vad är det för puch jag köpt? ms50l?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

är den nysåld i utlandet och papper saknas så spelar det inte någon större roll om du lackar den i orginalfärg rent värdemässigt. och eftersom den har kick så avslöjar den sig själv som en mokick (40kmh moppe) om den är tysk. och hade då räknats som lätt mc i sverige när den var ny. så hur du än vänder och vrider på den blir det alldrig rätt. skaffar du en svensk typskylt och stryper den så är den i alla fall inte orginal. och renoverar du den med t,ex tysk cylinder så blir den inte laglig att köra med.

erlan
PUCH-60

Inlägg av PUCH-60 »

Gör den som du vill ha den, det är du som bestämmer, det är
din moppe skit i vad andra tycker,det blir bra hur du än gör slider_cheers.gif
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

Alfredsson skrev:Jag vill ju först och främst veta årsmodell så jag kan se vilka färgalternativ jag har. Jag vill ju gärna ha en vallmoröd.
Lacka den vallmoröd, kör och ha skoj! :)

Den går säkert att få i ett skick liknande originalutseendet ändå, så du blir nöjd.
De flesta av de delarna som du redan har, kanske satt på mopeden när den lämnade fabriken.
Extra roligt i så fall.

Det har då ingen av mina mopeder, garanterat... :wink:
Arnemo

Inlägg av Arnemo »

http://members.chello.nl/rb0/nrs.htm

Du har ihvertfall en -56 MS, MS50L eller MS50V går ikke frem av listen. Vet ikke hva som er forskjellen på L og V?
Selv ville jeg lakkert den i originalfargen, men det er din moped. Vil du ha den rød, lakkerer du den rød!
Användarens profilbild
Alfredsson

Inlägg av Alfredsson »

Det som förbryllar mig med ram och motornumber är motorn. Den har kick och två växlad hand växel. Det stämmer liksom inte in med årtalet 56. Och tittar man på årtalet 65 som tydligen stämmer med en tysk lista då kan kag inte hitta nån modell som stämmer överens där heller. Jag vill gärna lacka i någon orginal kulör. Jag fick med en tank av den större modellen också så det bästa kanske är att göra den som någon av de svenska i 65 årgången. Jag gav ju bara 1000:- för objektet så det har ju inte kostat mig stora summor. Så jag känner att jag kan spendera en hel del för att få det så "rätt " som möjligt. Jag är ganska pedant när det gäller att hålla sig till orginal
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det är inte så att det går att bygga om en trampmotor till kick.
man får ju liksom intrycket att dom tidiga kickmotorerna är nära besläktade med trampmotorerna. vill minnas att även treväxlade pungmotorn kickades framåt.

erlan
Användarens profilbild
Alfredsson

Inlägg av Alfredsson »

erlan skrev:det är inte så att det går att bygga om en trampmotor till kick.
man får ju liksom intrycket att dom tidiga kickmotorerna är nära besläktade med trampmotorerna. vill minnas att även treväxlade pungmotorn kickades framåt.

erlan
jag tror du har rätt och jag tror det löser mina problem.

om jag konverterar till trampmotor, ser ut på sprägskiss som om jag bara behöver byta ut kickaxeln mot en tramp dito.

då har jag en motor med motornummer som stämmer med 1956 utförande i sverige. då behöver jag bara ersätta stötdämpare och pakethållare så stämmer även resten. Och jag kan lacka rött :D
Skriv svar