Sida 2 av 7

Postat: 08 maj 2013, 11:36
av Rexxy
ZiggiZ skrev:
Rexxy skrev:Jag spånade lite om det där med ramlager med 20mm axel till min R/T am6. Ytterdiametern är ju detsamma i blocket, så kulorna blir ju då mindre. Hur bra är det? Så jag skaffade en vev med större vevtapp istället! ;)

Angående koppling. Det bästa är originallameller med MHR fjädrar. Det håller på min! Som är på närmare 20hk.
Förstår inte riktigt vad du menar med att du skaffa en vev med större vevtapp??

En större axel = större lager??

Dom lager som jag har satt dit är det nog inga fel på ;) dom ska klara av 16000 rpm

Ja kopplingen :) Jo jag har sett att det är rätt många som har den lösningen så av den enkla anledningen så körde jag på Polinis lammeler och fjädrar :)
Nej, lagret blir ju mindre, då ytterdiametern är detsamma i blocket!

Original vevtapp är på 18mm har jag för mig? Veven jag skaffade hade 20mm då.

Postat: 08 maj 2013, 12:20
av ZiggiZ
Rexxy skrev:
ZiggiZ skrev:
Rexxy skrev:Jag spånade lite om det där med ramlager med 20mm axel till min R/T am6. Ytterdiametern är ju detsamma i blocket, så kulorna blir ju då mindre. Hur bra är det? Så jag skaffade en vev med större vevtapp istället! ;)

Angående koppling. Det bästa är originallameller med MHR fjädrar. Det håller på min! Som är på närmare 20hk.
Förstår inte riktigt vad du menar med att du skaffa en vev med större vevtapp??

En större axel = större lager??

Dom lager som jag har satt dit är det nog inga fel på ;) dom ska klara av 16000 rpm

Ja kopplingen :) Jo jag har sett att det är rätt många som har den lösningen så av den enkla anledningen så körde jag på Polinis lammeler och fjädrar :)
Nej, lagret blir ju mindre, då ytterdiametern är detsamma i blocket!

Original vevtapp är på 18mm har jag för mig? Veven jag skaffade hade 20mm då.
Ytterdiametern är densamma innrediamentern är större det var så jag menade. Sen så om jag inte minns helt fel så är det lagerbanan som är ändrad på dessa lager.

Orginal veven har 17mm axel med lager som har innermått på 17mm. Har du en vev som har en axel som är 20mm så bör du ju också ha lager som har innermått på 20mm precis som jag har i min motor :) eller har jag missuppfatta det hela? :P Det blir lite trångt att få in en 20mm axel i ett lager med 17mm innermått :)

Postat: 08 maj 2013, 12:46
av ZiggiZ
Först tänkte jag försöka använda mig av orginal svingen. Men det finns ingen dämpning på den och att få allting att passa kedjan, bromsar mm. Så det blev att fundera ut nått annat.

Bild

Stod och stirrade på andra mopeder tänkte de att det går kanske att sätta in två små dämpare på varsin sida :) Men..nja det blev trångt. Sen for blicken förbi Riejun. Så fastna blicken på svingen som sitter på den :) Fick modifiera om chassit lite, bort med orginal svingfästena och det främre motorfästet :)

Bild

Sen blev det ett provmontage av svingen och det bakre motorfästet :)

Bild

Postat: 09 maj 2013, 09:45
av ZiggiZ
Provade måtta in vart dämparen skulle vara nånstans och det blir där nånstans :) Har även fått hem det nya bakdäcket :D

Bild

Ena fästet till svingen och det bakre motorfästet. Första prototypen.

Bild

Så här blev det med båda fästena på plats. Var lite knepigt för när man svetsa med pinne, hade lite svårigheter att få bra snurr på MIGEN. Men efter ett tag så ville den va med i leken också :)

Bild

Håller på att måtta in var man ska placera det främre motorfästet :)

Bild

Postat: 09 maj 2013, 11:51
av Rexxy
ZiggiZ skrev: Ytterdiametern är densamma innrediamentern är större det var så jag menade. Sen så om jag inte minns helt fel så är det lagerbanan som är ändrad på dessa lager.

Orginal veven har 17mm axel med lager som har innermått på 17mm. Har du en vev som har en axel som är 20mm så bör du ju också ha lager som har innermått på 20mm precis som jag har i min motor :) eller har jag missuppfatta det hela? :P Det blir lite trångt att få in en 20mm axel i ett lager med 17mm innermått :)
VevTAPP, inte vevaxel. ;) Nedre ändan av vevstaken sitter fast i en vevtapp. Och ju större desto bättre! :)

Precis, ytterdiametern är detsamma. Men innerdiametern är större. Det betyder att kulorna blir mindre i lagret, jämfört med original. Så jag fattar inte själva idén med 20mm axel, vad gör det för nytta egentligen?

