Sida 2 av 10

Postat: 26 dec 2013, 20:17
av Mange
Ok

Har hört att det är fler som har haft problem med ritovevar. Tacka vet jag original.

Postat: 26 dec 2013, 20:36
av Hasse
Cobra5000 skrev:
Har du tillgång till en svarv och en M10×1 gängtapp?


Är det en "vevpådragare" du tänker på? Det är suveränt behändigt att skruva in veven på plats.
Ingen belastning alls på veven heller. Funkar på båda sidor.



Bild

Postat: 26 dec 2013, 20:45
av BjörnK
Vevpådragare låter smart, Kan man köpa sådana?
Jag har ju ingen svarv.
Kom fram till att vevbrickorna var för tjocka. Trodde att standard 2mm var universal, men så var det inte tydligen.

Postat: 26 dec 2013, 20:47
av Cobra5000
Hasse skrev:Är det en "vevpådragare" du tänker på? Det är suveränt behändigt att skruva in veven på plats.
Ingen belastning alls på veven heller. Funkar på båda sidor.
Japp! thumb_up

Postat: 26 dec 2013, 23:56
av BjörnK
Nån som vet c/c avståndet på stötdämparna på Cross B.
Gissar att det är något mindre än de som satt på min med 19 tums hjul (31 cm)

Postat: 27 dec 2013, 21:21
av Cobra5000
BjörnK skrev:Nån som vet c/c avståndet på stötdämparna på Cross B.
Gissar att det är något mindre än de som satt på min med 19 tums hjul (31 cm)
Mätte nyss, 320mm?? #-o

Troligtvis för att Mustangfabriken då kunde använda samma stöd som på 617.

Postat: 27 dec 2013, 23:23
av BjörnK
Alltså lika långa, det var som f-n!
Då får det bli ett nyinköp av sådana, såg lämpliga sebac på ebay.
Det bästa är gott nog?
Ser verkligen fram emot den här Mustangen, kanske den blir klar framemot april?

Postat: 28 dec 2013, 19:32
av BjörnK
Det blir till att byta motor, det visade sig att blockhalvorna på det här objektet, inte var kompatibla.
Så kan det gå, när man inte kollar ordentligt.
Nu får det bli en rundmotor istället.
Surt, sa räven...

Postat: 30 dec 2013, 15:33
av BjörnK
Som sagt, kantmotorn förpassad till reservdelslagret.
En 4-växlad rundmotor som stått på hyllan och väntat några år, får ersätta den.

Den har nu lagts på operationsbordet.
Mycket skit och smörja, men efter en total isärplockning och bad i lacknafta, så börjar det likna något.
De gamla lagren knackades ur, de såg inte alltför roliga ut.

Bild

Och de nya i, enligt metoden lager i frysen, blockhalvor i ugnen.
Fungerar bra, men inte så härliga lukter i köket.
Men det går ju att vädra!

Bild

Nu får blockhalvorna vänta ett tag, innan rundveven provmonteras och shimsas in.
Hoppa det går bättre den här gången!

Postat: 30 dec 2013, 18:09
av Cobra5000
Ser bra ut thumb_up

Glöm inte att peta bort plåttätningarna om du ska trimma 8)

Postat: 30 dec 2013, 18:15
av BjörnK
Aha, på vevlagren?
Då har jag lärt mig något nytt igen!

Postat: 30 dec 2013, 20:17
av BjörnK
Nu är de bortpetade, gick ju enkelt med en liten syl.

Postat: 30 dec 2013, 21:09
av Cobra5000
Bra, nu får dina ramlager full smörjning thumb_up

Postat: 30 dec 2013, 22:17
av BjörnK
Bra, sådana här tips är ovärderliga, när man ibland (!) har huvudet under armen!
Tack!

Postat: 31 dec 2013, 14:54
av BjörnK
Det här med shimsning!!!

På alla de standardvevar jag har inspekterat under åren, är det lika tjocklek på shimsningen på vänster respektive höger sida.
Antingen bara vevbrickorna, eller i något fall plus en shimsbricka med samma mått på respektive sida.

Jag har grejat under förmiddagen med shimsning av rundveven (märke Ritro)
Först bara vevlagerbrickorna, tjocklek 2 mm.
Blev för stort glapp.
På med extra 1,0 mm shims på bägge sidor.
Blev för mycket.

Ändrade till 0,5 mm på bägge sidor, veven gick för trögt.
Slutade med 0,3 mm på bägge sidor och veven verkar hyfsat lättgående.
Men, när jag kikar in i vevhuset, ser det för ögat ut som det är större avstånd mellan vevskinkorna och blockhalvorna på ena sidan än på den andra.
Jag kan inte med handkraft få veven att röra sig i sidled, men blir ändå undrande.

Någon som vet hur det ska vara?