Cylinderfråga Husqvarna D-motor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Hakan skrev:Det jag fick fram var att porten öppnar vid 105gr och stänger vid 251gr, mätt med 0,1mm bladmått i ovankant på avgasporten.
251-105=146gr, om jag fattat rätt ?

Hmm använder jag Rexxys program får jag fram 151gr .
Nu gör jag något galet :lol:
Skillnaden 151/146 är ju nästan obetydlig och kan t.ex. bero på att du inte har tagit hänsyn till däckhöjden eller har någon annan inparameter fel som t.ex. slagläng eller längd på vevstaken.

Jag fick ju 155 grader när jag helt enkelt chansade på att D-motorn har ungefär samma geometri som E-motorn.
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Micke S skrev:
Skunkworkz skrev:Glöm det där med duration = visst varvtal, det är
tid/area som betyder något.
Duration är ju ett mått på tiden som porten är öppen även om det anges i grader. T.ex. betyder 180 grader betyder att porten är öppen halva tiden.

Det är lättare att mäta och räkna med grader än tid eftersom durationen är oberoende av varvtalet än att t.ex. mäta upp att porten är öppen X antal ms vid 10 000 RPM.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Du missförstod mig. Jag menade att det inte är så att en viss duration
är "avstämt" till ett visst varvtal, arean på porten har stor betydelse också.
Sedan spelar motorstorlek också in. Jämför med 4t man behöver längre
duration på en 2v än 4v, stor motor kontra liten motor för samma varvtal.
Användarens profilbild
Hakan

Inlägg av Hakan »

Micke S skrev:
Hakan skrev:Det jag fick fram var att porten öppnar vid 105gr och stänger vid 251gr, mätt med 0,1mm bladmått i ovankant på avgasporten.
251-105=146gr, om jag fattat rätt ?

Hmm använder jag Rexxys program får jag fram 151gr .
Nu gör jag något galet :lol:
Skillnaden 151/146 är ju nästan obetydlig och kan t.ex. bero på att du inte har tagit hänsyn till däckhöjden eller har någon annan inparameter fel som t.ex. slagläng eller längd på vevstaken.

Jag fick ju 155 grader när jag helt enkelt chansade på att D-motorn har ungefär samma geometri som E-motorn.
Ja det var minsann ingen dålig gissning :)
Mja jag fick nog till alla parametrar så det var då jag fick 151gr, 146gr var med gradskiva och indikatorklocka. Kan iofs vara lite skit bakom spakarna.

Jag återkommer med ev hisnande fartupplevelser, ska bara få hem de sista delarna från Brattis. Ska sitta på en nybyggd/renoverad motor, vill inte busa med originalmotorn.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

när började man med dispens för 1,5 hk på invalidmopeder?
jag har en flintamotor från en norsjö-shopper. tror jag. trehandväxel, dragstart, främre,nedre motorfäste. där satt en cylinder som alldrig haft nån plugg. den har ett insug som är 13mm i diameter hela vägen.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Skunkworkz skrev:
Micke S skrev:
Duration är ju ett mått på tiden som porten är öppen även om det anges i grader. T.ex. betyder 180 grader betyder att porten är öppen halva tiden.

Det är lättare att mäta och räkna med grader än tid eftersom durationen är oberoende av varvtalet än att t.ex. mäta upp att porten är öppen X antal ms vid 10 000 RPM.

Nej jag misstförstod inte att man "ska glömma duration kontra varvtal" och håller inte alls med om att man ska bortse från en så grundläggande egenskap.

Det stämmer att en större maskin klarar/kräver mer duration. Vet inte varför men gissar utan att tänka att det beror på att fördröjningar blir större med en större maskin p.g.a. längre kanalvägar.

4V i.s.f. 2V är detsamma som mer lyfthöjd och påverkar inte durationskravet mer än marginellt även om det såklart finns randfenomen till fördel 4V.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Hakan skrev: Jag återkommer med ev hisnande fartupplevelser, ska bara få hem de sista delarna från Brattis. Ska sitta på en nybyggd/renoverad motor, vill inte busa med originalmotorn.
Kul, ser fram mot resultatet och hoppas det lirar bra ! :D
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

Med en Bing 15 tippar jag på 55 km/h, får du upp den i 60 får du vara glad. :lol:
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

Med en Bing 15 tippar jag på 55 km/h, får du upp den i 60 får du vara glad. :lol:
Användarens profilbild
Hakan

Inlägg av Hakan »

bryggaren skrev:Med en Bing 15 tippar jag på 55 km/h, får du upp den i 60 får du vara glad. :lol:
En 15mm är på väg hem, mitt önskemål är 50 knyck i.a.f. annars får vi börja fundera. :roll:
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Micke S skrev:
Skunkworkz skrev:
Micke S skrev:

Nej jag misstförstod inte att man "ska glömma duration kontra varvtal" och håller inte alls med om att man ska bortse från en så grundläggande egenskap.

