Sida 2 av 4

Postat: 27 jun 2013, 20:45
av G-son
mopedus skrev: Bild
Den ljusgrå vertikala randen är aluminium från kolven som smetats fast i cylindern, antagligen har du en sån rand för varje nypmärke på kolven. Är det kvar aluminium i cylindern när man stoppar i en ny kolv kommer den nya kolven nypa mot de aluminiumresterna.

Postat: 27 jun 2013, 21:35
av 56:an
mopedus skrev:Ok. Då är det troligen cyllen som är färdig? Om jag mäter den med ett bladmått, hur stort ska spelet vara då?
När du mäter kommer du förmodligen att få olika mått beroende på var någonstans i cylinder du mäter, om du nu inte har en ny, eller en cylinder som gått lite.

Men tiden blir cylinderloppet ovalt eftersom det uppstår sidotryck från vevstaken. Cylindern slits också mer i ovankanten där den vänder. Värmen är då hög och det fälls ut gaser som är aggressiva mot materialet.

Den cylinder du visar upp hade jag aldrig kört med som den är. Kanske den borde borras men sånt kostar pengar så jag hade därför honat ur den, antingen med verktyg eller med fingrarna och smärgelduk. När jag hade uppfattat ytan som acceptabel hade jag sedan stoppat i en kolv om mätt spelet här och där med ett bladmått.

Spelet som rekommenderas brukar vara runt 0,05 mm men på så här gamla grejer och svårt att få tag bitar och det inte får kosta skjortan så får man se lite mellan fingrarna och acceptera att det inte är nytt men det ska ändå funka. Och då tror jag man kan låta spelet vara så där nånting mellan 0,05 - 0,15 mm.

Det är långt mycket sämre med en repad och skuren yta än slät slipyta och lite glappt i cyllen enligt mej. :wink:

Postat: 27 jun 2013, 22:18
av mopedus
Jag har en polare som har ett honingsverktyg. Jag ska låna det eller be honom att hjälpa mig. Får jag bara bort resterna av aluminiumet så ska jag sen mäta så får vi se hur stort spelet är.

Och sen får vi hålla tummarna o hoppas på att det funkar när den nya kolven åker i. ;-) Kolv från Rösebackens som hette FFI om jag inte minns fel. Dom trodde det var det märket som användes orginal.

Tackar er alla för all hjälp och tips. :-)

Postat: 28 jun 2013, 04:24
av erlan
är det en gjutjärnscylinder kan du lägga den i kaustiksoda så får du bort aluminiumet. hade du honat cylindern när du böt kolv? gjorde du inte det så är det svårt att få kolvringarna täta. även om jag anser att det inte är lika känsligt som på en fyrtaktare så behöver den hårda ytan bort.

erlan

Postat: 28 jun 2013, 04:39
av Coolvette
För 20 år sedan borrade Ebbe Parnestål på EBOS i Malmö en cylinder till mig, det var en Husqvarna 390-cylinder.

När jag hämtade den sa han att den var honad med ytterligare några hundradelars spel jämfört med vad kolvtillerkaren rekommenderat och han var ändå tveksam till det lilla spelet.

Han sa då att om motorn visade tendenser till att nypa så skulle jag ta av kolven och våtslipa bort nypmärkena på kolven eftersom dom uppstår just där det är som trängst.

Precis det hände och jag följde Ebbes råd och det fungerade.
Nu minns jag inte kornstorleken men det var nog 1200-pappaer eller något sådant, våtslip i allafall.

Postat: 28 jun 2013, 07:31
av mopedus
erlan skrev:är det en gjutjärnscylinder kan du lägga den i kaustiksoda så får du bort aluminiumet. hade du honat cylindern när du böt kolv? gjorde du inte det så är det svårt att få kolvringarna täta. även om jag anser att det inte är lika känsligt som på en fyrtaktare så behöver den hårda ytan bort.

erlan
Nej det gjorde jag inte. Jag petade bara i en ny. Dumt så här i efterhand.... Vilken blandning på sodan ska det vara?

Postat: 28 jun 2013, 07:33
av mopedus
Coolvette skrev:För 20 år sedan borrade Ebbe Parnestål på EBOS i Malmö en cylinder till mig, det var en Husqvarna 390-cylinder.

När jag hämtade den sa han att den var honad med ytterligare några hundradelars spel jämfört med vad kolvtillerkaren rekommenderat och han var ändå tveksam till det lilla spelet.

Han sa då att om motorn visade tendenser till att nypa så skulle jag ta av kolven och våtslipa bort nypmärkena på kolven eftersom dom uppstår just där det är som trängst.

