
Monark Monarped M54 - Ett troligt evighetsprojekt
Märkte det när jag bytte dörrar här hemma.HSE skrev:Tryck inte in för mycket bara, det expanderar något otroligt...

Tack för tipset.
Igår dök det upp en låda motordelar.
Ny vev, cylinder, lameller osv.
Inga bilder att tillgå just nu, men förhoppningsvis har jag ngt jag vill visa när nu motorn ska ihop.
16101-2RS1 beställda ihop med KM2-muttrar.
Mätte lagerlägena igen och får dem till 30,63-30,65.
Så shimsning med 0,3 "band" runtom och lite cylindrisk låsning så borde det bli kanon.
Köpte dock inget tolkstål idag då jag tyckte det känndes väl styvt för att bli bra att vira till en så liten diameter som 30mm. Får fundera på en annan lösning. Även bladmässing känsn rätt styvt men det kanske går om man "smider" det lite.
Mätte lagerlägena igen och får dem till 30,63-30,65.
Så shimsning med 0,3 "band" runtom och lite cylindrisk låsning så borde det bli kanon.
Köpte dock inget tolkstål idag då jag tyckte det känndes väl styvt för att bli bra att vira till en så liten diameter som 30mm. Får fundera på en annan lösning. Även bladmässing känsn rätt styvt men det kanske går om man "smider" det lite.
Nu har jag testat på ett lager ihop med 0,3mm tolkstål.
Då det är ca 30mm diameter där lagret ska sitta klippte jag till en bit tolkstål på 94mm och formade den så bra det gick för att sedan lägga det samma på plats. Med inte allt för stor möda och en hylsa att knacka på så gled lagret på plats väldigt bra. Har inte använt ngn Loctite för detta test men frågan är om det behövs egentligen. För att vara översäker lägger jag nog nga droppar iaf vid den skarpa monteringen. Rätt hydraulrör för distanser som erlan tipsade om fanns på hyllan i verkstan. Mkt praktiskt.
Här borde man haft ett foto…
Då det är ca 30mm diameter där lagret ska sitta klippte jag till en bit tolkstål på 94mm och formade den så bra det gick för att sedan lägga det samma på plats. Med inte allt för stor möda och en hylsa att knacka på så gled lagret på plats väldigt bra. Har inte använt ngn Loctite för detta test men frågan är om det behövs egentligen. För att vara översäker lägger jag nog nga droppar iaf vid den skarpa monteringen. Rätt hydraulrör för distanser som erlan tipsade om fanns på hyllan i verkstan. Mkt praktiskt.
Här borde man haft ett foto…
Tidsoptimist som man är inbillade jag mig att det skulle åkas mopperally nu på lördag.
I förra veckan hade jag två medhjälpare i verkstan och vi slet halva natten.
Medhjälpare #1 var kamrat SaxopedDanne och han gick loss på gaffelfästen så 12mm hjulaxlar kunde få plats. Han har även tidigare skruvat ihop mockupmotorn och justerat infästningarna lite för att motorn ska kunna testmonteras. En fantastisk hjälpreda som fick mkt gjort och bidrog till att vi kom framåt.
Medhjälpare #2 hängde över mig hela kvällen och då hans namn är Murphy kan ni räkna ut resten själva. Montera hjullager och nya axlar var uppgiften. Gick käpprätt och h-vete och på vägen sabbade jag såklart ett lager. Bakhjulet blev nog bra tillslut men fram var spacern mellan lagren (kör fasta) för kort trots petimetermätning. Ny spacer. För lång.
Justera längd. Idioten som svarvade mätte inte slutlängd utan fick hjärnsläpp och slog ihop skiten. För kort. och som redan nämnts, ett mindre friskt lager.
Klockan var nu 02.30 och jag la ner detta stressmekarprojekt då det även inkluderar att sätta ihop motorn.
Vissa dagar är det bara inte kul.
Har efter fadäsen med hjulen beställt lite nya lager och även rätt nycklar till KM1-muttrarna. Fick ingen ordning på distanser, åtdragning eller kontramuttrar som det var tidigare. Jag har även kommit fram till att man likt de med större hjulager bör tillverka en plastdistans att ha i botten av navhålet så att det blir ett distinkt stopp för lagret. Som det är nu tror jag lagret kan hita lite olika botten då ytan i navet inte är direkt plan och jämn. Ihop med 0,3mm tolkstål runtom lagret som inte vill ligga kvar på sin plats under monteringen är det som att be om problem.
Får se om jag ger mig på total demontering och koplettera med bottenstopp eller som jag skiter i det och tar det i vinter.
Gav mig på mysteriet motor istället.
Eftermarknadscylindern har som vi läst om i andra trådar lite att önska angående placering portar och kolvringsöppningar.
Kombinera sedan detta med att cyllen är tillverkad efter original 40mm slag sammtidigt som de nya vevarna har 42mm slag så blir det tight om saligheten på fler än ett ställe.
Lösningen jag tog till och som ser ut att funka på just mitt exemplar av cylinder är att dels sänka cylindern ca 2mm samt vända på kolven så att övre ringens öppning hamnar bakåt. Båda ovastående justeringar ger att ringarna inte kommer lika långt ner i insuget vid BDC.
Nu får jag bara se till att inte fila ngt snett uppåt höger i insuget.
En annan sak med sänkningen av cylindern är att original spolportar har en duration på ca 131-133°. Skitbra! Om man tänker varva 10-11000rpm.
Nu kommer jag ner litegranna men inte tillräkligt om det är runt 7000rpm man siktar på. Antingen skiter man i att spol är lite hög duration på (troligast) eller så filar man på som f-n på de andra portarna. ;)
Nja, "fila för max" kan jag testa senare om jag får denna motor att funka bra. Det finns fler testobjekt att ta tag i i vinter. =)
Där är läget och vad som hänt/inte hänt senaste veckorna.