Postat: 09 maj 2013, 13:32
av P-plats.se
Grymt bygge!

Postat: 09 maj 2013, 14:09
av ZiggiZ
Rexxy skrev:
ZiggiZ skrev: Ytterdiametern är densamma innrediamentern är större det var så jag menade. Sen så om jag inte minns helt fel så är det lagerbanan som är ändrad på dessa lager.

Orginal veven har 17mm axel med lager som har innermått på 17mm. Har du en vev som har en axel som är 20mm så bör du ju också ha lager som har innermått på 20mm precis som jag har i min motor :) eller har jag missuppfatta det hela? :P Det blir lite trångt att få in en 20mm axel i ett lager med 17mm innermått :)
VevTAPP, inte vevaxel. ;) Nedre ändan av vevstaken sitter fast i en vevtapp. Och ju större desto bättre! :)

Precis, ytterdiametern är detsamma. Men innerdiametern är större. Det betyder att kulorna blir mindre i lagret, jämfört med original. Så jag fattar inte själva idén med 20mm axel, vad gör det för nytta egentligen?
Jaja nu är jag med på noterna hehe :) hade snöat in på axeln :)
Vet inte om det är nån skillnad på min vev som jag har. Men du hade väl också en Barikit vev i din AM6?

En större axel tål mer påfrestningar. Sen om det är nödvändigt eller inte i just detta bygge må ju vara. Men den kommer att hålla iaf. :) Sen vill jag minnas att det inte var nån större skillnad på kulorna i lagret.

Postat: 09 maj 2013, 14:10
av ZiggiZ
P-plats.se skrev:Grymt bygge!
Tack tack :)

Postat: 09 maj 2013, 14:17
av SachsMekarn
Detta kan bli kul... 8)

Postat: 09 maj 2013, 14:23
av ZiggiZ
Det främre motorfästet färdigt och på plats :)

Bild

Och det passade :)

Bild

Börja modifiera om svingfästet för att man skulle kunna få in motorn på plats.

Bild

Var lite tveksam när jag skulle välja avgassystem till bygget men nu när man har facit i hand så blev jag nöjd med denna :D

Bild

Postat: 09 maj 2013, 18:57
av Ovisen
Det här kan bli ballt! Ska bli skojj att se film när den e klar!! :cool2:

Postat: 09 maj 2013, 19:23
av ZiggiZ
Ovisen skrev:Det här kan bli ballt! Ska bli skojj att se film när den e klar!! :cool2:


Tackar :) jo det kommer fränt :) Ska iväg å skruva imorrn få se hur långt man hinner då :)

Postat: 09 maj 2013, 19:29
av Lasse väss
slider_score.gif

Postat: 09 maj 2013, 22:03
av Rexxy
ZiggiZ skrev:
Rexxy skrev:
ZiggiZ skrev: Ytterdiametern är densamma innrediamentern är större det var så jag menade. Sen så om jag inte minns helt fel så är det lagerbanan som är ändrad på dessa lager.

Orginal veven har 17mm axel med lager som har innermått på 17mm. Har du en vev som har en axel som är 20mm så bör du ju också ha lager som har innermått på 20mm precis som jag har i min motor :) eller har jag missuppfatta det hela? :P Det blir lite trångt att få in en 20mm axel i ett lager med 17mm innermått :)
VevTAPP, inte vevaxel. ;) Nedre ändan av vevstaken sitter fast i en vevtapp. Och ju större desto bättre! :)

Precis, ytterdiametern är detsamma. Men innerdiametern är större. Det betyder att kulorna blir mindre i lagret, jämfört med original. Så jag fattar inte själva idén med 20mm axel, vad gör det för nytta egentligen?
Jaja nu är jag med på noterna hehe :) hade snöat in på axeln :)
Vet inte om det är nån skillnad på min vev som jag har. Men du hade väl också en Barikit vev i din AM6?

En större axel tål mer påfrestningar. Sen om det är nödvändigt eller inte i just detta bygge må ju vara. Men den kommer att hålla iaf. :) Sen vill jag minnas att det inte var nån större skillnad på kulorna i lagret.
Jepp, jag har Barikit i min också. Sägs vara en av dom bästa till Am6.

Javisst, den tål mer. Men blir inte då lagret svagare? Jag mest funderar över det hela. Hur det egentligen ligger till vet jag inte. :)

Postat: 09 maj 2013, 22:25
av Choppahead
Ujj,ujj ! :lol: -"Hotroddin"- i sin linda,det som krokigt ska bli,bör böjas i tid !

Helt galet,kul å knasigt ! MER BILDER !