Crescent 50ss. nu e de nära

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

P-plats.se skrev:Fattar inte hur du fixar det men jag får ju knappt fart på en moppe!? :wink:
det är terapi för mig o ha detta att pyssla med! skoj dessutom o se det fina skicket växa fram!
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

NiklasHögberg skrev:
erlan skrev:det är lite trångt mellan styret och tanken på 50ss.
vissa styren som är breda "nertill" använder tanken som styrstopp.
kan ha setat nått sånt på moppen.
och slår man bort styrstoppet så blir tanken styrstopp med dom flesta styren.

ny opluggad cylinder? är det en så.k. treåenhalva.

erlan
det stämmer gällande cylindern! men den bör nog bearbetas lite till innan ja e nöjd.
jag kanske minns fel, men hade inte du en gammal sån på älgläppen?
i så fall är jag nyfiken på en jämförelse.

dom gamla trehalvorna blir det riktigt skön gång i borrade till 41mm.

erlan
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

erlan skrev:
NiklasHögberg skrev:
erlan skrev:det är lite trångt mellan styret och tanken på 50ss.
vissa styren som är breda "nertill" använder tanken som styrstopp.
kan ha setat nått sånt på moppen.
och slår man bort styrstoppet så blir tanken styrstopp med dom flesta styren.

ny opluggad cylinder? är det en så.k. treåenhalva.

erlan
det stämmer gällande cylindern! men den bör nog bearbetas lite till innan ja e nöjd.
jag kanske minns fel, men hade inte du en gammal sån på älgläppen?
i så fall är jag nyfiken på en jämförelse.

dom gamla trehalvorna blir det riktigt skön gång i borrade till 41mm.

erlan


jo jag hade sån på älgen och den varvade upp snabbare än denna gör så vi får väl se hur denna motorn blir efter att ja bytt lager till koppling samt shimsat den på alla axlar. är lite sugen att borra en av mina cylindrar till 41mm.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

dåligt kopplingslager gör att motorn går tungt. = stjäl effekt.

erlan

PS
den nytillverkade treåenhalva jag sett var uppenbart gjuten för fullång kolv, d.v.s. otrimmad kolv. medan dom gamla cylindrarna skulle ha samma korta kolv som femåenhalvorna. DS
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

om du inte redan vet det så är orginaldrevningen 12-42 på 50ss.
vill minnas att jag åkte 12-34 med 50cc treåenhalva och 14-34 när den blev borrad till 41mm.

erlan
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

erlan skrev:om du inte redan vet det så är orginaldrevningen 12-42 på 50ss.
vill minnas att jag åkte 12-34 med 50cc treåenhalva och 14-34 när den blev borrad till 41mm.

erlan
sån här info e värdefull. krävs de mer upptag av insug eller kan man köra med 12mm??
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

krävs och krävs.
vill du ha lite pyssel så letar du på en tidig förgasare med grövre gjutning av huset. går att borra till 14mm eller fila till 14x14 mm. i det senare fallet är det en bra filkarda och en flaska t-sprit eller fotogen som gäller.
sedan brukar jag mura/bygga/spackla en insugstratt i plastik padding. se bara till att hålla den lilla luftkanalen in till spridarmunstycket öppen.
sen matchporta insuget i cylindern.
en orginalljuddämpare så syns det inte att det är trimmat.

erlan
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

erlan skrev:krävs och krävs.
vill du ha lite pyssel så letar du på en tidig förgasare med grövre gjutning av huset. går att borra till 14mm eller fila till 14x14 mm. i det senare fallet är det en bra filkarda och en flaska t-sprit eller fotogen som gäller.
sedan brukar jag mura/bygga/spackla en insugstratt i plastik padding. se bara till att hålla den lilla luftkanalen in till spridarmunstycket öppen.
sen matchporta insuget i cylindern.
en orginalljuddämpare så syns det inte att det är trimmat.

erlan
okej men 12 mm räcker att mata med eller? trimma e ju inte min starka sida om man säger så. bolt on e mer min grej :)
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

jodå den funkar med 12mm ochså.

erlan
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

erlan skrev:jodå den funkar med 12mm ochså.

erlan
låter bra det! det går segt att komma igång men till veckan skall allt lackerat lämnas in för att avlackeras o förberedas för ny lack :)
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

dynan avplockad. funderar på nu om det e rätt stomme. 1970 fick ju annan dyna än den med fjäderbotten. den va dessutom höjd lite baktill med rördistanser mellan fästena vet ej om de e för o ha den högre eller att undersidan tar i ramen annars.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Inlägg av musköchrister »

det där är en modifierad e-type limpa,plåten är samma men andra fästen
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

musköchrister skrev:det där är en modifierad e-type limpa,plåten är samma men andra fästen
Okej Christer! men ditt erbjudande låter perfekt. du har nog bättre nytta av denna än mig. o den du hade liggande har ja ju nytta av nu till min renovering.
ja inväntar foto så får vi se om byte e aktuellt. vilket ja tror det är eftersom denna stomme e fel för mig.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

byte av dyna uppgjort med Christer så nu får ja en korrekt stomme att jobba med som skall få ny fransklädsel. har studerat olika bilder på just 70 årsmodell o en del har sidostöd o andra centralstöd. måste vart tidiga 70:or som hade centralstödet kvar och att de sedan ändrades. likaså har ja fått olika historier gällande pakethållare eller ej så där vet ja inte vad ja skall tro.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

NiklasHögberg skrev: likaså har ja fått olika historier gällande pakethållare eller ej så där vet ja inte vad ja skall tro.
Vad är det för historier?
Har sett några 70's med det tidigare staget bak så det behöver inte betyda att det är fel. Men den senare är väl mer praktiskt då man faktiskt kan spänna fast lite grejer på den.
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar