Sida 2 av 5

Postat: 19 jun 2013, 16:04
av erlan
en trave hockypuckar i bakvangsstagen fick dom väl att tåla en hel del effekt.
men overdrivelådorna var väl kända för att när det blev lite mer effekt i bilen.
speciellt om man kombinerade den med den vanliga bakaxeln. (4,10:1 mot overdrivens 4,56:1 om jag minns rätt ) däremot känner jag en som hade stans första weber45or, med passande trim, i en amazon, vanliga axeln, och en förstärkt overdrive. den bilen var elakt snabb för sin tid.

vad beträffar blyfri bensin i en gammal B18 så nog håller det några tusen mil alltid. det märks när man får öka ventilspelet på avgasventilerna titt som tätt.
tips: limma fast ventilkåpspackningen i kåpan med oljebeständigt kontaktlim eller liknande så kan man ta bort och sätta dit den fler gånger innan den behöver bytas.

erlan

Postat: 19 jun 2013, 17:13
av 56:an
erlan skrev:....det märks när man får öka ventilspelet på avgasventilerna titt som tätt.
erlan
Helt rätt :thumb:

För nu får man tänka om och tänka logiskt och inte bara gå på rutin att spelen så gott som alltid blev större som det var då för längesen.

Postat: 19 jun 2013, 22:49
av erlan
för den som är intreserad så kan ju nämnas att SVIS Svenska Volvöklubar I Samarbete säljer toppar konverterade och renoverade till volvos orginalspec till sina medlemmar.

erlan

Postat: 20 jun 2013, 14:26
av zappafan
Köpte rätt mycket grejor därifrån (VP autoparts) i början på 2000 så då sa dom ,du får 20% på grejorna thumb_up & det verkar ligga kvar än idag, fast jag tycker dom var enklare att ha göra med förr, då kunde man ringa å säga man behövde tex. torkarblad, vipps låg det i postlådan med ett inbetalningskort & skickat som billigt brev,tror jag inte dom gör nuförtiden... :sorry:

Postat: 21 jun 2013, 08:10
av Lasse väss
Var det inte på Amazoner man fick bygga om bakaxelupphängningen på, så att den "satt sig" ist för att resa upp aschlet vid axeleration :roll:

Fin bil i allafall :wink:

Postat: 21 jun 2013, 16:40
av zappafan
Upptäckte det är den bättre/kraftigare Overdrivelådan (Typ J ) som sitter i.... mefipallina_yahoo.gif slider_cheers.gif

Typ D
Bild
Typ J
Bild

Postat: 23 jul 2013, 15:12
av zappafan
Sådärja nybesiktad & godkänd thumb_up (nu fattas det bara 200 hk..)
Bild
& en gammal kultdekal som hängt med bilen...
Bild

Postat: 23 jul 2013, 15:29
av 56:an
Den ser fin ut thumb_up

Bortsett fälgarna och kromlisterna på framskärmarna är den som min bil :shock:

Men några 200 hk vill jag inte ha :wink:

Det räcker med 68 eller kanske 6-8 :lol:

Postat: 23 jul 2013, 23:43
av pangerva
Ronwill Speedshop i Stockholm (på söder)

Postat: 24 jul 2013, 00:00
av Oaken
Härlig bil slider_score.gif

Postat: 28 jul 2013, 18:22
av zappafan
Skulle in till Umeå för att grilla lite med några polare, tog Amazon å körde gamla Riks 13.. :D
Bild
Ja fy tusan, vridmomentet i en B18 är inte att förringa :lol: ,fick för sig att kolla om man orka dra en liten Burnis med Amazon, gick väl sådär för att utrycka sig lindrigt.. :whistle2: verkade vilja diffa (brukar inte va så bra på en odiffad axel..) hursomhelst testa man tre ggr, sen hade man tydligen sett till att motorkuddarna ville ta pension (bägge) har man inte jobb ser man till att skaffa sig... :roll:
Bild
bara att inhandla två nya då.. :|
Bild

Postat: 28 jul 2013, 18:46
av erlan
förstärkning steg 1: motorkuddar till volvo B20
förstärkning steg 2: förstärkta motorkuddar ford escort RS2000, den bakhjulsdrivna modellen.

erlan

Postat: 30 jul 2013, 21:40
av 56:an
full tank..... :?
  • :wink:

Postat: 30 jul 2013, 21:54
av zappafan
56:an skrev:full tank..... :?
  • :wink:
45 liter 8) , det är lite jämfört med Le mans'ens 81 liter.. :close_call:

Postat: 30 jul 2013, 22:40
av Raketsport
Hade en Dodge Van som rymde 120 l, bara till att ha fulltank på vintrarna för att få lite vikt över bakhjulen.

( så där går det då man ska spänna sig Zappa :wink: )