Sida 2 av 2
Postat: 21 okt 2013, 13:02
av G-son
56:an skrev:Nu gör du det enkelt för dig
På såna motorer går ljuddämparen ofta inte att ta isär.
Hur gör du då?
Jag är lat, jag gillar att göra det enkelt för mig!
Kaustiksodabad löser upp sot inuti icke öppningsbara dämpare.
Gasol, gassvets, tokeldade vedpannor eller annan valfri rejäl värmekälla bränner bort olja och sot ur icke öppningsbara dämpare.
Bågfil, vinkelslip eller yxa förvandlar icke öppningsbara dämpare till öppnade dämpare. De två första alternativen är nog att rekommendera om den ska sättas ihop igen.

Postat: 21 okt 2013, 13:22
av 56:an
Mja... Inget av det där lockar mig. Jag var i gubbens monarpedavgassystem och sotade och rengjorde i somras. Riktigt skitgöra och inte var det särskilt lätt heller. Och är det kromat kan man glömma det som har med värme att göra. Och det där med kaukstiksoda det känner jag bara inte för...
Nä, jag tänker mig en olja som förbränns inne i cylindern och som inte samlar sig som rester i avgassystemet. Och inte vill jag den ska ryka heller...
Novolätten är en sådan där inte ljuddämparn gå och ta isär. Så där måste jag prova ut något som fungerar. Den här Aspen 2-T tror jag på, eller likvärdig, men det blir onödigt dyrt.
Som läget är nu går jag och funderar på en blandning likt Amazonen, alltså 50/50 bensin/E85 + någon 2T olja som kan funka där.
Postat: 21 okt 2013, 16:19
av erlan
kolla om det finns nån i kalmar som säljer aspenbränsle i lösvikt så blir det ett helt annat pris.
dessutom säljs oljan separat, så du kan blanda den med mackbensin om du vill.
erlan
Postat: 21 okt 2013, 17:44
av bulan86
okej, då har ja fått svar på det, tack för trevlig läsning grabbar

Postat: 21 okt 2013, 21:42
av pangerva
56:an skrev:Mja... Inget av det där lockar mig. Jag var i gubbens monarpedavgassystem och sotade och rengjorde i somras. Riktigt skitgöra och inte var det särskilt lätt heller. Och är det kromat kan man glömma det som har med värme att göra. Och det där med kaukstiksoda det känner jag bara inte för...
Nä, jag tänker mig en olja som förbränns inne i cylindern och som inte samlar sig som rester i avgassystemet. Och inte vill jag den ska ryka heller...
Novolätten är en sådan där inte ljuddämparn gå och ta isär. Så där måste jag prova ut något som fungerar. Den här Aspen 2-T tror jag på, eller likvärdig, men det blir onödigt dyrt.
Som läget är nu går jag och funderar på en blandning likt Amazonen, alltså 50/50 bensin/E85 + någon 2T olja som kan funka där.
Förr fanns det RedX, det var grejor det!
Postat: 21 okt 2013, 22:00
av 56:an
erlan skrev:kolla om det finns nån i kalmar som säljer aspenbränsle i lösvikt så blir det ett helt annat pris.
dessutom säljs oljan separat, så du kan blanda den med mackbensin om du vill.
erlan
Det du säger tror jag finns i Kalmar. Ute på norra industriområdet finns en firma som heter Skog & Trädgård och dom säljer Aspen från pump och jag har själv köpt där. Och har dom det så har dom säkert oljan men det måste jag fråga om.
Sen är det där med E85:en....
Jag tänker så här...
Om man skakar ihop en blandning bensin och E85 i lika delar så blir ju det en homogen vätska som inte separerar.
Min fråga är då om man kan ta en 2T olja och blanda i den vätskan och det blir en homogen blandning, precis som det varit enbart bensin+oljan?
Postat: 21 okt 2013, 22:41
av Frolzon
56:an skrev:
Min fråga är då om man kan ta en 2T olja och blanda i den vätskan och det blir en homogen blandning, precis som det varit enbart bensin+oljan?
Dr. Jekylls laboratorium ver. 2.0
Kanske du även kunde pytsa i en skvätt av någon speciell sorts avfettningsmedel.
Det löser ju upp olja som blandar sig med bensin och spolas av med vatten som blandar sig med etanol?
(Men du får nog skaka blandningen bra...)