Bestyckningsproblem Mikuni Tm24

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Sagt och gjort nu har mikunin undersökts lite närmare.
Luftmunstycket sitter som sagt inpressat.
Bild

Mikuni har dock tänkt till i konstruktionen så det går att lossa gaveln...
Bild

...och slå ur luftmunstycket...
Bild

Bild

...så nu är det väl bara att gänga upp hålet och köpa sig några munstycken med skruvfattning.
Vid närmare undersökning så ser man att nålmunstycket liknar ett emulsionsrör, är det inte till för 4-taktare eller funkar det lika bra på 2-takt?
Fast det är ju hit som luften från luftmunstycket kommer så det är klart att konstruktionen måste vara tänkt att berika bensinen med luft redan innan den kommer upp ur nålmunstycket. Det jag inte begriper är varför detta förhållande inte är linjärt, utan förändras med varvtalet? Kan någon förklara?
Bild
Användarens profilbild
Thomas L

Inlägg av Thomas L »

Exakt varför det inte är linjärt vet jag ej då jag inte är någon förgasarguru. Så här skriver Roffe på VRM om detta:

"Varje del i förgasaren har sin givna roll i den totala funktionen.
Problemet med motorns behov av färskgas är att det inte är linjärt.
Den behöver lite tillskott av bränsle när den är kall eller går på tomgång för att magra av lite i början.
Därefter så behöver bränsle/luftkurvan vara mer balistisk på vägen upp mot max vridmoment.
Därefter så ska färskgasblandningen magra ur igen då även effektpiken är passerad.
Därför är powerjet förgasarna dom bäst lämpade för racing då dom ger ett större band av variabler när det gäller bestyckning".

Här har du felsökningsschema för förgasare från "Bra i gasen" :
http://www.braigasen.com/felsokning.htm
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Det har mest med gashastigheten att göra. Vid dubbla
gashastigheten genom förgasarn så sugs fyra gånger
så mycket bränsle genom munstycket, då behövs det
ett luftmunstycke som "bromsar" detta på höga gashastigheter.
Det finns även andra sätt att lösa detta, vissa förgasare
har en "skärm" som sticker upp ur nålmunstycket.
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Thomas L skrev:Exakt varför det inte är linjärt vet jag ej då jag inte är någon förgasarguru. Så här skriver Roffe på VRM om detta:

"Varje del i förgasaren har sin givna roll i den totala funktionen.
Problemet med motorns behov av färskgas är att det inte är linjärt.
Den behöver lite tillskott av bränsle när den är kall eller går på tomgång för att magra av lite i början.
Därefter så behöver bränsle/luftkurvan vara mer balistisk på vägen upp mot max vridmoment.
Därefter så ska färskgasblandningen magra ur igen då även effektpiken är passerad.
Därför är powerjet förgasarna dom bäst lämpade för racing då dom ger ett större band av variabler när det gäller bestyckning".

Här har du felsökningsschema för förgasare från "Bra i gasen" :
http://www.braigasen.com/felsokning.htm
Bra och mycket intressant läsning på dom sidorna, har varit och surrat runt på braigasens sidor tidigare men inte hittat till just den sidan förut, så tack för den infon.
Skunkworkz skrev:Det har mest med gashastigheten att göra. Vid dubbla
gashastigheten genom förgasarn så sugs fyra gånger
så mycket bränsle genom munstycket, då behövs det
ett luftmunstycke som "bromsar" detta på höga gashastigheter.
Det finns även andra sätt att lösa detta, vissa förgasare
har en "skärm" som sticker upp ur nålmunstycket.
Ahaa!?...är det så att luften från luftmunstycket i princip gör nålmunstycket trängre när gashastigheten ökar, genom att hålla tillbaka bensinflödet?

Jag tycker det är riktigt kul att lära sig nya saker :p
Fasen va livet skulle vara tråkigt om man redan kunde allt :)
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Nu har jag provat både med och utan luftfilter, ingen skillnad.
Luftmunstycken 0.8 och 1.0 har provats utan något nämvärt resultat, knäppt :shock:

Jaja, fick för mig att fila lite mer i cylindern då jag inte hade nåt bättre för mig. Blev ett par fula små extra boostportar och häpp nu fanns det bättre pulver på mellanregistret. Nu börjar en ny bestyckningsrunda för nu vill den ha mer soppa gick från 135 till 155 och nu känns den ganska ok, måste prova lite mer innan jag kan säga definitiv. Mer klipp blev det i alla fall :D

Bild
Användarens profilbild
Thomas L

Inlägg av Thomas L »

Tycker det ser helt ok ut, kul att du är på rätt väg.

Jag var nära att köpa begagnad en TM 24 för ett tag sedan men ändrade mig och beställde en VM 24. Fick ett mejl att farbrorn som hade sidan hade dött. Jag mejlade istället topham som är mikunis återförsäljare i Tyskland och meddelade dem mitt intresse för en VM 24. Fem minuters googlande senare såg jag att Polini kommit med en ny förgasare som fått mycket bra kritik.

Jag beställde en sådan för några timmar sedan och betalade via money bank transfer. Efter att jag gjort detta fick jag ett mejl att att denna nya Polini CP 23mm lättviktsförgasare med nydesignad koaxial genomströmning var slutsåld. Har dock varit i kontakt med företaget och de har nu beställt fler. Mycket krångel för en förgasare...men den som väntar på något gott...

Vad tror du om denna Blyfot? http://www.tuningmatters.com/2012/10/26 ... -and-more/
Användarens profilbild
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Fula skulle jag inte säga utan tvärtom.

