Billig försäkring på veteranmopeder?
Re: Billig försäkring på veteranmopeder?
Tänkte bara dela med mig av ett tips: Dina Försäkringar gav mig ett pris på 240kr per år trafikförsäkrat (monark monarpeden -58), så om det är någon annan som liksom jag är för ung för att få dra nytta av Bilsport och MC (som förvisso har bra priser men kräver att man är 30 eller äldre som förare och ägare) så är Dina ett bra alternativ! 

Det är nog en oregggad lätt MC nuBushido skrev:Tänkte bara dela med mig av ett tips: Dina Försäkringar gav mig ett pris på 240kr per år trafikförsäkrat (monark monarpeden -58), så om det är någon annan som liksom jag är för ung för att få dra nytta av Bilsport och MC (som förvisso har bra priser men kräver att man är 30 eller äldre som förare och ägare) så är Dina ett bra alternativ!

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Hehe, det är antagligen sant men det gäller väl nästan alla som kör veteranmoppe nuförtiden... ;) Eller är det någon här inne som kan ärligt säga att de kör helt otrimmat , inte ens ett litet jack i kolven? ;)Micke S skrev:Det är nog en oregggad lätt MC nuBushido skrev:Tänkte bara dela med mig av ett tips: Dina Försäkringar gav mig ett pris på 240kr per år trafikförsäkrat (monark monarpeden -58), så om det är någon annan som liksom jag är för ung för att få dra nytta av Bilsport och MC (som förvisso har bra priser men kräver att man är 30 eller äldre som förare och ägare) så är Dina ett bra alternativ!![]()

Jodå har en eller två helt otrimmade, mest för att inte glömma hur det var att köra moped när jag var grabb, de flesta i vårar gäng var livrädda att åka dit för trimmat och inte få lämplighetsintyg för körkort. Bil och MC kort var ju målet, jaga brudar på moped fungerade dåligt, så fort en kille med bil dök upp försvann brudarna i bilen
Så moped för oss var efter första 15n års lyckan bara ett steg mot riktiga fordon. Jag körde visserligen en del med en trimmad Puch MS 50 sista tiden men den otrimmade mopeden var vardagsfordonet. Fanns två killar i vårar gäng som körde trimmade Puch hela tiden men de var lite halvkriminella och inte riktigt med i gänget, vi övriga var väldigt laglydiga. En av de killarna är död sedan länge, Han låg under en bil utan att ha pallat under den och när domkraften gav vika klämde han huvudet så illa att han aldrig blev återställd, risktagning lönar sig sällan i långa loppet. Den andre vet jag inte var han blev av.

Jag fick en begagnad men mycket fin Zundapp när jag fyllde 15. Cylindern lyftes av redan andra dagen för moppen gjorde bara 28 km/h mätarfart. Det som gjordes var att ta upp en 4 mm kolvlucka och plana toppen lite. Minns inte exakt vad den gjorde efter det men har för mig att det var 35 km/h och så pass i alla fall att man hängde med de andra. Sedan gick det en tid innan cylindern fick större insugs- och avgasport efter en lånad tryckt trimningsanvisning och då gjorde den 57 km/h mätarfart. Om jag minns rätt var måtten 16*24 insug och 17*21 avgas. Men det är 49 år sedan så jag kan kanske minnas fel men tror inte det. I nedförsbackar kunde den gå mycket fort ibland, troligen för att avgassystemet blev aktivt över ett visst varv och eventuellt att något annat påverkade som gynnsamt väder, för det inträffade bara några gånger. Moppen kördes ända fram tills jag fick körkort då den såldes till en bekant och blev stående efter en husvägg rätt snart när killen fick en spritt ny blå Yamaha 125a med oval hastighetsmätare med vita siffror på svart bakgrund och kromsarg. Mätaren måste ha gjort ett starkt intryck eftersom jag minns just den detaljen som i går.
Det var en enorm frihetskänsla att få köra moppe som senare bara har överträffats av att få köra bil. Jag tycker fortfarande att det är lika kul att köra bil, moppe och hoj och lika tråkigt att cykla.

Det var en enorm frihetskänsla att få köra moppe som senare bara har överträffats av att få köra bil. Jag tycker fortfarande att det är lika kul att köra bil, moppe och hoj och lika tråkigt att cykla.

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Har bara en trimmad, de andra fyra fungerande är original 

Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Då hade jag fel, trodde helt klart att fler körde trimmat. För en del verkar det ju vara hela poängen, att se hur mycket man kan skrämma upp en gammal moppe i
Sen finns det ju de som bara "körbarhetstrimmar" lite, mest för att bättre ta sig upp för backar och dylikt. Att såpass många kör helt original trodde jag iallafall inte, ber om ursäkt om jag förhastade mig 
Jag var också väldigt laglydig som 15-åring och körde otrimmat ända tills jag råkade köra sönder originalavgasröret på moppen. Den blev lite för låg när man skjutsade så röret drog i när jag skulle över en fartbula med en rejäl polare bakpå. Ett nytt originalrör kostade dubbelt så mycket som det billigaste trimröret, så med min femtonårsekonomi fick det bli ett sånt. Men man ville ju vara laglig, så strypningen behöll jag i! Ända tills jag insåg hur mycket sämre moppen gick med ett strypt trimrör jämfört med ett vanligt originalrör, då fick snuträdslan ge vika och pluggen likaså. Och det gick ju fortare att ta sig mellan polarna när moppen gjorde65-70 istället för 45 (eu-moppe), så jag klagade inte
Att min monarped blev ett trimprojekt var mest en slump. Köpte den för att ha en trevlig pendlarmoppe, men så skar ramlagret på första provturen och jag fick ge mig på att renovera istället för att köra. Då beslöt jag mig för att jaga lite effekt också, så att man åtminstone kunde ta sig uppför backarna på tvåan. Sen ville liksom mycket ha mer och det blev mer en sport att se vad man kunde plocka ut...

Jag var också väldigt laglydig som 15-åring och körde otrimmat ända tills jag råkade köra sönder originalavgasröret på moppen. Den blev lite för låg när man skjutsade så röret drog i när jag skulle över en fartbula med en rejäl polare bakpå. Ett nytt originalrör kostade dubbelt så mycket som det billigaste trimröret, så med min femtonårsekonomi fick det bli ett sånt. Men man ville ju vara laglig, så strypningen behöll jag i! Ända tills jag insåg hur mycket sämre moppen gick med ett strypt trimrör jämfört med ett vanligt originalrör, då fick snuträdslan ge vika och pluggen likaså. Och det gick ju fortare att ta sig mellan polarna när moppen gjorde65-70 istället för 45 (eu-moppe), så jag klagade inte

Att min monarped blev ett trimprojekt var mest en slump. Köpte den för att ha en trevlig pendlarmoppe, men så skar ramlagret på första provturen och jag fick ge mig på att renovera istället för att köra. Då beslöt jag mig för att jaga lite effekt också, så att man åtminstone kunde ta sig uppför backarna på tvåan. Sen ville liksom mycket ha mer och det blev mer en sport att se vad man kunde plocka ut...