Svarva cylinderfoten med en spännande uppspänning. Många saker ivägen var det oxå. Körde 50rpm och 0,4 skärdjup och det funkade utan problem.

Resultatet av fotmodifieringen. Nöjd med den. Slipningen av cylinderkjolen är dock inte slutförd än så det ska ni inte kolla så noga på.

Mock up. Ingen framskärm. Defekt framhjulslager. Temporärt monterad motor. Ej åtdraget bakhjul. Bara positiva saker som ni hör.
Projektet fortsätter dock om än i lite lugnare tempo. Jag vill åka medans det fortfarande finns lite värme kvar i luften.
Just det, igår svängde jag in hos min lokala fartkiosk Björsners MC-teknik. Vi kollade hur skev ovan nämnda vev var. 0,015-0,02 mm slog den. Imponerande för en lågprispryl rakt ur kartong.
Killen som driver stället är bara 23år gammal men har ett imponerande lager, kunnande och bemötande av folk. Servicen är på topp så detta ställe kan rekomenderas. Att han sedan har samlat på sig en hel del delar till gammelmoppar samt har ett temperaturreglerat rum med bromsbänk gör inte saken sämre.
I förra veckan hade jag två medhjälpare i verkstan och vi slet halva natten.
Medhjälpare #1 var kamrat SaxopedDanne och han gick loss på gaffelfästen så 12mm hjulaxlar kunde få plats. Han har även tidigare skruvat ihop mockupmotorn och justerat infästningarna lite för att motorn ska kunna testmonteras. En fantastisk hjälpreda som fick mkt gjort och bidrog till att vi kom framåt.
Medhjälpare #2 hängde över mig hela kvällen och då hans namn är Murphy kan ni räkna ut resten själva. Montera hjullager och nya axlar var uppgiften. Gick käpprätt och h-vete och på vägen sabbade jag såklart ett lager. Bakhjulet blev nog bra tillslut men fram var spacern mellan lagren (kör fasta) för kort trots petimetermätning. Ny spacer. För lång.
Justera längd. Idioten som svarvade mätte inte slutlängd utan fick hjärnsläpp och slog ihop skiten. För kort. och som redan nämnts, ett mindre friskt lager.
Klockan var nu 02.30 och jag la ner detta stressmekarprojekt då det även inkluderar att sätta ihop motorn.
Vissa dagar är det bara inte kul.
Har efter fadäsen med hjulen beställt lite nya lager och även rätt nycklar till KM1-muttrarna. Fick ingen ordning på distanser, åtdragning eller kontramuttrar som det var tidigare. Jag har även kommit fram till att man likt de med större hjulager bör tillverka en plastdistans att ha i botten av navhålet så att det blir ett distinkt stopp för lagret. Som det är nu tror jag lagret kan hita lite olika botten då ytan i navet inte är direkt plan och jämn. Ihop med 0,3mm tolkstål runtom lagret som inte vill ligga kvar på sin plats under monteringen är det som att be om problem.
Får se om jag ger mig på total demontering och koplettera med bottenstopp eller som jag skiter i det och tar det i vinter.
Gav mig på mysteriet motor istället.
Eftermarknadscylindern har som vi läst om i andra trådar lite att önska angående placering portar och kolvringsöppningar.
Kombinera sedan detta med att cyllen är tillverkad efter original 40mm slag sammtidigt som de nya vevarna har 42mm slag så blir det tight om saligheten på fler än ett ställe.
Lösningen jag tog till och som ser ut att funka på just mitt exemplar av cylinder är att dels sänka cylindern ca 2mm samt vända på kolven så att övre ringens öppning hamnar bakåt. Båda ovastående justeringar ger att ringarna inte kommer lika långt ner i insuget vid BDC.
Nu får jag bara se till att inte fila ngt snett uppåt höger i insuget.
En annan sak med sänkningen av cylindern är att original spolportar har en duration på ca 131-133°. Skitbra! Om man tänker varva 10-11000rpm.
Nu kommer jag ner litegranna men inte tillräkligt om det är runt 7000rpm man siktar på. Antingen skiter man i att spol är lite hög duration på (troligast) eller så filar man på som f-n på de andra portarna. ;)
Nja, "fila för max" kan jag testa senare om jag får denna motor att funka bra. Det finns fler testobjekt att ta tag i i vinter. =)
Där är läget och vad som hänt/inte hänt senaste veckorna.

