Mindre lyckade konstruktioner
Levve skrev:Kopplingsarmen på yamaha....
Där hade jappsen lite otur när dom tänkte..
Okej. Vore trevligt med en bild och lite synpunkter på konstruktionen.
Jag har knappt sett dom på bild

Hasse skrev:Levve skrev:Kopplingsarmen på yamaha....
Okej. Vore trevligt med en bild och lite synpunkter på konstruktionen.
Inte mycket till skriverier här inte. Det bör ju vara många som undrat över olika lösningar som gjorts på våra kära gamla mopeder.
Jag har inga bilder på yamaha kopplingen, men konstruktionen på DT har jag
skruvat en del på när yngsta grabben var i 15-16 års åldern.
vajerns infästning på kopplings armen är inte av "svivlande" typ som på alla andra moppar, utan böjs varje gång man kopplar ur. Pg.a detta blir ju inte vajern speciellt långlivad

Hasse skrev:Okej. Vore trevligt med en bild och lite synpunkter på konstruktionen.Levve skrev:Kopplingsarmen på yamaha....

Grejerna i vänsterkåpan. När man drar i vajern pressas hela skrotet ut ur kåpan, för att trycka med en M6 justerskruv mot en ~6mm stång in till kopplingen. Kunde ha varit en bra idé, om inte...
1: Grejerna är för glappa för att trycka någorlunda rakt mot stången. Vajern drar allt snett...
2: Hela mekanismen sitter direkt intill framdrevet. Är det lite feljusterat går kedjan mot armen och nöter sönder/vrider sönder den.
3: Med tryckstången direkt intill drevet, vad händer när kedjan hoppar eller en sten följer med och trycks imellan? Jo, detta:

Jag körde ett par tusen mil på DT50MX i början av moppetiden, hade aldrig problem med vajern (kan möjligen ha bytt en sån på mina ~5 DT50MX under den tiden) men resten av mekanismen är ett missfoster som nästan får mig att uppskatta Sachsmotorer.

mindre lyckade
Hur tänkte man gjorde Piaggio Ciao.Få ut motorn är helvete ur ramen.Sätta i den behöver man nästa skohorn.Och stort tålamod.
-
- Forumsponsor
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
I den här tråden har jag inget att göra med tanke på mitt motorval - men håller med dig Hasse, är folk lika okunniga över konstruktionslösningar som motorval kanske?!Hasse skrev:
Inte mycket till skriverier här inte. Det bör ju vara många som undrat över olika lösningar som gjorts på våra kära gamla mopeder.

-
-
Tändningen på Gilera
Spolen jordas ut via ljusbrytaren, är det tjall ngnstans på vägen går hojen som en påse nötter, eller inte alls, blir svårstartad etc...
Och med tanke på spolens storlek så orkar inte tändningen leverera den kräm som krävs på tomgången för att hålla motorn snurrande, speciellt om svänghjulet håller på att ha dålig magnetism.
Spolen jordas ut via ljusbrytaren, är det tjall ngnstans på vägen går hojen som en påse nötter, eller inte alls, blir svårstartad etc...
Och med tanke på spolens storlek så orkar inte tändningen leverera den kräm som krävs på tomgången för att hålla motorn snurrande, speciellt om svänghjulet håller på att ha dålig magnetism.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.