Sida 2 av 104

Postat: 02 jul 2013, 08:36
av tompas11
Är det inte bättre att använda lacknafta eller varför inte diesel i stället för bensin? Tror att det löser upp skiten bättre än bensin. Som avslutning i rengöringen kan man använda förtunning/thinner för att få det riktigt rent. En annan lösning är att köra grejorna i en karuselltvätt/hetvattentvätt, men det är det ju inte alla som har tillgång till.

Minns hur det var på förgasartiden, då gjorde man rent förgasare med förtunning/thinner. Det var mycket effektivt, alla föroreningar och all ingrodd smuts försvann och förgasaren blev som ny. Viktigt var förstås att man hade god luftväxling för ångorna var inte nyttiga.

Postat: 02 jul 2013, 14:23
av erlan
prova att koka delarn i vanligt vatten, gärn med diskmedel i.
kanske häng dom i nåt typ ett medspö så du kan röra lite på dom i vattnet, och fiska upp dom medan dom är heta så vattnet dunstar utan att rosta.
börja med kedjehjulet på trampaxeln, det med frihjulet i. får du inte det att funka så kanske det är lika bra att kolla efter en kpl växellåda.

erlan

Postat: 02 jul 2013, 14:26
av erlan
tompas11 skrev:Är det inte bättre att använda lacknafta eller varför inte diesel i stället för bensin? Tror att det löser upp skiten bättre än bensin. Som avslutning i rengöringen kan man använda förtunning/thinner för att få det riktigt rent. En annan lösning är att köra grejorna i en karuselltvätt/hetvattentvätt, men det är det ju inte alla som har tillgång till.

Minns hur det var på förgasartiden, då gjorde man rent förgasare med förtunning/thinner. Det var mycket effektivt, alla föroreningar och all ingrodd smuts försvann och förgasaren blev som ny. Viktigt var förstås att man hade god luftväxling för ångorna var inte nyttiga.
56:an har väl tvättat för mycket prylar i såna saker, så han tål dom inte så bra längre.

erlan

Postat: 02 jul 2013, 15:00
av tompas11
erlan skrev:56:an har väl tvättat för mycket prylar i såna saker, så han tål dom inte så bra längre.
Ja vem har inte gjort det...

Postat: 03 jul 2013, 00:14
av 56:an
.........

Postat: 03 jul 2013, 06:59
av OutbackJack
56:an skrev:.

Men varför har cyllen koksat igen på bara ett år? Förvisso kör han mycket men ändå, bara ett år...
Han kör väl på modern 2-t-olja men använder fortfarande 4% inblandn?
Eller, han kör med 5% inblandn och använder gräsklipparens SAE30 ??? :roll:

Och du, ta det för h-e lugnt med dom där ångorna.. :shock: :shock:
Exhustrun var kemist inom bl a olja och där fick jag lära mig en del om "lösningsmedel" många av dem är mycket skadligare än man tror och det bara efter kort exponering..
Fixa nåt enkelt utsug!

Postat: 03 jul 2013, 08:43
av HSE
Bensin är inte strikt kemiskt definierat utan är ett handelsnamn för ett petroleumdestillat som består av över 500 olika kolväten. Alla dessa kolväten kan indelas i grupper där de vanligaste och en typisk sammansättning är:
n-paraffiner (15%)
iso-paraffiner (30%)
cycloparaffiner (12%)
aromater (35%)
olefiner (8%).

Postat: 03 jul 2013, 11:14
av Puchen
Tror du ska tipsa han om Castrols röda 2T-olja. Jag kör med 4% av den till min gilera, lyfte av toppen häromveckan, ingen tendnes alls till igensotning. Ryker knappt någonting heller av den oljan.

Postat: 04 jul 2013, 00:19
av 56:an
........

Postat: 04 jul 2013, 15:41
av erlan
ja där har nog någon listig mekaniker varit framme. synd att han hade lite otur när han tänkte. även i den vevstaken till ilo som har nållager orginal så sitter det bussning. så det är ganska uppenbart att det inte är ilo orginal.
det där vevpartiet med dåligt vevstakslager? om axeltapparna med lagerlägen, konor och gängor är fina så är jag intreserad.

erlan

Postat: 04 jul 2013, 17:18
av 56:an
.........

Postat: 04 jul 2013, 18:30
av erlan
om inte bussningen skulle hålla i den vevstaken så kan jag tipsa om att ilo orginalstakar har lös lagerbana till vevstakslagret. jag har en stake med lagret urpressat och en stake med fin lagerbana i. men tappen och rullarna har likheter med en tvättbräda.
Jlomotorn måste varit fruktansvärt dyr att tillverka. eller rättare sagt, det måste gått åt väldigt mycket tid till att tillverka den. hur dyr arbetskraften var i 50-talets tyskland har jag ingen aning om.

erlan

Postat: 04 jul 2013, 18:55
av 56:an
..........

Postat: 04 jul 2013, 19:31
av pangerva
Ytorna där P-boxarna löper är ju inte strålande.

Kom precis på att jag har en delad vev (där primärdrevsaxeln är något krökt men svänghjulsaxeln är rak. Tror den är bra på ytorna.
Kan kolla i helgen.

Semestern börjar ju i morgon :sol: :sol: :sol: :sol: :sol:
Fem solar av fem möjliga här på Solsidan. :D

Postat: 04 jul 2013, 19:33
av erlan
jag satt och tittade på tätningsytan som packboxen går mot.
men det ser ju du bättre om den ytan kan antas vara fin nog.

staken ser grov ut i smidet för att vara ilo orginal. men man hade väl fler underleverantörer.

är det tid som fattas för att du ska få ihop nån moppe åy dig själv?
eller letar du delar?

erlan