Svarva cylinderfoten med en spännande uppspänning. Många saker ivägen var det oxå. Körde 50rpm och 0,4 skärdjup och det funkade utan problem.

Resultatet av fotmodifieringen. Nöjd med den. Slipningen av cylinderkjolen är dock inte slutförd än så det ska ni inte kolla så noga på.

Mock up. Ingen framskärm. Defekt framhjulslager. Temporärt monterad motor. Ej åtdraget bakhjul. Bara positiva saker som ni hör.

Projektet fortsätter dock om än i lite lugnare tempo. Jag vill åka medans det fortfarande finns lite värme kvar i luften.
Just det, igår svängde jag in hos min lokala fartkiosk Björsners MC-teknik. Vi kollade hur skev ovan nämnda vev var. 0,015-0,02 mm slog den. Imponerande för en lågprispryl rakt ur kartong.

Killen som driver stället är bara 23år gammal men har ett imponerande lager, kunnande och bemötande av folk. Servicen är på topp så detta ställe kan rekomenderas. Att han sedan har samlat på sig en hel del delar till gammelmoppar samt har ett temperaturreglerat rum med bromsbänk gör inte saken sämre.

Re: Monark Monarped M54 - Ett troligt evighetsprojekt
Tillslut så!
Efter lång tid är nu moppen testad.
Dock är det jobb kvar med bestyckning samt 100 småsaker man upptäcker efter lite körning.
Det finns hopp om det iaf, även om jag fegade ur på rallyt i Vadstena igår när jag såg vädret samt att det dök upp lite strul under fredagskvällens testrunda.
Måste få till bestyckningen så att man kan ta tag i alla sladdar som hänger samt få på kåpan ovanför motorn.

Efter lång tid är nu moppen testad.
Dock är det jobb kvar med bestyckning samt 100 småsaker man upptäcker efter lite körning.
Det finns hopp om det iaf, även om jag fegade ur på rallyt i Vadstena igår när jag såg vädret samt att det dök upp lite strul under fredagskvällens testrunda.
Måste få till bestyckningen så att man kan ta tag i alla sladdar som hänger samt få på kåpan ovanför motorn.

Re: Monark Monarped M54 - Ett troligt evighetsprojekt
Då har Monarpeden fått bekänna färg under ca 7 mils total körning på Rock 'n roll rallyt i Hultsfred.
Förutom att 3 bultar till bakdrevet behagade försvinna (!) under resans så var det förvånansvärt lite strul.
Jag upptäckte dock allt i tid och kunde dra dit allt ordentligt igen.
Växlarna är lite spännande men för att vara en chansning på en okänd och oöppnad motor så funkar det bra.
Går skapligt gör den oxå även om där finns nga kända detaljer att finlira. Mest uppenbart är ett nytt avgassystem som inte har en krök som är ca 2x för lång mot vad den "borde". Det ska bli spännande att se hur det funkar med den tänkta pipan då resten presterar väldigt nära de teoretiska idéerna och målen.
Kul hade vi och tackar arrangören för ett trevligt arrangemang.
Förutom att 3 bultar till bakdrevet behagade försvinna (!) under resans så var det förvånansvärt lite strul.
Jag upptäckte dock allt i tid och kunde dra dit allt ordentligt igen.
Växlarna är lite spännande men för att vara en chansning på en okänd och oöppnad motor så funkar det bra.
Går skapligt gör den oxå även om där finns nga kända detaljer att finlira. Mest uppenbart är ett nytt avgassystem som inte har en krök som är ca 2x för lång mot vad den "borde". Det ska bli spännande att se hur det funkar med den tänkta pipan då resten presterar väldigt nära de teoretiska idéerna och målen.
Kul hade vi och tackar arrangören för ett trevligt arrangemang.