När motorn går och drar blir kraften från vevaxeldrevet åt ett håll och när motorn motorbromsas blir väl kraften åt andra hållet.
Nu till en låååååångsökt teori.....
Med stort vevaxelglapp i kombination med litet brytaravstånd öppnar ej brytarna när motorn motorbromsar för att vevaxeln/svänghjulsnocken kommer en bit längre bort från brytarnocken.
Kan det vara så Ni Sachsfantastet måste väl kunna veta svaret.
Jag kommer bara med en teori utan verklighetsförankring och vevaxellagren glappar ju ofta på Sachs
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
pangerva skrev:När motorn går och drar blir kraften från vevaxeldrevet åt ett håll och när motorn motorbromsas blir väl kraften åt andra hållet. Nu till en låååååångsökt teori..... Med stort vevaxelglapp i kombination med litet brytaravstånd öppnar ej brytarna när motorn motorbromsar för att vevaxeln/svänghjulsnocken kommer en bit längre bort från brytarnocken. Kan det vara så Ni Sachsfantastet måste väl kunna veta svaret. Jag kommer bara med en teori utan verklighetsförankring och vevaxellagren glappar ju ofta på Sachs
tanken var god, men det brukar märkar på andra sätt först.
lyckas man slita riktigt länge på lagren så tar svänghjulet i polerna på
spolarna. har man ett bra tändsystem kan man köra några mil till om man justerar in spolarna det lilla som skruvhålen medger.
och då brukar man ha ett väloljat tändsystem sen. för tätningsringarna klarar inte av att hålla tätt.
det som talar emot på den här motorn är att glappa lager ger problem hela tiden, inte bara vid motorbromsning.