Har slängt ut lite krokar efter en motor, och det börjar trilla in några olika erbjudanden som jag ska fundera på och se vilken som passar mig bäst till det jag behöver baserat på utseende och preastanda.
En sak jag funderat på är hur man bäst behåller patinan utan att den börjar rosta mer eller förstör den lack som är kvar på den.
Har läst någonstans om att man "smörjer" med linolja för att hålla vätan borta.
Hahaha...alltid roligt när man får två svar som går helt motvarande.
Fördelen med klarlacken är väl att den bör hålla längre och inte blir så dyr i längden.
Nackdelen med den är nog att lacken kan spricka(stenskott el. likn.) och då fortsätter att rosta.
Fördelen med 5-56 är nog att det inte finns någon lack som kan gå sönder.
Nackdelen är nog att man måste gå igenom några burkar per säsong.
Ni får rätta mig om jag har helt fel, vill bara hitta en bra lösning.
Kokt linolja ska funka bra. Smörj in med trasa och "mätta rosten", låt dra lite sen bara polera av med trasa och/eller trassel.
Gjort så på en av mina mopeder, men den har inte gått i regn under mitt ägande.
antote skrev:Kokt linolja ska funka bra. Smörj in med trasa och "mätta rosten", låt dra lite sen bara polera av med trasa och/eller trassel.
Gjort så på en av mina mopeder, men den har inte gått i regn under mitt ägande.
Det var något sånt jag läst/hört om Linoljan också, men hur funkar den när den blir blöt? Rinner vattnet av?
Vad händer med den lack som är kvar på mopeden när man smörjen in med linolja?
Har nu fått ned alla delar vi hittade och väntar på att få ett garage att hålla till att mecka i.
Under tiden tänkte jag beställa delar som saknas(läs: motor) till den, det vill säga en hel del.
Vissa saker kan jag räkna ut att jag behöver, nya fäljar/däck, gashandtag, vajer till gas, koppling och broms, kedja, bakhjulsdrev och en herrans massa annat.
Är det någon som har en bra sida där det går att söka enkelt under "cresent" kategorin.
Sitter och scannar på blocket och tradera, men är som förtappad i detta.
Lyckades hitta ett stycke "Reservdelskatalog Crescent och NV Saxoped samt Mopedskoter" på tradera, kommer förhoppningsvis i veckan.
Då har jag fått mitt garage så jag har nånstanns att hålla till också.
Blir till att gå igenom varje liten skruv jag har och sedan skriva upp allt jag behöver köpa.
Kommer bli riktigt roligt och intressant att se om jag får ihop det hela.
Har nu monterat styre och sadel. Även kedjeskyddet fick vara med
Väntar fortfarande på fotpinnar och motor.
Ingen stress än så länge, kommer spara premiäråket till våren.
Nice,
Jag gillar moppar med patina, det ska synas att dom är gamla och använda!
Jag har trixat ihop en hoj som jag smorde med linolja och den får ytan nästan som mocka och funkar fint i regn och snö. Man får gå över den med en oljetrasa någon gång om året, tar några dar innan den "torkar" och det luktar ju lite under tiden. Linoljan tränger dessutom ner i rostporerna och hindrar vidare rost!
5-56 är alldeles för tunn och funkar mer som avfettning än inoljning...
Fler bilder på det: http://galleri.petrolheads.se/#!album-20
Dock ser det ut som du monterat styrstammen bak och fram, styret ska väl sitta framför stolpen?
Och sänk sadeln, den skall alltid sitta i lägsta läget...
Petrolhead skrev:Nice,
Jag gillar moppar med patina, det ska synas att dom är gamla och använda!
Jag har trixat ihop en hoj som jag smorde med linolja och den får ytan nästan som mocka och funkar fint i regn och snö. Man får gå över den med en oljetrasa någon gång om året, tar några dar innan den "torkar" och det luktar ju lite under tiden. Linoljan tränger dessutom ner i rostporerna och hindrar vidare rost!
5-56 är alldeles för tunn och funkar mer som avfettning än inoljning...
Fler bilder på det: http://galleri.petrolheads.se/#!album-20
Dock ser det ut som du monterat styrstammen bak och fram, styret ska väl sitta framför stolpen?
Och sänk sadeln, den skall alltid sitta i lägsta läget...
Mvh
JOhan
Sjysst cykel!
Instämmer!
Tack för tipset, ska göra det innan jag börjar köra den, så man kan nyttja den när helst man vill.
Jag har bara satt dit grejerna för att testa hur den ser ut och lite vad som känns mest bekvämt, där av att sadeln är "hög".
Väntar som sagt på motor och sedan blir det inköp av skruvar, muttrar, brickor, vajrar och kablage. Verkar som att jag får fixa ett nytt bakdrev och, det är på nu tar i kedjeskyddet.
I onsdags trillade en motor ned i brevlådan och med lite tur så är moppen klar till våren/försommaren.
Behöver bara finjustera fästena på motorn så de passar ramen, så är mitt största problem löst.
Sen blir det en sväng till en järnaffär och köpa skruvar, muttrar och brickor för att få fast skärmar och tanken.
Det känns som att listan på saker att göra bara växer ju mer man blir klar med, är det ett vanligt problem?