Mindre lyckade konstruktioner

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

Materialvalet AlMg i Sachsmotorer :evil:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Jaa, passar bättre i en motorsåg...

Fast man måste hålla dom rena annars kan spånen äta så det blir håligheter i godset :roll:

Är det samma material i Sachs 50S, och 501 motorerna?
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

Kopplingsarmen på yamaha....
Där hade jappsen lite otur när dom tänkte..
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

Levve skrev:Kopplingsarmen på yamaha....
Där hade jappsen lite otur när dom tänkte..
det gäller väl allt i en Yamaha :roll:
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

Levve skrev:Kopplingsarmen på yamaha....
Där hade jappsen lite otur när dom tänkte..

Okej. Vore trevligt med en bild och lite synpunkter på konstruktionen.
Jag har knappt sett dom på bild :wink:


:shock: Inte mycket till skriverier här inte. Det bör ju vara många som undrat över olika lösningar som gjorts på våra kära gamla mopeder.
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

Hasse skrev:
Levve skrev:Kopplingsarmen på yamaha....
Där hade jappsen lite otur när dom tänkte..

Okej. Vore trevligt med en bild och lite synpunkter på konstruktionen.
Jag har knappt sett dom på bild :wink:


:shock: Inte mycket till skriverier här inte. Det bör ju vara många som undrat över olika lösningar som gjorts på våra kära gamla mopeder.

Jag har inga bilder på yamaha kopplingen, men konstruktionen på DT har jag
skruvat en del på när yngsta grabben var i 15-16 års åldern.
vajerns infästning på kopplings armen är inte av "svivlande" typ som på alla andra moppar, utan böjs varje gång man kopplar ur. Pg.a detta blir ju inte vajern speciellt långlivad :cry: men för den normalhändige går det att bygga om den till en "normal" konstruktion :wink:
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Hasse skrev:
Levve skrev:Kopplingsarmen på yamaha....
Där hade jappsen lite otur när dom tänkte..
Okej. Vore trevligt med en bild och lite synpunkter på konstruktionen.
Jag har knappt sett dom på bild :wink:
Bild
Grejerna i vänsterkåpan. När man drar i vajern pressas hela skrotet ut ur kåpan, för att trycka med en M6 justerskruv mot en ~6mm stång in till kopplingen. Kunde ha varit en bra idé, om inte...

1: Grejerna är för glappa för att trycka någorlunda rakt mot stången. Vajern drar allt snett...

2: Hela mekanismen sitter direkt intill framdrevet. Är det lite feljusterat går kedjan mot armen och nöter sönder/vrider sönder den.

3: Med tryckstången direkt intill drevet, vad händer när kedjan hoppar eller en sten följer med och trycks imellan? Jo, detta:
Bild

Bild

Jag körde ett par tusen mil på DT50MX i början av moppetiden, hade aldrig problem med vajern (kan möjligen ha bytt en sån på mina ~5 DT50MX under den tiden) men resten av mekanismen är ett missfoster som nästan får mig att uppskatta Sachsmotorer. :shock: I övrigt en rätt hyfsad moped.
Benke
Inlägg: 184
Blev medlem: 11 nov 2010, 00:00
Ort: Skåne

mindre lyckade

Inlägg av Benke »

Hur tänkte man gjorde Piaggio Ciao.Få ut motorn är helvete ur ramen.Sätta i den behöver man nästa skohorn.Och stort tålamod.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

Intressant, ös på med mer info. Finns ju många märken kvar att avhandla.
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Hasse skrev:
:shock: Inte mycket till skriverier här inte. Det bör ju vara många som undrat över olika lösningar som gjorts på våra kära gamla mopeder.
I den här tråden har jag inget att göra med tanke på mitt motorval - men håller med dig Hasse, är folk lika okunniga över konstruktionslösningar som motorval kanske?! :D
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

Och Dappen som man inte kan demontera transkåpan på. :cry:
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

Och Zvajrad som inte har kil på vevaxeln.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Conrad Engström skrev:Och Dappen som man inte kan demontera transkåpan på. :cry:
Varför ska man demontera transkåpan när det bara håller, håller och håller :roll:
  • Bild
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Conrad Engström skrev:Och Zvajrad som inte har kil på vevaxeln.
Alla med 20mms axel har kilspår, bara dom tidiga klena med 17mm som är utan! :D
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

Tändningen på Gilera

Spolen jordas ut via ljusbrytaren, är det tjall ngnstans på vägen går hojen som en påse nötter, eller inte alls, blir svårstartad etc...

Och med tanke på spolens storlek så orkar inte tändningen leverera den kräm som krävs på tomgången för att hålla motorn snurrande, speciellt om svänghjulet håller på att ha dålig magnetism.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Skriv svar