Något ljushuvud hade penselmålat framlyset, sidoplåtar, styrkrona och överfall med svart hammarlack och det var inte vackert gjort... Genom att resten av lacken är original och i gott skick blästrade jag av dessa delar och sprutade på färg och klarlack.
Styrkronan och överfallen behandlades med CRC Alu/Zink innan klarlack och lyktdelarna med svart metallic.
Det blev tillräckligt bra för att inte längre sticka ut och se ut som ett kladdverk som innan. Det finns inga ambitioner att få knullputs på moppen, målet är att den går utav bara he-te och fungerar som den ska och vara rolig att köra snarare än att titta på
FS1an börjar visa små trevliga tecken på liv så den ordinarie soppakranen klara inte att bränsleförsörja maskinen vid full last på 3an och 4an. Det går torrt i flottörhuset efter några sekunders fullgaspådrag.
Lösningen blev att montera en kulventil med ordentligt hål. Det är samma lösning som jag använder på en annan moppe och kranen håller helt tätt och tål bensin. Det är en s.k bordgenomföring med teflontätning från Biltema. http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Nippla ... il-254330/
Kopplingen orkade inte hålla i längre så den har modifierats för tre lameller i.s.f. två och har fått hårdare fjädrar.
selma skrev:Jag är imponerad av din energi,testar o tunar olika mopps på löpande band.
Kan man skicka över prylar för utprovning
Jag är inte i närheten av din division men tycker att det är skoj att försöka lära mig lite och få gamla moppar fungera bra. I fallet FS1 är jag inte alls övertygad om att nå målet (3 siffrigt) men jag har inte gett upp
Det finns en del som påstår att det är svårt att få riktig fjong i nyare FS1 p.g.a restriktion som nyare vevar ger. Hoppas att det till viss del bara är en myt men om det stämmer har man gått i en rejäl fälla
Ja det där med Fs1ans vevar verkar vara en riktig gåta.
Jag har frågat och pratat med folk som borde kunna ha ett svar på varför de gamla Fs1orna med dubbla hål i vevskivorna gick bättre, men inte blivit nåt klokare.
Jag kommer i alla fall att prova att montera en sådan gammal vev i min motor och så får vi se vad som händer med en lite portad 43mm cylinder, motorsågsförgasare och köpeavgas.
Hoppas på 80 ärliga iaf.
Fortsätter kladda i din tråd.
Jo jag har också funderat på det där med balansen, men tror inte att det är så enkelt. Det är ju bara hål som är borrade rakt igenom skivorna, min tanke var om dessa på något sätt kunde påverka fyllnadsgraden i vevhuset positivt och på så vis bidra till bättre knuff.
Jag har även för mig att de tidiga Fs1orna bara hade 2st kanaler, mao den bakre saknades och man hade dessa hål i skivorna som kompensation.
Sedan när cylindrarna fick 3 kanaler så tog man bort dessa hål`? Men som sagt det här är saker som jag "har för mig" sedan min ungdom (mer än 25år sedan).
Detta var då förklaringen till varför de tidiga Fs1orna gick bättre än de nya, man monterade helt enkelt bara en 3kanalig cylle och vips så gick den som ett skållat.
Om man fortfarande kör med redcylinder, eller som tidigare med slid, så är det lättare för färskgaserna att pasera. Jag tror inte att skillnaden sitter där.
Det fanns en tid där fabriken hade gjort lite fjasko och dom gick fortare.
Så var det med HVA Flinta. Dom första som kom gick lite för fort och alla skulle just då åka kromis med flinta.
Jag mekar åt en kompis och hans Yama går srax under 90 med redventil och 16 mm förgasare.
Nej kör man med pluggat org insug så borde detta inte göra någon nytta, men lite intressant är det allt.
Jag får helt enkelt prova, det vore fränt att prova båda vevarna i samma motor, men den orken har man ju inte. Suck.
bmw02touring skrev:Nej kör man med pluggat org insug så borde detta inte göra någon nytta, men lite intressant är det allt.
Jag får helt enkelt prova, det vore fränt att prova båda vevarna i samma motor, men den orken har man ju inte. Suck.
Det har varit en väldigt bra diskussion genom att vi tillsammans med hyfsad säkerhet har slagit hål på myten att nyare FS1 vevaxlar är anus. De kanske de är om man kör med originalinsuget men de är sannolikt inte alls en begränsande faktor om man vill få fart på moppen och frångår förgasarmontaget på sidan. Det fungerar säkert bra det med om man är beredd att gå hela vägen med en större reedventil och en förgasare som kan flöda ordentligt med luft och bränsle. Men en sådan konstruktion blir inte alls lika diskret som om man knökar in en förgasare bakom cylindern.
Ett problem med detta är dock att man får väldigt lite plats för ett ordentligt luftfilter. Ramen behöver kapas ur en del för att få plats med något som är anständigt. Eller så har man ett luftfilter i det högra sidofacket och leder fram luften till en 24 mm PWK förgasare eller vad man vill köra med via ett 2" rör till förgasaren.
Just nu är jag ute efter att se vad maskinen kan prestera innan jag ger mig på sådana ändringar men om allt går som det ska så blir det en mer integrerad lösning än jag har nu på Fizzyn. Det kommer att bli något liknande som jag har på den svarta E-typen med ett dolt herrejössesfilter. Det syns inte på bilden men filtret är moterat med plattsidorna uppåt och nedåt och så brett att det fyller en stor del av utrymmet mellan sidokåporna.
En annan sak som syns på bilden är att bensinkranen inte har så imponerande dimension. Men det klarar sig bra genom att det finns två kranar, en på var sida.
Micke S skrev:...en DT50 Reedventil och en Dellorto PHGB21...
Föreslår att du skaffar ett "gör-det-själv-reedblad" och gör ett stort enkelläpps reedblad till den reedkorgen, och kapar ut de två "avdelarna" mellan de tre fönstren i reedkorgen så du får ett enda stort fönster. Med de tre originalöppningarna motsvarar reedventilens hål om jag minns rätt ungefär en 18mm förgasare så den stryper lite, på medeltiden när jag trimmade egna och kompisars DT50MX med 20mm Mikuni och 45mm cylinder gav den modifikationen en märkbar förbättring.
Nu har jag bytt ut reeden till en som har stora kolfiberblad på två sidor. Det var inga problem att bygga om den lite så att den passar. Arean är ungefär fördubblad mot tidigare. Återstår att se om den gör 200+ nu