. Jag har lite delar
till sådana motorer.

Postat: 14 maj 2013, 07:51
av Halvars
Fick faktiskt ordning på grejorna, plockade bort hela skiten under motorn och satte ihop det som hoppat fel. Fast det behövs en växelpedal. :D

Postat: 15 maj 2013, 05:41
av johan_puch
Klantigt av mig att inte inte titta efter att det var en hedelig crick-crack. Dom växelspakarna finns att köpa nya, är nästan lika dyra begagnade.