Sida 2 av 3

Postat: 13 aug 2013, 11:15
av Raketsport
Använder Loctite 5208. Riktigt bra

Postat: 13 aug 2013, 11:26
av Hasse
Sura skrev:.
Jag kör med Loctite 5208 flänstätning överallt i mina motorer,
Jag använder normalt Hylomar, men har också en flarra Loctite 574 som jag fått av en snäll karl.
Vad är skillnaden mellan den och 5208?

Postat: 13 aug 2013, 11:49
av 56:an
Nej usch inget klet å klister och silikonmotorer folk släpat hit har jag fått nog av. Det kan vara riktigt jobbigt och få väck i alla skruvhål och skrymslen.

Endast olja och möjligen grafitpulver på topplockspackningen och avgaspackning om det finns nån.

Zündapp utan blockpackningar var lääängesen jag såg nån sån...

Postat: 13 aug 2013, 11:58
av erlan
nej visst är silicon en nödlösning. det enda stället jag VILL ha det på är fram och bak på insugen till V8motorer. där tycker jag det funkar mycket bättre än korkremsorna som följer med packningssatserna.

erlan

Postat: 13 aug 2013, 12:31
av Sura
Hasse skrev:
Sura skrev:.
Jag kör med Loctite 5208 flänstätning överallt i mina motorer,
Jag använder normalt Hylomar, men har också en flarra Loctite 574 som jag fått av en snäll karl.
Vad är skillnaden mellan den och 5208?
5208 är bara en nyare variant av 574.
Dom verkar gilla att byta artikel nr på Loctite, nu har dom fullt fokus på miljövänliga grejer med gröna etiketter.....

Postat: 13 aug 2013, 13:01
av JanneL
När jag var 19-20 så tätade jag tankarmaturen på min BMW 3.0 med silicon.
det skulle jag aldrig gjort för det skiten satt tamefasen i varenda skrymsle från tanken fram till förgasarna :evil:

har aldrig tordats prova siliconprodukter tillsammans med bensingrejjer sen dess men jag kanske bara är onödigt skitnödig :oops:

Postat: 13 aug 2013, 13:27
av erlan
jag kan inte påminna mig att jag provat det ihop med bensin, så tack för varningen.
däremot vet jag att många silicomsorter har problem med glykol.

och överflödig permatex i en automatlåda sköljs med av oljan och fastnar i ventilhuset. efter tillräckligt lång kontakt med atfolja så härdar det till nåt som påminner om bakelit.

erlan

Postat: 13 aug 2013, 13:51
av Hasse
Sura skrev:5208 är bara en nyare variant av 574.
Dom verkar gilla att byta artikel nr på Loctite, nu har dom fullt fokus på miljövänliga grejer med gröna etiketter.....

Ok. Tack för info. Ja, jag kunde inte se nån olikhet när jag jämförde egenskaperna på dom via Googlande.

Postat: 13 aug 2013, 14:24
av BjörnK
På vissa motorer måste man använda detta, tex mellan blocken på Puch Maxi.
Kommer inte ihåg vad min produkt hette, men inköpt på Mekonomen, vill jag minnas.

Postat: 13 aug 2013, 15:00
av 56:an
OK, och det finns säkert fler motorer och kanske dom senare Sachs som är delade på andra hållet?

Postat: 13 aug 2013, 19:08
av tompas11
Micke S skrev:VW-tätningen är också intressant men det ser Permatexaktigt ut och i så fall fungerar det inte med moderna skitbränslen.
Nej nej, inte alls som Permatex. Färgen är ljust gul och luktar inte som Permatex. Tror att det närmaste man kan komma i dag är ev. packningsklistret Curil.

Postat: 13 aug 2013, 19:11
av tompas11
56:an skrev: Zündapp utan blockpackningar var lääängesen jag såg nån sån...
Då har du inte sett min motor, den har nämligen ingen packning mellan blockhalvorna - endast Hylomar och det fungerar.

Postat: 13 aug 2013, 19:24
av 56:an
Jag vet om det där tompas, har själv haft och hållit på med såna förr. Då tog man en packningscement i tub, det var Holts eller nånting som jag köpte från Hööks i Sågen. Var ytorna jämna och rena behövdes bara ett tunt, tunt lager med fingern så blev det tätt :D

Dragstängerna genom motorn drog jag åt ordentligt. Rätt slipad mejsel och skiftnyckel om fyrkantklingan. Bahco med gröna skaftet så klart :wink:

Postat: 13 aug 2013, 20:55
av Conrad Engström
Förr fans det från KG Knutson, något som hette Curil. Det gör man själv.
Det är samma som kvistlack, men tjockare. Chellakflingor löses i t-sprit till önskad tjocklek.
Ernst P i Göteborg har flingor. Färghandlare kan ha.

Postat: 13 aug 2013, 20:55
av Conrad Engström
dubbelt