Detdär var ju jättekreativt och snyggt utfört dessutom. Kul att det verkar ge resultat oxå. thumb_up

Ska lägga detta på minnet om det blir läge att ta till ngn dag i framtiden.
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Tja, pilligt var det och det höll på att gå åt skogen ett par ggr.
Nicasil är fruktasvärt känsligt och flisar lätt, man måste köra med högt vartal och med verktyg som är ganska fina, trångt är det med. Dock tror jag att dom blev så bra jag kan prestera med min dremel, vinklarna uppåt är samma som den som sitt orginal i mitten på insugskanalen. Förstås så är det ju reed på denna cylinder, annars skulle det inte fungera. Det finns 2 stora hål i nerkant på kolven och dom tittar fram när den är i sitt övre läge och jag tyckte att det var dumt att arean på dessa överstiger den lilla boosten i mitten så lusten att utforska tog över :D Det borde vara mer kolvringsvänligt än att förstora den i mitten tänkte jag.

Ang. Polini så är det väl rätt troligt att de vet vad de håller på med men jag har sneglat åt ett annat håll. En Tillotson 24 skulle väl inte sitta fel. Då blir det väl som en motorsågsförgasare dvs. ställbar låg och högfart om jag är rätt informerad.
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

blyfot skrev:Tja, pilligt var det och det höll på att gå åt skogen ett par ggr.
Nicasil är fruktasvärt känsligt och flisar lätt, man måste köra med högt vartal och med verktyg som är ganska fina, trångt är det med. Dock tror jag att dom blev så bra jag kan prestera med min dremel, vinklarna uppåt är samma som den som sitt orginal i mitten på insugskanalen. Förstås så är det ju reed på denna cylinder, annars skulle det inte fungera. Det finns 2 stora hål i nerkant på kolven och dom tittar fram när den är i sitt övre läge och jag tyckte att det var dumt att arean på dessa överstiger den lilla boosten i mitten så lusten att utforska tog över :D Det borde vara mer kolvringsvänligt än att förstora den i mitten tänkte jag.

Ang. Polini så är det väl rätt troligt att de vet vad de håller på med men jag har sneglat åt ett annat håll. En Tillotson 24 skulle väl inte sitta fel. Då blir det väl som en motorsågsförgasare dvs. ställbar låg och högfart om jag är rätt informerad.
Beror MYCKET på kvalitén av nicasilet/cylindern också. Vissa cylindrar flagnar så fort man bara tittar på det, andra kan man vara hur okänslig som helst med utan problem.
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

blyfot skrev: En Tillotson 24 skulle väl inte sitta fel.
Har en till övers med lite tillbehör om det är intressant? :wink:

Edit: Först till kvarn som man brukar säga - nu är den såld!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

fatchance skrev:

Om Blyfot som var före i kön VILL köpa den av dig är det OK. Annars hämtar jag den i helgen enligt ÖK.
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

fatchance skrev:

Du har PM
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Tja, nu sitter det en Tillotson på moppen, det vart en del slöjdande innan det blev tätt överallt och vakumslangen monterats. Jag borrade hål i insuget framför reedventilen, det var enklast.
Bild
Förgasaren har jag gått igenom och kollat allt, t.o.m mätt pop of värdet och det var ok.
Nu till justeringen. Jag satte den på 1 1/2 varv på lågfart och 1 1/8 dels varv på högfart och kickade lätt igång den med handen framför luftintaget. Efter varmkörning så fick jag skuva in lågfarten 1/4 varv för att den inte skulle sura ner sig på tomgång. Högfarten justerades så jag fick den att varva ur max.
På med hjälmen och iväg, hmm, fick smyga iväg för den dör från halvgas och uppåt dock går den bra på tomgång. Ut med lågfarten 1/8 och högfarten 1/8 del, nu gick den på fullgas när man väl kom över 6000rpm, hoppla den gick riktigt bra på fullt, dock lite surt på tomgång, fick höja tomgångsskruven och gasresponsen försämrades. Ut med högfarten lite till, häpp nu dör den helt när man släpper gasen?? Man måste hålla den vid liv, den går snålt på stängt spjäll.
Hur kan det komma sig att den går snålare på lågfarten när jag ökar högfarten?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag har också sneglat på någon form av gokartförgasare. vingskruvarna på munstyckena antyder att det där är en sån. kommer med intresse att föja det här. men har en fråga. vilken halsring sitter det i den förgasaren? har sett att det finns en racevariant med 23,5 mm hals i 24 mm förgasare. misstänker att just den är svår att få att fungera på låga varv.

erlan
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

erlan skrev:jag har också sneglat på någon form av gokartförgasare. vingskruvarna på munstyckena antyder att det där är en sån. kommer med intresse att föja det här. men har en fråga. vilken halsring sitter det i den förgasaren? har sett att det finns en racevariant med 23,5 mm hals i 24 mm förgasare. misstänker att just den är svår att få att fungera på låga varv.

erlan
Det är en HL-360 A och det är en gokartförgasare som du säger men den har 27mm vid insuget och 24mm bakom spjället.

Den går bra på låga varv och med lite trottelöppning klarar man sig nätt och jämnt upp till lite mer varv där den drar jättebra. Det jag inte fattar är varför den blir snål på lågfarten när jag ökar högfarten. Jag tycker att om man ställt in lågfarten så borde man inte behöva röra den mer utan bara ställa resten med högfarten. Om jag ska få den att gå på mellanvarv så får jag istället öka lågfarten fast då surar den ihjäl sig på tomgång. Detta är första bekanskapen med denna typ av förgasare (om man undantar alla motorsågar som jag skruvat med) så det är fullt möjligt att jag inte fattar hur man ska justera in den och då tar jag gärna emot tips :)
Skriv svar