Det stämmer att en större maskin klarar/kräver mer duration. Vet inte varför men gissar utan att tänka att det beror på att fördröjningar blir större med en större maskin p.g.a. längre kanalvägar.

4V i.s.f. 2V är detsamma som mer lyfthöjd och påverkar inte durationskravet mer än marginellt även om det såklart finns randfenomen till fördel 4V.
Tja, det finns många sätt att flå en katt. Vi har väl inte samma uppfattning hur
man optimerar/trimmar en motor.
Användarens profilbild
Hakan

Inlägg av Hakan »

Jahap motorn på plats och provkörd med ILO 15mm Kina Bing, funkade apskit. Går inte att få vettig tomgång med den gasaren, testat med olika nållägen , munstycken både fasta och ställbara. Får jag den att gå på tomgång går den inte på fullvarv , och får jag den gå på fullvarv ingen tomgång.
Så original förgasaren åkte på , 12mm Bing, funkar bra .
Motorn går riktigt fint ,men....ingen fartraket . 46km/h på GPS thats it.Drevat upp fram från 10 kugg till 12 kugg , känns stark så det räcker.

Om jag skall testa vidare med 15mm gasaren får jag nog hitta på något med avgassystemet , just nu original.

En intressant sak är att denna motorn går betydligt tystare än originalmotorn som även den är nyrenoverad, men med lagersats från brattis som inte var SKF lager till växllådan. Den jag kör med nu är SKF C3 lager överallt. Tror jag river den motorn igen och byter alla lager i växellådan till SKF C3.

Tillpassning av ILO 15mm Kina Bing
Bild
Ca 0,10mm tillgodo på växelarmen
Bild
NOS koppling , vilken skillnad.
Bild
Nytt drev 12 kugg
Bild
Tändinställning, jag vet överkurs med indikatorklocka .
Bild
Fältbryt 11mm ger 0,4mm på brytaren, man tackar.
Bild
Färdig äggamotor, japp den är blästrad och lackad, 2K sidenmatt klarlack.
Inte sprayburk här inte.
Bild
Luftfilter är provisoriskt monterat med vulktejp. Testing tesing,tur var det det åkte bort sen ändå när originalförgasaren fick tjänstgöring igen.
Bild
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Jag håller också på med en äggmotor, ja en hel moped för den delen, men inte åt mig själv tyvärr. Det blir dock en del redovisning här på forumet har jag tänkt efter provkörningen och den börjar närma sig nu. Skulle varit ut och grejat nu men har sovit nån timma. Det är nåt med vädret idag som gör mig konstig.
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

Kinabingarna lämnar ibland lite övrigt att önska. Provade en likadan och den var också helt hopplös. Nål och nålmunstycke verkar inte passa ihop,hur man än ställer nålen blir det för fett.Kanske att nålmunstycke från originalbing passar.
Användarens profilbild
Hakan

Inlägg av Hakan »

ilo55cc skrev:Kinabingarna lämnar ibland lite övrigt att önska. Provade en likadan och den var också helt hopplös. Nål och nålmunstycke verkar inte passa ihop,hur man än ställer nålen blir det för fett.Kanske att nålmunstycke från originalbing passar.
Kollade faktiskt på detta med nålmunstycket och hade samma tanke att jag borde nog prova med ett mindre , typ original Bing , dom ser likadana ut men det i ILO är märkt 2,32 eller om det var 2,22, original är 2,15.

Det märkliga är att skruvade jag in det ställbara för snålare blandning ökade tomgången, men då dör den på fullgas. Skruvade jag ut det ställbara för fetare blandning fick jag fullgasegenskaper men ingen möjlighet att ställa tomgång. :?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

låter som nålen är feltillverkad med för lite kona.
diskutera saken med den som sålt förgasaren först.
om dom inte accepterar reklamation eller har lösning, så prova
att ändra nålen, eller testa annan nål.

erlan
Skriv svar