Precis det hände och jag följde Ebbes råd och det fungerade.
Nu minns jag inte kornstorleken men det var nog 1200-pappaer eller något sådant, våtslip i allafall.
Tackar för de tipset. :-)

Hur stora nyp var det fråga om? Som på mina bilder eller mindre? Gissar på mindre..

Postat: 28 jun 2013, 09:57
av erlan
mopedus skrev:
erlan skrev:är det en gjutjärnscylinder kan du lägga den i kaustiksoda så får du bort aluminiumet. hade du honat cylindern när du böt kolv? gjorde du inte det så är det svårt att få kolvringarna täta. även om jag anser att det inte är lika känsligt som på en fyrtaktare så behöver den hårda ytan bort.

erlan
Nej det gjorde jag inte. Jag petade bara i en ny. Dumt så här i efterhand.... Vilken blandning på sodan ska det vara?
jag vill nog rekomendera så svag blandning man har tålamod till.
som exempel så frätte jag bort en flintakolv som rostat fast något fruktansvärt. då lade jag cylindern i en gammaldags enkilos kaffeburk, och hällde på en hel burk kaustiksoda, sedan hällde jag på kokande vatten. se upp för reaktionen blir våldsam. en gång fick jag upprepa proceduren, sen var kolven borta. kanske hade gått att knacka bort den efter att första omgången hade neutraloserats?, men eftersom jag redan pressat sönder kolvtoppen så valde jag att fräta bort hela kolven.
skulle gissa att 1/5 burk soda räcker för att fräta bort nypmärken.

erlan

Postat: 28 jun 2013, 11:23
av 56:an
Hur mycket är det i en burk kaukstiksoda?

Jag skulle nog försiktigt hälla sodan i det heta vattnet istället för tvärtom. Reaktionen bör inte bli så våldsam då.

Skyddskläder JA, särskilt skyddsglasögon och gummihandskar och gärna ett regnställ :idea:

Postat: 28 jun 2013, 11:27
av mopedus
Läste att man kan blanda sodan med tapetklistrer och kleta på insidan av loppet. Då går det ju åt mindre med soda och starkt blir det.

Eller är det just fräsreaktionen man är ute efter??

Postat: 28 jun 2013, 13:54
av mopedus
Nu är det tvättat med soda och honat. Ser värre ut på bilden. Känns inget när man känner efter. Får se hur det går. ;-)

Bild

Postat: 28 jun 2013, 14:33
av mopedus
När man mäter kolvspelet med bladmått, mäter man under eller över ringarna då?
Resultatet skiljer sig en hel del på vart man mäter.

Testade att mäta på gammelkolven

Postat: 28 jun 2013, 15:15
av Conrad Engström
Pekpinne eller som det skall vara.
Honingsreporna skall korsa varandra 45 grader, detta för att oljan skall bytas i reporna.
Sedan skrev du att du kör mad 2% olja och det är för lite 4 skall du ha.

En motor som har bra kylning och nikacil i cylidrloppet dessutom nållager i kolvbulten, kan ha 2 %.
Sotbildningen under kolvringarna kan minska med mera olja, oljan tätar!
Hur du sedan gör är upp till dig.

Postat: 28 jun 2013, 15:54
av mopedus
Conrad Engström skrev:Pekpinne eller som det skall vara.
Honingsreporna skall korsa varandra 45 grader, detta för att oljan skall bytas i reporna.
Sedan skrev du att du kör mad 2% olja och det är för lite 4 skall du ha.

En motor som har bra kylning och nikacil i cylidrloppet dessutom nållager i kolvbulten, kan ha 2 %.
Sotbildningen under kolvringarna kan minska med mera olja, oljan tätar!
Hur du sedan gör är upp till dig.
Ock ock. Det är mycket att tänka på vad det verkar. :-) Och jag är tacksam för alla tips. Då får jag pytsa i mer olja i soppan då. Hur ska man hona så det korsar sig då? Med nått speciellt verktyg? Polarn honade med en grej för bromscylindrar. Eller kan man fula dit lite"snerepor" med fin smärgelduk?

Postat: 28 jun 2013, 15:54
av 56:an
Nu tycker jag cyllen ser bra ut thumb_up

Se till att den är riktigt urtvättad bara så du inte har slipkorn som gömmer sig nånstans :idea:

Jag har försökt och få såna där korsrepor men tycker det är näst intill omöjligt. I så fall får man köra väldigt sakta och var blixtsnabb fram och tillbaka men det går inte för hand vid ändlägena.