Sida 2 av 12
Postat: 09 apr 2013, 22:31
av erlan
själv skulle jag vilja ha tag i en 47mm kolv med samma höjd som ilo/flinta/sachs/suzuki m.fl. och som har gjutjärnskolvringar.
jag har en cylinder till en kinsisk påhängsmotor med 47 borr och ca 4 hk.
jag inbillar mig att den skulle bli trevlig på en ilo. cylinderloppet på den är kromat vilket utsluter användandet av suzuki ts50 47mm kolv. och den kineska kolven som hör till cylindern har 11 mm kolvbult!!! dessutom är den lägre än ilokolven.
någon som har ett tips på kolv?
erlan
Postat: 10 apr 2013, 08:01
av ilo55cc
Kolla på Vrm, där finns det en uppsjö av olika kolvar.
Postat: 10 apr 2013, 15:29
av erlan
jo jag har kollat VRM men jag hittade inte någon kolv på hemsidan.
der är mycket möjligt att han har kolv, men det känns lite lyxigt med dyr kolv i en cylinder som kostar under 300 kr ny. och jag ropade in cylinder o kolv på tradera för mindre än så.
jag utgick från att den skulle vara nicasilad, men efter mycket sökande på internet så kom jag fram till att den är hårdkromad.
erlan
Postat: 10 apr 2013, 16:45
av Choppahead
Coolt !

Hur löser du pinnbultsdelningen,eller är densamma som på Ilon ?
Maxicyllen är den 40mm ? Funkar kolven i en ilo,hade för mej att P**h har 12 mm kolvbult ?....

Postat: 10 apr 2013, 17:25
av ilo55cc
De äldre pucharna (60-tal) har 10mm kolvbult. Bultdelningen är nästan densamma, man borrar bara upp skruvhålen lite.
Postat: 10 apr 2013, 17:39
av Choppahead
Aha ! Hur gör du med topp å vevstake då ? Ilo eller ?
Skulle va intressant för en n00b(!) som mej själv att hänga med på denna resa,hoppas du uppdaterar ofta & mycket med bilder !

Postat: 10 apr 2013, 17:50
av ilo55cc
Bara cylle och kolv som blir bytt,resten är ilo-original utom möjligtvis förgasaren.

Postat: 10 apr 2013, 18:13
av Choppahead
Ja,en 15 eller 17 mm passar väl ?

Postat: 11 apr 2013, 19:14
av ilo55cc
Lite metallslöjd.
Så där ja!
Nu kanske det kan bli en provkörning i helgen.
OBS. motorn på bilden används bara som jigg vid såna här tillfällen.
Skall snarast packas ner i sin vadderade låda igen och ställas undan.

Postat: 11 apr 2013, 19:17
av disktant
Blir lite fundersam på dom stora hålen för pinnbultarna
hade för mig att man bara behövde gå upp 1mm i diameter när man skulle kränga på en Puch
ser ju väldigt glappt ut det där ?
Skall bli spännande att få höra resultatet sen
har du portat det något ?
Postat: 11 apr 2013, 19:19
av Choppahead
Nice med svarv ! Översta kylflänsen tunn som en "rak-kniv "?
Hur mycket har du tagit upp pinnbultshålen med ?
Edit*-disktanten hann före...
Postat: 11 apr 2013, 19:41
av ilo55cc
Cyllen sitter stadigt, går att vrida ytterst lite så det är ingen fara.Borrade i omgångar för att inte borra mer än nödvändigt. Hade jag haft en fräs hade jag gjort hålen ovala,då ilon har lite trängre mellan bultarna. Har inte portat något på den här, bara anpassat spolarna lite i botten för att få en mjukare övergång.
Postat: 11 apr 2013, 19:43
av Hynboholm
Intressant!
Postat: 12 apr 2013, 11:20
av Patrik
ilo55cc skrev:
Så där ja!
Du har väl ett högkomplock till det där:
http://img.tradera.com/images/745/16341 ... 9121df.jpg ?
/ P
Postat: 12 apr 2013, 16:21
av ilo55cc
Jodå,fast ett som är gjort för 41mm borr men det sitter på min monarscoot.
Man skulle nästan kunna tro att det är du som säljer.
