Sida 2 av 2

Postat: 25 apr 2013, 19:49
av Professorkalllkyl
Det sitter en markering på svänghjulet och en på blocket. När brytarna öppnar ska markeringarna stå mitt för varandra. Cigarettpapperet sätter man mellan brytarna och så drar man försiktigt i det.

Postat: 25 apr 2013, 19:50
av Hasse
Jag antar att han kollar när brytarna precis ska öppna med papperet.


Var lite för sävlig som vanligt... :wink:

Postat: 25 apr 2013, 19:51
av Professorkalllkyl
Så är det. Det står rupture vid pilen på blocket också.

Postat: 27 apr 2013, 18:53
av Professorkalllkyl
Justerade tändningen och den är fortfarande stendöd även med startgas.
Nu funderar jag på om jag ska prova med kopparkabel istället för tändkabeln.

Postat: 27 apr 2013, 21:11
av erlan
det kan vara så att du förstört tändspolen med den högohmiga kabeln.
om motståndet blir för stort i tändkabel-tändstift så räcker inte isoleringen till invändigt i spolen. gnistan letar sig en lättare väg GENOM isoleringen, och har den en gång bränt hål i isoleringen så blir det bara värre.
harjälv förstört en tändspole på det sättet på 70 talet, med en biltändhatt.

erlan

Postat: 27 apr 2013, 21:25
av Jerka_59
Jag tror inte tändkabeln är något problem, köper du tändhatten som kallas
"gammal typ" på Norscand så är den märkt 5 K ohm.

http://www.norscand.com/tandhatt-gammal ... -2405.aspx

Postat: 27 apr 2013, 21:43
av erlan
den tändhatten är förhoppningvis avsedd för tändsystem med utanpåliggande tändspole.

erlan

Postat: 28 apr 2013, 14:11
av billykid
Hmm regerad på rubriken....heheeh.. :D

Det spritter i fingrarna men inget händer...gör allt som jag ej borde gör nu göra.. :D

Har den sjukan jag med tror jag nu iaf.....massa saker som jag skulle göra.... :shock:

Kommer ej igång...***L***...sen blir det väl sån dära tok skruva...allt på en vecka... 8)