Norbergsrundan 20/4

Tipsa om rallyn, träffar, marknader m.m.
Halvars
Inlägg: 473
Blev medlem: 06 feb 2011, 00:00
Ort: Sachsdalen

Inlägg av Halvars »

Blir hemma, ska vara kalas för grabben på Söndag och jag hinner inte hem tills dess.
Hade tänkt åka Zyndapp, ja ni förstår 8)
kreidlertm
Inlägg: 442
Blev medlem: 08 jul 2011, 23:00

Inlägg av kreidlertm »

Kenneth_ skrev:Nu blir det åka av ... inte åkt en meter sedan isåkningen
kan du ge dig sjutton på! jag och puchrickard åkte runda nu på kvällen...kul
Användarens profilbild
Kenneth_
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 apr 2013, 16:47
Ort: Ludvika

Inlägg av Kenneth_ »

Tack Masen mf.l för en riktigt trevlig åktur , grym sträckning och härligt väder och även ett thai mat stopp. Härlig premiärtur som gick i rena Hallsta Moppers tempo mistick_yes.gif
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

Tack för ett kanonarrangemang idag !
Underbara vägar med spännande besöksmål och sen kalasfolk att åka med, räkna med mig på nästa Norbergsrunda...

Här kommer några bilder:
Bild

Bild

Bild

Bild


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
kreidlertm
Inlägg: 442
Blev medlem: 08 jul 2011, 23:00

Inlägg av kreidlertm »

trist var att våren inte kommit till oss än...skulle uppaskatta att våren är en månad försen! vilket visade sig i att det blev en del svack på vägen... givetvis inget riktiga motormän bryr sig om.. men visst känns det! men det var kul med en sån god uppslutning!! 19 man kom 14,6 mil senare var vi tillbaka i isgaraget! ett hiskerligt jagande på tillbakavägen blev det! tack för att ni kom, jag hade en bra dag om än trött nu på kvällen! robbanS: moppen gick ju!! conrad: fan vilket mos ni har i maskinenrna! bååt: hoppas det regnar i grekland! nitromatte och nitropatrik: sussade ni på vägen hem?... tack ni som kom!! ni gjorde åkningen!!!
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Här kunde väl du varit med erlan? :D

Jag hade nog inte tvekat om jag haft möjligheten...

Många fina bilder och spännande miljöer. Helt perfekt en tidig vårdag. Det är en masugn på bilden är det Norberg? Det måste väl finnas ett vattenfall i närheten som drivit blästern?

Bild




Bild

Det här var nåt för mej... Det är Jonas Wenströms patent, den så kallade "snörlifs" maskinen. Det är en mycket tidig maskin i ASEA:s begynnelse. Helt underbar likströmsmaskin men förmodligen tung som ett as. Garanterat tyngre än den ser ut...
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

Wennströms patent, gällde fram till 1892 därefter blev det ASEA.
Jag hade en snörlivsmotor som var ny. Sålde den med min kultändare för ett antal år sedan. För slantarna köpte jag mopeddelar 11 kubik. :wink:
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

Wennströms patent, gällde fram till 1892 därefter blev det ASEA.
Jag hade en snörlivsmotor som var ny. Sålde den med min kultändare för ett antal år sedan. För slantarna köpte jag mopeddelar 11 kubik. :wink:
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

56:an skrev:Det är en masugn på bilden är det Norberg? Det måste väl finnas ett vattenfall i närheten som drivit blästern?
Byggnaden på bilden är hyttan vid Norns bruk: http://www.norn.nu/byggnader.html#hyttan

Hittade några fler bilder i kameran...
Bild

Bild
56:an skrev:Det här var nåt för mej... Det är Jonas Wenströms patent, den så kallade "snörlifs" maskinen. Det är en mycket tidig maskin i ASEA:s begynnelse. Helt underbar likströmsmaskin men förmodligen tung som ett as. Garanterat tyngre än den ser ut...
Bild
Typskylten på Dynamon
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Snörlifsmaskinen ovan har tillverkningsnummer 5021 efter vad jag kan se på bilden och i en graf jag har över ASEA:s tillverkning av roterande maskiner från begynnelsen och fram till 1948 kan jag då se att maskinen borde vara tillverkad år 1900 eller möjligen 1899-1901.

För ganska precis tre år sedan var jag på ett studiebesök på Bruzaholms Bruk i Småland och där fotograferade jag snörlifsmaskinen nedan. Tillverkningsnumret på den är 793 och då maskin nr 1000 tillverkades år 1896 så borde den här vara tillverkad samma år eller möjligen året före. Nu har maskinen en modernare skylt men dom byttes oftast ut när maskinerna lindades om eller andra större renoveringar vid ASEA:s egna eller andra elektroverkstäder. Dagens plast- köp-slit-och-släng återvinningsproduktion var ännu inte uppfunnen....

  • Bild


    Bild


    Bild
Skriv svar